Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Internal focussing is hartstikke prachtig maar je loopt wel met een lens van bijna 1kg te sjouwen met het idee dat je door de kleine beeldhoek dichterbij de vliegbeestjes komt, terwijl diverse 105mm lenzen de helft wegen en naar voren focussen waardoor ook een relatief kleinere beeldhoek wordt bereikt.
Ik vind de 180mm Sigma overigens hartstikke prachtig, maar voor macro werk is een Tamron 90mm of Sigma/Nikon 105mm helemaal zo gek niet.
Internal focus is natuurlijk ook heel handig bij een polarisatiefilter, alleen ik kan me niet herinneren dat ik dat bij makro ooit gebruiikt heb.
Internal focussing is hartstikke prachtig maar je loopt wel met een lens van bijna 1kg te sjouwen met het idee dat je door de kleine beeldhoek dichterbij de vliegbeestjes komt, terwijl diverse 105mm lenzen de helft wegen en naar voren focussen waardoor ook een relatief kleinere beeldhoek wordt bereikt.
beeldhoek
180mm haalt 1:1 op 46cm
150mm haalt 1:1 op 38cm
105mm haalt 1:1 op 31cm
50mm haalt 1.1 op 19cm
Comment