Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor macro fotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke lens voor macro fotografie?

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
    Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de Sigma 180mm een prachtige lens is, maar WEL eentje met INTERNAL FOCUSSING.
    So what
    Je laat het klinken alsof dat een nadeel is?

Comment

Kunnen jullie mij vertellen wat hiervan de voor- en nadelen zijn? Ik heb hiervan nog nooit gehoord.

Thx.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteveDDT
        Kunnen jullie mij vertellen wat hiervan de voor- en nadelen zijn? Ik heb hiervan nog nooit gehoord.

Thx.
        Internal focussing wilt zeggen dat de lens niet langer wordt bij het benaderen van 1:1 zoals bij korte macro lenzen. Optisch heeft dat geen belang.

Comment

Internal focussing is hartstikke prachtig maar je loopt wel met een lens van bijna 1kg te sjouwen met het idee dat je door de kleine beeldhoek dichterbij de vliegbeestjes komt, terwijl diverse 105mm lenzen de helft wegen en naar voren focussen waardoor ook een relatief kleinere beeldhoek wordt bereikt.
          Ik vind de 180mm Sigma overigens hartstikke prachtig, maar voor macro werk is een Tamron 90mm of Sigma/Nikon 105mm helemaal zo gek niet.
          Internal focus is natuurlijk ook heel handig bij een polarisatiefilter, alleen ik kan me niet herinneren dat ik dat bij makro ooit gebruiikt heb.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart
            Internal focussing is hartstikke prachtig maar je loopt wel met een lens van bijna 1kg te sjouwen met het idee dat je door de kleine beeldhoek dichterbij de vliegbeestjes komt, terwijl diverse 105mm lenzen de helft wegen en naar voren focussen waardoor ook een relatief kleinere beeldhoek wordt bereikt.
            beeldhoek

180mm haalt 1:1 op 46cm
            150mm haalt 1:1 op 38cm
            105mm haalt 1:1 op 31cm
            50mm haalt 1.1 op 19cm

Dat is wat telt.

Comment

Working...
            X