Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 18 - 200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron 18 - 200

Ik heb me onlangs een Tamron 18 - 200 aangeschaft voor mijn D70.
    Ik heb deze keuze gemaakt omdat de afmetingen van deze lens quasi
    overeenkomen met deze van de kitlens en daardoor de D70 makkelijk
    handelbaar blijft.
    Wat me nu echter een beetje tegenvalt is de scherpte van de foto's...
    ben ik de enige die de indruk krijgt dat foto's genomen met deze lens
    minder scherp zijn of is dit realiteit ?
    graag reactie van ervaren gebruikers, ik ben maar een "newbie"

Groetjes

Re: Tamron 18 - 200

Heb de Tamron 18-200 sedert einde juni.
    Ik ben best tevreden van de scherpte van die lens. Het is wel mijn enige lens, dus vergelijken kan ik niet.

Ik kan me voorstellen dat er verschillen zijn met een goede Nikor lens, maar onscherp is die Tamron zeker niet! Uit diverse tests is hij zeer goed uitgekomen, heeft zelfs één of andere prijs gewonnen ...

Misschien eens een voorbeeld posten zodat mensen met ervaring er zich kunnen over uitspreken.

Wim

Comment

Nu zie ik net een schitterende foto bij de gevorderden:
      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=85520
      gemaakt met de Tamron 18-200.
      Overtuigend, niet?

Wim
      Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
      Fujifilm X100V

Comment

Alhoewel ik deze lens sinds eind april bezit en me zeker nog geen 'ervaren gebruiker' kan noemen, kan ik toch het label 'meer dan voldoende' tot 'goed' op deze lens plakken. Indien je voor deze lens gekozen hebt, opdat je D70 dan nog goed 'handelbaar' zou blijven, dan mag je zeker niet teleurgesteld zijn. Het is natuurlijk geen toplens en hier in het forum is al vaak aangehaald dat je bij zo'n lange zoom rekening moet houden met enig kwaliteitsverlies. De lens is niet superscherp, ze heeft veel licht nodig, maar met wat aanpassingen (levels en USM) in PS bereik je toch wel goede resultaten. De Tamron 18-200 is vooral een geschikte walkaround-lens. Ik heb er veel plezier aan beleefd op mijn recente trips naar Parijs, Praag, Berlijn ... Op mijn fotowebsite http://aejo.smugmug.com zijn de albums onder de rubrieken music, holidays en cities met deze lens tot stand gekomen. Binnenkort volgen de foto's van Praag en Berlijn. Hopelijk heb je er wat aan. Oordeel zelf maar !!!

---------
        mvg, aejo
        ----------------------
        http://aejo.smugmug.com
        Canon 350D + Canon 18-55, Tamron 18-200, Canon 70-200/4 L

Comment

Uit andere vergelijkingen blijkt de sigma 18-200 dan weer duidelijk beter te scoren
          natwork.be

Comment

heb al veel gehoord dat de sigma scherper is maar niet de volle 200mm heeft.
            Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

Comment

heb ook de tamron en een d70s. dslr's vragen sowieso beetje nabewerking, maar dat wil niet zeggen dat die op zich geen scherpe foto's levert. onlangs nog op vol formaat een echt zeer scherpe foto tegengekomen, van een volledig zwart onderwerp. prima resultaat dus. tot nu toe zijn al m'n foto's hier gepost bijna getrokken met de 18-200 (ofwel daarvoor de coolpix).

ik ben zeer tevreden over de tamron. tamron staat nét ietsje beter aangeschreven dan sigma. ik pleit niet voor de eigen winkel, ik schrijf hier wat men mij heeft gezegd. wil absoluut niet zeggen dat de sigma slecht is...

toch heb ik ook veel "onscherpe foto's". maar die zijn gemakkelijk zeer scherp te krijgen in PS, en zo hoort het eigenlijk!!!!! tot ik nu onlangs eens een foto op vol formaat bekeek, en die was immens scherp van een moeilijk onderwerp. nabewerking zou die foto misschien zelfs te scherp maken...

dus nabewerking is altijd vereist, en dan bij zo'n minder lichtsterk lensje een vaste hand!

maarreuh: dit lensje werkt prima!!
              binnenkort volgt er wel eens een bespreking van. heb tijd nodig ...

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Het lijkt me duidelijk dat een goedkope 11x zoomlens niet dezelfde kwaliteit kan afleveren als een prime. Die foto's zullen nooit even scherp of kleurrijk of... zijn. Daarentegen moet je bij zo een lens amper (of nooit) wisselen van lens wat heel handig kan zijn op een tripje naar één of andere stad ofzo.
                Nabewerking is er toch altijd nodig dus...
                Ik heb de sigma en kan daar allicht niet van klagen voor zijn geld
                [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                  tamron staat nét ietsje beter aangeschreven dan sigma.
                  Waar staat dat dan ? Ik kom alleen tegenovergestelde berichten tegen. (Ik wil ook een 18-200, maar heb nog steeds niet beslist welke van de 2 ik ga nemen)
                  Daartegenover zegt een gerenomeerde locale fotowinkel dat de tamron beter is. Tja, verwarring allom dus. Ik wil gewoon de beste van de twee, prijs komt slechts op de 2de plaats. Ik zou ze eigenlijk alletwee eens moeten kunnen proberen he, maar welke fotowinkel zal dat toelaten ? En dat een dergelijke lens niet presteert zoals een 70-200 VR is mij heel duidelijk.
                  natwork.be

Comment

Waarom zijn er nou opeens mensen die denken dat een lens van 18-200 goed kan zijn?
                    Iedere lens heeft zijn kwaliteit in een ander gebied liggen. Een lens met meer dan 3-5x zoom die overal scherp is ben ik nog nooit tegengekomen en ook dan moet je de lat niet al te hoog leggen. 11x zoom is al heel knap als je helemaal geen eisen stelt en dan ook nog handzaam, snel en betaalbaar... pfff. Geloof me nou, een zakmes is heel handig maar een losse flesopener, schaar, kapmes enz zijn samen veel zwaarder maar elk apart een stuk effectiever.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

Comment

wel, ik ben onlangs nog benaderd door iemand die twijfelde tussen de twee merken. na proberen in de winkel, is die persoon voor de tamron gegaan.
                      overigens nat, heb ik nooit iets gelezen over een onscherpere tamron. de enige testen waar iedereen zich op baseerde in het begin, was die van die chinees. ik vond tamron beter, maar anderen vonden sigma daarin beter. daarenboven: wie verstond iets van dat chinees? die test vond ik dus maar zeer relatief...

dus ging ik het eens vragen aan de fotoboeren en enkele prof-fotografen, en daaruit komt telkens dat sigma kwalitatief net ietsje beter is. de tamron heeft ook nét ietsje betere specs (bekijk de hoeken maar bvb.), staat beter aangeschreven (ook persoonlijk bij mij), wordt verdeeld door DB, etc., dus mijn besluit stond snel vast !

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Waarom brengt Nikon vb. zo geen "deftig" lenske uit ?
                        AFS 18-200 VR +Macro 1:1 F2.8-4.5 voor vb. 1500€
                        Koop ik direct! (en ikke waarschijnlijk niet alleen)
                        www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Hallo,

Met deze wil ik iedereen danken voor de reacties op mijn vraag.
                          Ik besef wel degelijk dat een lens met zo'n grote zoomfactor aan zo'n lage prijs inderdaad niet kan vergeleken worden met bvb. een 70 - 200 AF S VR.
                          Dat lijkt me nogal logisch, anderzijds verwachtte ik toch dat ik een redelijke kwaliteit zou krijgen voor wat ik betaalde en daar voel ik me een beetje in de steek gelaten.
                          De conclusie die ik daaruit trek is de volgende, koop een dslr met de nodige goede (lees "dure") lenzen voor evenementen waar je veel kan meezeulen en een compact digitaal cameratje voor plaatsen of evenementen waar je niet naartoe wil als een overladen muilezel.
                          Wat is trouwens heden ten dage het kwalitatief beste en kleinste compacte cameratje in het digitale fotoland ? ? ? Ik dacht aan een compactje van Nikon (de 5900 bvb), iemand suggesties ?
                          Toestel moet dienen om foto's te maken tijdens het vliegen met een parapente
                          Nog veel fotoplezier aan iedereen

Groetjes,

Peter

Comment

Als je naast een kitlens 18-70 een redelijk telelensje koopt van 70-300 of 55-200 loop je toch echt niet te zeulen lijkt mij en trek je toch voor weinig geld foto's met een behoorlijk zoombereik zonder dure aanschaf van andere spullen.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

In de Réponses Photo van deze maand staat een bespreking van de Tamron 18-200, waarmee die chinees de hits op zijn website eindelijk eens wat zal zien afnemen. Hij kreegt er "une note classique" voor dit type van ultrazoomlens. Daarmee bevestigen ze de gekende gebreken: lichtzwakte op de uiterste brandpuntafstanden, wat vignettering edm. Men zegt er dat Sigma de norm gezet heeft voor dit soort lenzen, en tussen de regels meen ik te lezen dat de tamron er niet hoeft voor onder te doen. Men laat tevens uitschijnen dat hij iets duurder is dan de sigma, en dat is ook mijn indruk. Als beginnend amateur heb ik er eentje en ik vind dit een prima lens met een al bij al groot bereik. Het gemak van met een enkele lens op stap te gaan is niet te onderschatten. Ik heb me grondig geïnformeerd over lichtsterker spul in de 55 mm plus categorie en was bereid om de groothoek mogelijkheden te laten vallen, maar daarvoor moet je toch al snel EUR 150 dieper in de beurs tasten. Mannen die nerveus worden als ze niet een paar kilo glas op zak hebben zullen het benauwd krijgen als ze hiermee op stap moeten. Voor een beginnend amateur of een gebruiksgemakgevoelige gevorderde amateur is dit echter knap gerief.

Comment

Working...
                              X