Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor macro fotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke lens voor macro fotografie?

Hallo iedereen,

Ik zou graag een goede macrolens aankopen.

Ik denk onderander aan het fotograferen van: libellen/vlinders/kleine beestjes/kikkers/vissen/...

Ik weet echter niet goed welk brandpuntsafstand goed zou zijn voor dergelijke situaties.

Wat denken jullie van de Sigma lenzen:
    50mm F2.8 EX DG
    105mm F2.8 EX DG
    150mm F2.8 APO EX DG HSM (wellicht een te zware lens?)
    180mm F3.5 APO EX IF HSM (wellicht een te zware lens?)

Misschien bestaat er een macro lens van een ander merk dat interessanter is?
    Ik bezit een Nikon D70.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de juiste keuze daar ik hiervoor lang moet sparen. Ik zou onmiddellijk de juiste willen aankopen.

Alvast bedankt!!!!!

Groetjes,

Steve

Re: welke lens voor macro fotografie?

lees dit al eens eerst:
    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=69933
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

kheb de 105mm, bewust gekozen, wegens de werkafstand. Voor mij een compromis tss de 50mm en de 180mm macrolenzen (wegens kans op onscherpte door het trillen van de hand), vergeet daarbij niet dat je met een macrolens de minste beweging sterk uitvergroot wordt als je door de zoeker kijkt. (alsook het geval is met telelenzen, maar m.i. toch meer bij macro's)

Ik fotografeer er graag mee, ook hier en dan eens een portretje.
      't is een haarscherpe lens, maar dat zijn alle macro's eigenlijk, en helemaal niet zwaar. Maar zoals eerder aangehaald door hellcat moet je voor jezelf eerst beslissen wat voor jou de ideale werkafstand is.

Pas daarna kan je effectief een keuze maken uit de verschillende modellen binnen die range.

Ik twijfel zelfs om de lens dit WE bij een concert eens uit te proberen (maar 'k mag nog niet teveel zeggen op dit moment )

Comment

die lenzen zijn zeker niet zooo zwaar hoor (voor mij toch niet...), dat valt heel goed mee.

@Yowan-kenobi: ik heb reeds concert foto's gemaakt met de 150mm. gaat vrij goed. Had wel nood soms aan iets minder tele...
        hier staan wat foto's: concertfoto's 150mm macro
        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat
          die lenzen zijn zeker niet zooo zwaar hoor (voor mij toch niet...), dat valt heel goed mee.

@Yowan-kenobi: ik heb reeds concert foto's gemaakt met de 150mm. gaat vrij goed. Had wel nood soms aan iets minder tele...
          hier staan wat foto's: concertfoto's 150mm macro
          ziet er goed uit hoor! de DOF bij die sax-foto?? (foto met blauwe belichting) vind ik wel iets speciaals. Eigen aan dit soort lenzen veronderstel ik?

normaal zitten we gans achter in de zaal, dus 105mm (pakweg 150mm dus) zal denk ik wat weinig zijn, behalve voor overzichtfoto's; 'k denk toch dat ik enke mijn 70-300 zal gebruiken, want ik wil zo weinig mogelijk mee de zaal in nemen. Kwestie van het discreet te houden. In elk geval, thx voor de info+link.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
            ziet er goed uit hoor! de DOF bij die sax-foto?? (foto met blauwe belichting) vind ik wel iets speciaals. Eigen aan dit soort lenzen veronderstel ik?

normaal zitten we gans achter in de zaal, dus 105mm (pakweg 150mm dus) zal denk ik wat weinig zijn, behalve voor overzichtfoto's; 'k denk toch dat ik enke mijn 70-300 zal gebruiken, want ik wil zo weinig mogelijk mee de zaal in nemen. Kwestie van het discreet te houden. In elk geval, thx voor de info+link.
            Volgens mij heeft hij ze es goed laten draaien in de molen van neatimage
            Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

Bedankt voor de goede uitleg.....

Maar toch twijfel ik nog steeds tussen de 105mm en de 180mm.

Het belangrijkste voordeel van de 105mm is dat hij lichter is, goedkoper is en je moet geen te vaste hand hebben. Maar ik weet niet of een 105mm voldoende zal zijn voor het macrowerk: voornamelijk vlinders.

De 180mm vind ik wat te groot. Soms is de werkafstand te groot waarbij je telkens moet achteruitgaan. Enkel wanneer het nodig zijn voor dergelijke fotografie zou ik ze aankopen.

Heeft iemand ervaring bij het nemen van vlinders/rupsen foto's met een 105mm? Of misschien iemand met beide: een 180mm/105mm?

Hopelijk kunnen jullie mij de juiste keuze bepalen.

Bedankt!

Steve

Comment

Doe eens een search, dat onderwerp is al meerdere malen aan bod gekomen.
                Kijk ook eens naar de Macro showcase, dan zul je zien welke lenzen er veel gebruikt worden .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteveDDT
                  Heeft iemand ervaring bij het nemen van vlinders/rupsen foto's met een 105mm? Steve
                  Vlinders fotograferen van dichtbij met deze is me nog niet echt gelukt.
                  Rupsen daarentegen wel. Mja, die kunnen ook niet gaan vliegen hé

Comment

Hans,

Mooie macro's op uw website!

Met welke lens heb je toen deze foto's genomen?

Yowan,

Dus je hebt nog geen vlinders kunnen fotograferen met de 105mm? Dus ik zal dan toch de 180mm nodig hebben vrees ik. Bedankt voor uw reactie!

Comment

Hans,

Meestal 180mm macro, soms zelfs met 1.4x converter.

Comment

Ik wil niet beweren dat de volgende lens van de kwaliteit is van een macro prime, maar als het toch voornamelijk voor de grotere beestjes is (vlinders en kikkers e.d.) ga je de 1:1 macro echt niet nodig hebben en is de sigma 70-300 macro *(1:2) mss wel een goede keuze.
                        Je werkafstand is nog heel wat groter dan bij de 180 mm (de macro werkt enkel tussen de 200 en de 300 mm) en ze is eigenlijk heel scherp van zodra je het diafragma iets sluit en dat zul je bij macro toch zoizo moeten doen...

Hier een voorbeeldje van een kikker (scherpte op zijn rechteroog) uit de hand getrokken die mss met een 150/180 mm al niet gelukt zou zijn omdat 'de vogel' dan 'gevlogen' was :

F/9.0
                        1/400 s
                        ISO 200
                        238 mm

Voor de rest is het uiteraard een vrij universeel inzetbare lens en een redelijk goede tele (niet meer zo scherp boven de +- 250 mm)

Groeten,
                        Koen

*Wel best voor de beste versie kiezen, ik weet niet juist wat die naam nu weer is.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Hans,

Yowan,

Dus je hebt nog geen vlinders kunnen fotograferen met de 105mm? Dus ik zal dan toch de 180mm nodig hebben vrees ik. Bedankt voor uw reactie!
                          de vlinders hebben gewoon geen zin om voor mij te poseren, daar zit het'em.
                          In elk geval, met de 180mm zal je ongetwijfeld meer kans hebben. Dat houdt niet in dat je minder geduld zal moeten hebben natuurlijk

Comment

Ik denk dat ik zal gaan voor de 180mm.

Enorm bedankt voor jullie goede reacties! Dat wordt enorm geaprecieerd.

Groetjes,

Steve

Comment

Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de Sigma 180mm een prachtige lens is, maar WEL eentje met INTERNAL FOCUSSING. Een 105mm focust ook naar voren, waardoor de beeldhoek kleiner wordt.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Working...
                              X