Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voorD50? Beginner!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen voorD50? Beginner!

Wat is het verschil tussen de Nikkor 85 f/1.8D en Nikkor 50 f/1.8D ? Ik koop binnenkort een D50 en zou één van deze twee Nikkor willen gebruiken om binnenshuis te werken.
    Tweede vraag: opteer ik voor de Sigma 18-200 of voor de Tamron 18-200?

Dank,

Rafaël

Re: Lenzen voorD50? Beginner!

Het verschil is dat de 85 mm iets meer telebereik heeft dan 50 mm. Het hangt er dus vooral van af wat je met die lens wil gaan doen. Zelf heb ik de 50 mm en die is voor binnenshuis echt wel geschikt.

Ik bezit een D50 met een Tamron 18-200. Ik heb iets meer vertrouwen in de kwaliteit van Tamron dan van Sigma, en in combinatie met de D50 scoort de Tamron ook beter (vooral minder vignetering dan de Sigma).
    Maar de verschillen zijn klein, ook de Sigma is wellicht geen slechte keuze (en iets goedkoper).

EDIT: wanneer je het telebereik niet uitgesproken nodig denkt te hebben, moet je zeker de Tamron 28-75/2.8 overwegen. Zeer scherpe en lichtsterke (snelle) lens. Optisch een stuk beter dan de 18-200. De prijs is quasi gelijk, en je kan er de 50/1.8 mee uitsparen. Ik heb vastgesteld dat meer dan 90% van mijn foto's in het bereik 28-75 vallen.

Gr's, Wim
    Last edited by Wivo; 9 december 2005, 11:21.
    Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
    Fujifilm X100V

Comment

Re: Lenzen voorD50? Beginner!

de 85mm f1,8 is een superlens, maar die gebruik ik zeker niet voor binnenopnamen .. wel voor portetten .. en als die mensne binnen zitten, ja, dan zijn het dus wel binnen-opnemen?

ik gebruik voor 70% van mijn foto's de Tamron 28-75 f2,8 en de overige 30% de rest van mijn glas. De 18-200 is een leuke "wandellens, of vakantielens, maar meer ook niet .. dus een lens die je als extra kan kopen, maar als je daar al je foto's mee gaat nemen, ga je mogelijks niet echt tevreden zijn .. of je normen zijn anders dan de mijne .. is ook mogelijk, he

Comment

Working...
      X