Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat schroef ik verder op mijn lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat schroef ik verder op mijn lenzen?

Ik wil mijn lenzen beschermen door er vooraan een filter op te schroeven.

Ik twijfel echter wat de beste keuze is voor de meeste toepassingen?

Ik dacht aan een UV-filter, wat is in zo een geval de meerwaarde van een polarisatiefilter of ben ik beter af met een "gewoon stuk degelijk glas zonder enige correctie"?

Het is niet de bedoeling een hoop filters mee te nemen en telkens voor een andere toepassing te wisselen. Wanneer ik mij ooit op 1 specifiek onderdeel wil toeleggen kan ik nog een keuze maken.
    Het gaat dus vooral over de bescherming van de lens zonder dat die negatieve invloeden heeft in bepaalde situaties. Verbeteren mag natuurlijk altijd...

Verder zie ik veel mensen met wat volgens mij zonnekappen zijn op hun lenzen. Zijn deze alleen voor gebruik buiten bij zonlicht of kunnen die er altijd op? Ik zag ook vermelding van een "perfect hood"? Ik begrijp dat een polarisatiefilter een zonnekap overbodig maakt?

Lenzen:

Sigma 28-105 mm F2,8 - 4 ASFERISCH
    Sigma 100-300 mm F4 EX APO IF HSM

Groetjes,
    Johan
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

Re: Wat schroef ik verder op mijn lenzen?

Een polarisatiefilter maakt de zonnekap niet overbodig, je kunt wel schittering en lucht beinvloeden.
    Denk er wel aan dat het je al gauw minstens 1 stop licht kost.

Een gloednieuw UV filter voor jouw 100-300 heb ik hier trouwens liggen. Ik had de lens net, kocht er een prachtige filter op, maar vond 100 toch te lang heb hem hem verkocht aan iemand die om budgetaire reden de filter er niet bij nam. B+W Proline 82mm!
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Dus een pol. vermindert de lichtinval, de UV niet? Of beide?
      En wat met mijn eigenlijke vraag? Ik denk alleen een UV...

Ik hou je aanbod zeker in gedachte, heb de thread waar je ze aanbiedt ook even bekeken voor de prijs. Ik hoop dat onze kinderen een dezer eens in Tilburg spelen tegen jullie trappers, dan ben ik in de buurt!

Groetjes,
      Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
      BE-Wommelgem
      .: 20D & D700 :.

Comment

Een UV filter heeft helemaal geen invloed op je beeld (als je een digitale camera gebruikt), en is dus enkel bedoeld ter bescherming van de lens. Dit is ook de goedkoopste filter beschikbaar. Een polarisatiefilter heeft wel invloed op het beeld dat je schiet (onderdrukken reflecties, kleuren helderder maken), en is veel duurder omdat er met twee lagen glas wordt gewerkt. Een polarisatiefilter is dus niet erg geschikt om jouw lenzen te beschermen.

Er is zeer veel discussie over het nut van UV filters voor de bescherming van lenzen. Enerzijds is het beter dat een filter van 30 euro bekrast geraakt dan een lens van een paar 100 euro. Anderzijds zorgt iedere extra laag glas voor mindere beeldkwaliteit, zelfs de beste UV filters zullen een zeer licht kwaliteitsverlies met zich meebrengen.

Veel mensen gebruiken ook een zonnekap ter bescherming van hun lens. Langs de ene kant zorgt een zonnekap ervoor dat beter contrast krijgt en flare vermijd doordat licht dat anders langs de zijkant in de lens zou vallen geweerd wordt. De belangrijkste functie ervan (voor mij althans) is echter dat zo'n zonnekap voor veel meer bescherming zorgt dan een UV filter voor de lens als je je lens laat vallen.

Comment

Ik ben ook van het "géén filter - altijd zonnekap" kamp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
            Ik ben ook van het "géén filter - altijd zonnekap" kamp
            deze ook, maar tijdens een 'zonrijke' dag gebruik ik standaard toch een polarisator (geeft mooie blauwe lucht en biedt samen met de lichtkap een zeer mooi contrast...) vroeger deed ik dit niet en had ik meestal een wat witte lucht... vandaar.

Comment

Ben eveneens geen "filter als bescherming" fanaat. Kan voor hinderlijke reflexies zorgen als er sterke lichtbronnen op de foto voorkomen (zeker bij nachtopnamen).
              De zonnekap staat er bij mij echter steeds op (ook als er geen zon is ) "als bescherming"
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

Comment

Laatst op een winderige dag aan zee nogal wat foto's gemaakt. Ik was met de fiets.
                Op het eind van de dag was ik zeer tevreden dat er een UV filter op de lens zat. Niettegenstaande alle goede zorgen van tijdig wegbergen enz.. zaten er toch enkele schrammetjes op het filter, en tevens vond ik overal fijn zand op de camera.
                Kwaliteit minder of niet, voor mij is het een uitgemaakte zaak: altijd filter erop!!!

Comment

Verlies je eigenlijk veel "licht" met die zonnekap ?
                  Is dat niet nadelig om bvb binnen foto's te nemen waar er weinig licht is ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                    Verlies je eigenlijk veel "licht" met die zonnekap ?
                    Is dat niet nadelig om bvb binnen foto's te nemen waar er weinig licht is ?
                    Met een zonnekap verlies je helemaal geen licht. Alleen het licht dat niet op de lens mag vallen verlies je daarmee. Dat licht zorgt alleen maar voor flare en minder contrast.

Een UV-filter gebruik ik ook niet meer, sinds ik de nachtfoto's met en zonder eens goed bekeken heb. Met UV-filter zitten die vol flare-vlekken , en zonder dat filter moet je gaan zoeken naar vlekjes.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Working...
                    X