Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk filter voor opnamen in de sneeuw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk filter voor opnamen in de sneeuw

Sinds kort ben ik in he bezit van een 350D.
    Nu ga ik van de winter weer lekker op wintersport (vakantie al geboekt )

Ik weet dat je door de sneeuw veel reflectie hebt en de foto's daardoor snel overbelicht zijn.
    Omdat ik met filters niet zoveel ervaring wil ik graag weten wat voor soort filter aan te raden is.

Mocht je hiermee ervaringen hebben dan hoor ik dit graag.

Alvast bedankt,
    Jaap
    Canon M6 Mark II + kitlens

Re: Welk filter voor opnamen in de sneeuw

Je kan standaard de belichting 1 stop hoger zetten.

Door het felle licht gaat de belichtingsmeter proberen om het wit van de sneeuw te belichten als 50%grijs. Dat is dus te donker. Meestal is het voldoende om dus 1 stop te overbelichten om correct belichten foto's te krijgen.

Als het licht dan nog steeds te fel is kan je nog altijd met een grijs-filter werken...

Comment

Zelf gebruik ik een circ. polarisatiefilter en belicht 0,5 of 1 stap over. Er staan enkele winterfoto's van mij op werner.phoice.com in de map Vercors.

Hou alvast je batterij warm en als je gaat skiën let er op dat je camera veilig weg zit want vallen is af en toe nefast voor je camera.

Groetjes,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geert Alders
        Je kan standaard de belichting 1 stop hoger zetten.

Door het felle licht gaat de belichtingsmeter proberen om het wit van de sneeuw te belichten als 50%grijs. Dat is dus te donker. Meestal is het voldoende om dus 1 stop te overbelichten om correct belichten foto's te krijgen.

Als het licht dan nog steeds te fel is kan je nog altijd met een grijs-filter werken...
        1 stop is meestal niet genoeg, en 't is 18% grijs

skylight filter of pola gebruiken

Comment

Wat ik begrepen heb is dat digitale camera's niet overgevoelig zijn voor UV straling zoals film dat is. Een UV filter is dus niet nodig. Het zou hoogstens voor bescherming kunnen dienen, maar bij de goedkope kitlens die in je signature staat is het de vraag of dat zin heeft (een goed UV filter kost nog altijd zo'n 40 euro).
          Met een polarisatiefilter kan je hele mooie effecten krijgen. Maar omdat het voorste element van je kitlens meedraait bij het scherpstellen is het gebruik van zo'n filter niet praktisch.

Dus: koop van je geld een goede tas waarmee je camera wat extra bescherming krijgt. En heel veel plezier!!!
          Gijs
          Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Working...
          X