Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-200 mm op Canon EOS D350: Tamron of Sigma?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 18-200 mm op Canon EOS D350: Tamron of Sigma?

Ik ga een Canon EOS D350 aanschaffen, met een 18-200 mm-lens.

Ik ben aan het twijfelen tussen een lens van Sigma en Tamron. Welke is de beste?

Groeten Marita

Re: 18-200 mm op Canon EOS D350: Tamron of Sigma?

Gelijkwaardig volgens mij...... ik gebruikte de Sigma waar ik zeer tevreden over was, maar over de Tamron lees ik ook niets dan goede commentaar.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marita
      Ik ga een Canon EOS D350 aanschaffen, met een 18-200 mm-lens.Ik ben aan het twijfelen tussen een lens van Sigma en Tamron. Welke is de beste?
      Ik bezit de Tamron en gebruik deze lens vooral als wandellens voor vakantie(trips). Ben er voor dit doeleinde (vakantie) erg tevreden over : licht, compact, mooi zoombereik, behoorlijke kwaliteit. De lens is op haar best bij (zeer) goede weersomstandigheden, want ze is toch niet bijzonder lichtsterk. Foto's van de Canon 350D met de Tamron 18-200 in verschillende weersomstandigheden (Parijs = , Praag is ) kan je op mijn fotosite onder de rubriek Holidays bekijken/beoordelen.
      Beide lenzen zijn, dacht ik, aan elkaar gewaagd. De Sigma is wel iets goedkoper dan de Tamron. Succes met je keuze !

Comment

Ik wil de camera ook gaan gebruiken voor het ijshockeyfoto's in een binnenhal die op zich goed verlicht is (maar het is geen helder zonlicht).

Ik verwacht tele nodig te hebben voor ijshockeyfoto's. Is de 18-200 dan een goede keuze?

Ik lees overal dat een 18-200 niet zo lichtsterk zou zijn. En dat camera's met minder bereik lichtsterker zijn. Klopt dat?

Groeten Marita

Comment

Ik wil de camera ook gaan gebruiken voor het ijshockeyfoto's in een binnenhal die op zich goed verlicht is (maar het is geen helder zonlicht).

Ik verwacht tele nodig te hebben voor ijshockeyfoto's. Is de 18-200 dan een goede keuze?

Ik lees overal dat een 18-200 niet zo lichtsterk zou zijn. En dat camera's met minder bereik lichtsterker zijn. Klopt dat?

Groeten Marita
          200 mm zou net genoeg kunnen zijn maar ik vrees dat je dan in problemen komt met de 18-200, op 200mm zit je aan f/6.3 en da's helemaal niet lichtsterk, dan moet je zeker daglicht hebben om scherpe beelden te krijgen, naar mijn inziens heb je tenminste een 70-200 f/2.8 nodig om scherpe opnames te krijgen in minder belichte situaties.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
            200 mm zou net genoeg kunnen zijn maar ik vrees dat je dan in problemen komt met de 18-200, op 200mm zit je aan f/6.3 en da's helemaal niet lichtsterk, dan moet je zeker daglicht hebben om scherpe beelden te krijgen, naar mijn inziens heb je tenminste een 70-200 f/2.8 nodig om scherpe opnames te krijgen in minder belichte situaties.
            Klopt. Ik heb een F4 op 200mm, en op ISO800 gaat het "net" om behoorlijke basketfoto's te krijgen. ISO800 en F2.8 had ik liever gehad.... Vergeet die F/6.3 voor binnen !
            natwork.be

Comment

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb weer veel geleerd.
              Wel heb ik (als beginner) nog één vraag:

Als ik op 200 mm zit dan past de camera het diafragma zelf aan op f/6.3? Kan ik dan niet kiezen voor f/3.5?
              Of krijg je dan erg onscherpe foto's?

Groeten Marita
              Last edited by marita; 6 december 2005, 08:37.

Comment

Als ik op 200 mm zit dan past de camera het diafragma zelf aan op f/6.3? Kan ik dan niet kiezen voor f/3.5?
                Neen hoor, de camera past zich aan en het kleinste diafragmagetal dat hij kan nemen bij 200 mm is f/6.3. Bij manuele instelling zal je ook niet lager dan f/6.3 kunnen gaan.

Gr's, Wim
                Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                Fujifilm X100V

Comment

Hi, bij 195mm is f5.6 aanwezig, zet het streepje op de schaal buitenop maar op ongeveer de 2 van 200 en die 5mm doen er echt niet toe. vr gr pommebriard
                  Mijn mening en heb ik ongelijk, pech gehad.

300D/350D tokina 12-24, sigma 24-70, canon 70-200, tamron 200-500, sigma 18-200, canon 17-55, canon 35-80, canon 75-300, Sigma 150 Macro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pommebriard
                    Hi, bij 195mm is f5.6 aanwezig, zet het streepje op de schaal buitenop maar op ongeveer de 2 van 200 en die 5mm doen er echt niet toe. vr gr pommebriard
                    Trukken van de foor kunnen soms wat helpen ja... maar ook 5.6 is nog steeds te weinig licht voor zo'n omstandigheden.....

Comment

Een 70-200 F2.8 L USM is de lens die je nodig hebt.

MVG, Jeff
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Of deze, die is betaalbaarder : Sigma 70-200 mm F2,8 DG APO EX HSM Rond de 900€
                        De absolute toplens in jouw geval zou zijn de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM. maar die kost al rond de 1750€
                        Zoals dikwijls in fotografie, het budget speelt een grote rol.

Comment

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb erg veel aan jullie info!

Omdat ik een beginnende spiegelreflex-gebruiker ben, heb ik besloten toch voor de Sigma 18-200 mm te gaan. Ik wil de camera - naast sportfotografie - ook gaan gebruiken voor vakantiefoto's en andere 'rondwandelfoto's'.

Ik ga alleerst beginnen met uitzoeken welk bereik ik het meeste gebruik. En wat voor type foto's ik het liefste maak. Voor dit 'uitprobeergedrag' is de Sigma 18-200 volgens mij uitermate geschikt. Daarna zal ik vast nog weer andere lenzen gaan aanschaffen. Daarbij zal ik zeker de Sigma 70-200 mm F2,8 DG APO EX HSM in mijn achterhoofd houden (voor onder meer sportfoto's).

Overigens denk ik dat de Sigma 18-200 mm altijd van pas zal komen voor bijvoorbeeld vakantiefoto's, en andere fotografeer-momenten waarop je niet steeds van lens wilt wisselen en met een tas vol lenzen wilt lopen rondsjouwen.

Vandaar dus mijn keuze...

Groeten Marita
                          Last edited by marita; 7 december 2005, 21:03.

Comment

En waarom dan niet de Tamron?

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Op www.zoommagazine.nl heb ik dezelfde vraag uitgezet. En daar kreeg ik de volgende antwoorden:

Én: op het volgende forum werd de Tamron-lens met de Sigma-lens vergeleken aan de hand van verschillende foto's. Hier zie je duidelijk de verschillen tussen beide lenzen:

Al met al komt Sigma beter uit de bus. Vandaar mijn keuze.

Oh, en trouwens: Sigma is ook nog eens een stukje goedkoper.

Groeten Marita
                              Last edited by marita; 7 december 2005, 21:20.

Comment

Working...
                              X