Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze maken : canon 24-105 F4 of 24-70 F2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Keuze maken : canon 24-105 F4 of 24-70 F2.8

denk da da echt geen slecht lensje is zenne
    pfff wou da'k ze al had ...

ivm die uitleg ff offtopic gaan mag wel eh : vignettering is? en vervorming is dan simpelweg het vertekenen van beeld door uitrekken naar breedtte of hoogte?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere
      ivm die uitleg ff offtopic gaan mag wel eh : vignettering is? en vervorming is dan simpelweg het vertekenen van beeld door uitrekken naar breedtte of hoogte?
      Vignetting is wanneer de hoeken van je foto wat donkerder worden. Dat komt bij sommige lenzen voor, en dan vooral wanneer de lens volledig open gebruikt wordt.

Vervorming zie je vooral wanneer er rechte lijnen in het onderwerp zitten. Die komen dan wat bol te staan.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

mercie eh mede MF-er

ik weet wel wat het zo wa geeft maar der die termen op plakken...
        da's nie mijne stiel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere
          ik werk toch meestal met flitser en een trage sluiter en dan is die IS heel handig tusse de massa en gaat die stop meer nie veel uitmaken aangezien ik toch meestal het dia op 4.5 heb staan om toch nog een groot stuk van de foto scherp te hebben.
          (bij de pro1 dan eh )

bij de 1d zal 't wel weer ff zoeken worden
          Hmm, hmm. Als je op de Pro1 al 4.5 gebruikt om de nodige DOF te hebben, dan zul je op je 1D 11 of hoger nodig hebben... (DOF is op een prosumer op hetzelfde diafragma een stuk groter dan op een DSLR)... 't Is maar dat je het weet...
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Het gebruik van een diafragma 11 of hoger impliceert op zijn beurt weer dat je op je Mark II met een gerust hart een goedkoper objectief kunt plaatsen, zoals bijvoorbeeld een Canon 28-105 f3.5/4.5. Maar ja, die zal figuurlijk en letterlijk geen (rood) streepje voor hebben ......

Humphrey

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              Hmm, hmm. Als je op de Pro1 al 4.5 gebruikt om de nodige DOF te hebben, dan zul je op je 1D 11 of hoger nodig hebben... (DOF is op een prosumer op hetzelfde diafragma een stuk groter dan op een DSLR)... 't Is maar dat je het weet...
              da's de nachtinstelling eh met flitser en iso 100 of soms zelfs 50
              sluiter zo'n 0,6" - 1.3" anders belicht/flitst hij veel te fel over met die 420ex

voor daggebruik en zo zit ik veelal op 2.4-3.5 te werken ( die gaat ook maar van 2.4 tot 8 met diafragma eh weet ik ook wel terwijl de range bij een d/1d veeeeel wijder is

denk dat met die 24-105mm f4 op de 1d het diafragma wijd open hetzelfde effect gaat hebben dan...

fin we zulle wel zien , moet ik toch zelf ondervinden wat goed lukt en niet

op de 300d en 20d die ik regelmatig gebruikte ging instellingen vinden voor nacht toch vrij goed als er geflitst werd soww ..

Comment

Onderaan dit mini-review van een Canon 5D staan voorbeelden van vignettering met EF 24-70L en EF 24-105L op Canon 20D (geen) en Canon 5D.

De EF 24-105L is duidelijk zwak voor vignettering op 24 mm en op FF is een EF 24-70L toch duidelijk beter.

Daarom ook dat Canon de EF 24-105L in kit verkoopt met de Canon 5D.
                Dat is de bekende Canon logica.

(Canon logica is bijvoorbeeld een printer knop toevoegen terwijl elke fotograaf al jaren naar een mirror lockup knop vraagt... en zo zijn er nog een aantal voorbeelden van Canon logica bekend )

Jan.
                Last edited by Jan_10D; 9 oktober 2005, 20:01.

Comment

thnx voor de link

denk dat het op een 1.3 x crop weer anders gaat zijn nie?

de 20d heedt 1.6x crop en een 5d geen crop dus

kvind da eigelijk maar raar dat men bij die grote merken geen professionele L of dergelijke lens kan maken die die verschijnselen niet heeft

Comment

Working...
                  X