Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen uit de oude doos....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen uit de oude doos....

Collega van het werk van mijn vrouw heeft een ouder analoog nikon toestel, met 4 lenzen. Ik heb een D70. Zou dat passen ? Laten we eens proberen.
    Lens (voorzichtig) erop geschroefd. Past wel. Maar steeds F-- op het display. Tja logisch. Dit zijn volledig manuele lenzen zonder electronica, dus ook zonder de contacten om aan de body door te geven hoe wijd het diafragma open staat. Een beetje beteuterd sta ik ernaar te kijken. Je kan ze er wel opschroeven maar dat is het dan.
    Maar !
    Een half uur later kom ik op het idee om eens volledig manueel te gaan, het is tenslotte een manuele lens. En ja hoor, dat werkt. Als je zo een lens op je camera hebt, dan besef je pas hoe gemakkelijk wij het tegenwoordig hebben. Zelfs deze manuele lens op mijn digitale body maakt het mij nog gemakkelijk voor de belichting. Gewoon foto's trekken van je onderwerp totdat je een goed beeld hebt op het display, zonder highlights en done.

Ik heb het over deze lensen (allemaal prime) :

Een 300mm F4.5

hier is de 300mm lens, het betreft wel de niet ED versie.

Een 50mm F1.2
    Hier een link met een foto. Er staat niet AI op, op de lens die ik hier voor mij liggen heb.

Een 105mm F2.5
    Hier een link met de lens. Het betreft opnieuw de niet AI versie.

Tenslotte een 24mm F2.8
    Hier een link met deze lens.

Al deze lenzen zijn in volledig metaal gemaakt. Ik heb een paar test shots gedaan en het is echt moeilijk scherpstellen met deze lenzen. Je moet voortgaan op de "in focus" indicator van de D70 en dat lukt niet altijd. Die F1.2 van die 50mm lens is natuurlijk wel indrukwekkend. De diameter van het glas aan de achterzijde van de lens is bijna die van de bajonet

Vlot bruikbaar zijn deze lenzen niet, maar als je die kwaliteit voelt... Deze lenzen zijn meer dan 20 jaar oud, maar zien er nog schitterend uit.
    Enfin, ik moest dit even kwijt

Groeten,

Nat
    natwork.be

Re: Lenzen uit de oude doos....

wat ik me afvroeg: waarom bestaat er geen 50 mm 1.2 af? technisch onmogelijk of zo?

Comment

Re: Lenzen uit de oude doos....

Canon maakt wel 1.2; maar met die 0,3 stop bereik je natuurlijk niet zoveel, behalve een veel zwaardere duurdere, minder scherpe lens, die btw door de toenemende dof steeds minder bruikbaar wordt.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Working...
      X