Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 70-200/80-400. Vraag hierover.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sigma 70-200/80-400. Vraag hierover.

Je hebt bv de sigma 70-200 2.8 en de sigma 80-400 4.5/5.6.

Mijn vraag hierover is:

Als je beide op 200mm zet en dan een foto maak is het resultaat dan hetzelfde wat betrefd scherpte?

Of is er behalve de lichtsterkte eigenlijk verder geen verschil?
    Als er nl geen verder verschil is (behalve het gewicht natuurlijk) zou ik beter voor de 80-400 kunnen gaan denk ik.
    (ik vind de lichtsterkte niet het belangrijkste nl)

Gr S
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Re: sigma 70-200/80-400. Vraag hierover.

Een bescheiden mening van iemand die nog niet echt lang bezig is :
    Ik vermoed dat de kwaliteit van de foto, bvb genomen op statief met voldoende licht op dezelfde afstand in dezelfde omstandigheden, tussen beide lenzen verwaarloosbaar zal zijn.
    De 70-200 is een zeer snelle lens en lichtsterk, de 80-400 is duidelijk minder snel en minder lichtsterk. Naargelang wat de bedoeling is om te fotograferen zit er toch redelijk wat verschil in het gebruik van deze 2 lenzen.
    ik zou bijna zeggen, met de 70-200 kan je bijna alles wat de 80-400 kan ( buiten het feit dat het een 400 mm lens is ) maar met de 80-400 kan je bijlange niet alles doen wat je met de 70-200 kan doen.

Misschien toch nog even vermelden : ik heb altijd gelezen en gehoord dat een lens helemaal uitgezoomd altijd wat softer zou zijn.....dus beter met een 70-200 op 190 mm werken om absolute scherpte te hebben dan op 200. Als deze redenering klopt zou dus scherpte van de 80-400 op 200 mm iets beter kunnen zijn dan de 70-200. ( just my 2 cents )

mvg,

Francis

PS : als ik hier wartaal uitsla, verbeter dan maar
    Last edited by Franciskine; 25 september 2005, 15:35.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Zeker geen wartaal, door zulke reacties kan ik juist mijn keuze bepalen.
      Nog een paar van zulke

Maar ik lees dat jij de 70-200 én de 80-400 hebt (maar dan de nikkor uitvoering), welke van de 2 gebruik je het meeste procentgewijs?
      en welke zou je wegdoen als je er een moest missen?

Gr S
      Last edited by KvP; 25 september 2005, 20:42.
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Ik zou zeggen: met een 80-400 kan je veel meer dan met een 70-200. De lens is trager maar erg goed. Op de momenten dat je echte snelheid nodig hebt is de VR van geen belang en bij zwak licht is 2.8 een lachertje vergeleken met de 1.4 85 mm.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Ja, als je het zo bekijkt ga ik weer twijfelen.

Toch lastig om een keuze te maken.
          Dit doe je niet iedere dag, dus de keuze is best belangrijk vind ik.

Gr S

Comment

Aangezien we niet over de Nikon lenzen praten maar over de Sigma even mijn mening.
            Ik heb ook voor die keuze gestaan en heb de 80-400 OS genomen.
            Een scherpere lens bestaat er echt niet voor dat geld, geloof me, ik gebruik hem erg veel voor sportfoto`s, wielrennen , en maar weinig plaatjes zijn uit focus.
            Ik gebruik hem op een D70 en dat gaat bere goed, ook al is hij niet snel , de lens is helemaal open echt nog steeds flijm scherp.
            De OS is absoluut beter dan de IS van Canon, en dat is echt geen gelul, heb ook een 70-200 F2.8 USM IS op een Canon 20 D en dat werkt ook goed maar met de Sigma 80-400 OS schiet ik op 400 mm gewoon op 1/30 uit de hand.
            Op de D2X valt hij door de mand maar dat is andere koek.

Kijk eens op mijn wielrensite, alle foto zijn geschoten met de Sigma 80-400 OS, behalve de podium foto`s, die zijn met de kitlans 18-70 mm.

Gr. John
            www.sportactiefoto.nl

Comment

Ja John, ik had je site al vaker met bewondering bekeken .

Ik had al bijna de sigma 70-200 2.8 gekocht.
              je maakt me nu weer aan het twijfelen

ik denk er nog even over, het is tenslotte geen broodje dat je even bij de bakker koopt.

Gr S

Comment

De vraag die je je eerst moet stellen : waarvoor wil jij voornamelijk de tele gebruiken ?

De twee lenzen hebben hun toepassingsgebied en zijn kwalitatief goed.
                Ik gebruik vooral de Nikkor 80-400 VR omdat ik vooral vogels (uit de hand) probeer te fotograferentijdens wandeltochten. Een 70-200 is hiervoor niet of veel minder geschikt (zelfs niet met een TC)

Maar ik gebruik de 70-200 VR oa voor vlinders en ander schuw tuig en dat gaat zeer goed.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marbico
                  Aangezien we niet over de Nikon lenzen praten maar over de Sigma even mijn mening.
                  Ik heb ook voor die keuze gestaan en heb de 80-400 OS genomen.
                  Een scherpere lens bestaat er echt niet voor dat geld, geloof me, ik gebruik hem erg veel voor sportfoto`s, wielrennen , en maar weinig plaatjes zijn uit focus.
                  Ik gebruik hem op een D70 en dat gaat bere goed, ook al is hij niet snel , de lens is helemaal open echt nog steeds flijm scherp.
                  De OS is absoluut beter dan de IS van Canon, en dat is echt geen gelul, heb ook een 70-200 F2.8 USM IS op een Canon 20 D en dat werkt ook goed maar met de Sigma 80-400 OS schiet ik op 400 mm gewoon op 1/30 uit de hand.
                  Op de D2X valt hij door de mand maar dat is andere koek.

Kijk eens op mijn wielrensite, alle foto zijn geschoten met de Sigma 80-400 OS, behalve de podium foto`s, die zijn met de kitlans 18-70 mm.

Gr. John
                  Wat ik wel vreemd vind John, is dat je de lens na 3,5 maand al wilde verkopen, waarom was dat dan eigenlijk?
                  Als hij zo geweldig is doe je hem toch niet weg?
                  ik citeer uit een ander forum:

Ik heb te koop een Sigma 80-400 OS voor een Nikon camara, 3,5 maand oud dus nog met garantie van 8,5 maanden , werkelijk zeer scherpe lens en nooit meer een statief nodig. nu bij Konijnenberg 989 euro , nu voor 798 euro
                  Een 1.4 sigma converter ook van 3,5 maanden oud. nu bij Konijnenberg 189 euro , nu voor 135 euro
                  Een Tamron 90 mm 2.8 macro lens van eind december 2004 , dus ook nog met 6 maanden garantie, zeer mooie lens en rete scherp, ook zeer geschikt voor portret foto`s. Nu bij Konijnenberg 375 euro , nu voor 275 euro

Alle aparatuur gekocht bij Konijnenberg en met nederlandse garantie bewijs.
                  Alles word geleverd met orginele verpakking.

De foto`s op mijn wielrensite, http://cok.fotopic.net/ , zijn voor 99% met de Sigma geschoten.
                  De vogelfoto`s, op marbico fotosite ,dus ook de vliegende eenden ook alle met de Sigma.
                  De Tamron heb ik alleen een keer getest met enkele foto`s maar verder nooit gebruikt.

Reden van verkoop systeem wissel.

Gr. John

Gr S

Comment

@Jijsambalbij, het staat er toch: reden van verkoop systeemwissel.

M dacht dus blijkbaar om naar een ander merk over te stappen...

Mvg

Comment

Ik gebruik de Nikon 80-400 als wandel-lens en de Sigma 70-200 voor sport. Ik heb hem het dus ik ben benieuwd hoe dit bevalt vergeleken met de 80-200afs die ik vorig jaar had.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Working...
                      X