Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze maken : canon 24-105 F4 of 24-70 F2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze maken : canon 24-105 F4 of 24-70 F2.8

Zoals de titel stelt :

had 't al een paar keer gepost in de nieuwstopics maar ik wil eigelijk eens weten van de 1d gebruikers welke het best aangekocht wordt om als gebruikslens te dienen...

1 de canon 24-105mm F4L IS USM

2 de canon 24-70mm F2.8L USM

voorbeeldfoto's heb ik al gezien op dpreview maar da was met een 5d en gaat weer anders zijn door zijn FF ipv 1.3 * crop
    toch heb ik een voorkeur voor de 24-105

ik heb dus wat groothoek nodig ( op mijn canon pro1 had ik 28mm,ken daar de vergelijking met 35mm niet van ) , de pro1 lens voldeed goed qua groothoek , de 1d moet 1.3 * 24 mm = 31.2mm

't zal ofwel zowa gelijk zijn of indien de cropfactor van een pro1 groter is nog meer groothoek.

telezoom is niet zoooo belangrijk maar ik moet toch wat hebbe

de 2.8 is lichtgevoeliger maar ik zet men dia toch meestal toe tot 4.5 of zo omdat ik meerdere personen inneens of acts scherp op de plaat moet zetten dus zal ik voor binnenfotografie(clubs en zo) meer hebbe aan een F4 lens die wat meer zoom heeft en dan ook nog IS omdat ik zo wie zo met sluitertijden van 1" en meer werk en er een prime bijdoen naderhand ipv de 24-70mm F2.8 te kopen.

de F4 staat voor net geen 1000€ en de 2.8 voor 1200€

wat ik overhoud kan ik uitgeven aan een eerste goedkopere prime voor portretten enz
    (geadviseerd door corne via mail voor info 24-105)

bijv de EF 50mm f/1.8 II. of een EF 85mm f/1.8 USM

graag uw mening als 1d gebruiker.

Re: Keuze maken : canon 24-105 F4 of 24-70 F2.8

Ik ben geen 1D gebruiker, en heb geen van de twee lenzen ooit vastgehad, dus neem mijn commentaar maar met een paar korreltjes zout.

Als er op je pro1 stond dat je 28 mm breedhoek had, zal dat waarschijnlijk al met de cropfactor in rekening genomen zijn. Doordat zo'n p&s een erg kleine sensor heeft zal de effectieve brandpuntsafstand eerder in het 5 à 10 mm beeik zijn bij breedhoek. Men zet er dan gewoon het 35 mm equivalent op de lens om de gebruikers niet teveel te verwarren.

Als je dus meer breedhoek nodig hebt, kan je beter een andere lens overwegen, want 24 mm op 1,3x crop is zoals je al gezegd hebt 31,2 mm. Dat is nu wel niet zo'n groot verschil met 28 mm, maar 3 mm. De 1D en 1D II gebruikers zullen je moeten helpen met uitmaken of dat breed genoeg is.

Over het verschil tussen de f2.8 en f4 IS versie. Mij lijkt het simpel, als je f2.8 niet gebruikt ga dan voor de f4 IS, meer bereik, IS, minder zwaar en goedkoper, zonder iets op te geven dat je nodig hebt. Als je f2.8 wel nodig hebt is de keuze natuurlijk ook snel gemaakt.

Comment

daarom dat ik voor korte afstand (portret) wel een 2.8 of zo prime bijkoop...

de pro1 lens gaat van 7.2-50.8mm /28/200mm 35mm equivalent

die groothoek was mij genoeg om mijn doel te fotograferen,weet nu niet of het meer of minder gaat zijn.

denk wel dat ik de F4 koop maat roch effe die vraagjes aan ervaren gebruikers van de 1d

Comment

Goeie keuze de 24-105 denk ik, lage sluiter tijd die je gebruik voor je party scene wordt makkelijker door de IS en met de custom function 15 op #1 (2nd-curtain sync) heb je een top combinatie.
        Te weinig L

Comment

Voor sluitertijden van 1 of meer seconden heb je geen beeldstabilisatie nodig, maar wel een statief .
          En als je dan personen wil fotograferen, dan moet iedereen heel stil op dezelfde plaats blijven staan.

De 24-105L f4 IS USM heb ik net besteld, maar wel om te gebruiken op een 20D (ter vervanging van de Tamron 28-75, waarbij ik maar niet kan wennen aan de verkeerd draaiende zoom ).

Voor portretten zal je die 24-105 toch ook wel kunnen gebruiken zeker .
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
            Voor sluitertijden van 1 of meer seconden heb je geen beeldstabilisatie nodig, maar wel een statief .
            wedde van nie (geen discussie in dit topic, doe da in dat fuiven en feest ding dan , heb daat trouwens enkele foto's gepost)

heeft nie met de vraag te maken maar 'is' werkt dus wel (heb de 20d eens meegehad met de 17-85) met is en het werkt bij langere sluiterijd wel beter met is als zonder.
            't is wel de bedoeling dat er geflitst wordt want ik zie hier niemand perfect heldere foto's maken met een korte sluiter in een dinkere club vol met rook
            da's dus ook voor 60% mijn doelgebied.

portretten zal ook wel lukken bij gewoon gebruik (corne zei zelfs van geen prime te kopen maar als het moest met een vaste dan 1 van die 2 genoemde)

wie foto's zou vinden gemaakt met een 1d met die 24-105 mag ze altijd linken of zo.

greetz

Comment

Heb ff met mijn setje getest wat voor kader je krijgt als je van meter afstand een dance scene pics maakt en dat is dat de 1.3 crop bij 24mm je tegen zal werken om een duo in beeld te krijgen (daarvoor heb ik mijn 16-35mm f/2.8L )
              Wat betreft statief Atm. gebruik die lage sluiter tijden voor clubaction in combinatie met 2nd-curtain sync zonder statief en een zeer vaste hand denk ik(flitser zorg voor de "scherpe'beeld")
              Hier een voorbeeld van Atm. zijn doel gebied
              Te weinig L

Comment

jazz,wat was het resultaat dan op 24mm?

heb je voorbeelden voor mij? zou heel handig zijn.

tussen de 24-70 en de 24-105 zal geen verschil zitten eh

Comment

Mijn mening: lichtsterkte van f2.8 is handig meegenomen om de sluitertijd naar beneden te krijgen, maar eigenlijk is dat minder belangrijk. Als je continu f2.8 wil schieten, koop je beter lichtsterke primes. Wat voor mij telt is dat de focusprecisie groter is en de zoeker helderder. Daar doe je met IS dus niks aan. Sowieso is IS mijns inziens een beetje verknoeid aan een standaardlens, maar ik weet dat anderen daar anders over denken. Anderzijds, met 105mm aan het lange eind zal je wel winst hebben, maar toch, in mijn ogen is die nieuwe veel meer compromis dan de 24-70.

Het is natuurlijk zeer vroeg om te oordelen, maar het zou mij verbazen als de 24-105 de 24-70 evenaart. Optisch presteert de 24-70 zeer goed over het hele bereik, maar dat heeft Canon veel moeite gekost (denk maar aan de vele klachten over verkeerd focussen en matige scherpte bij een aanzienlijk aantal exemplaren). Als je het bereik uitbreidt naar 24-105, dan vrees ik dat ofwel het korte, ofwel het lange uiteinde te wensen zal overlaten.

Maar misschien ben ik te pessimistisch en wordt het echt een topper. Er bestaan wel meer lenzen met groot bereik en topprestaties.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                    Mijn mening: lichtsterkte van f2.8 is handig meegenomen om de sluitertijd naar beneden te krijgen, maar eigenlijk is dat minder belangrijk. Als je continu f2.8 wil schieten, koop je beter lichtsterke primes. Wat voor mij telt is dat de focusprecisie groter is en de zoeker helderder. Daar doe je met IS dus niks aan. Sowieso is IS mijns inziens een beetje verknoeid aan een standaardlens, maar ik weet dat anderen daar anders over denken. Anderzijds, met 105mm aan het lange eind zal je wel winst hebben, maar toch, in mijn ogen is die nieuwe veel meer compromis dan de 24-70.

Het is natuurlijk zeer vroeg om te oordelen, maar het zou mij verbazen als de 24-105 de 24-70 evenaart. Optisch presteert de 24-70 zeer goed over het hele bereik, maar dat heeft Canon veel moeite gekost (denk maar aan de vele klachten over verkeerd focussen en matige scherpte bij een aanzienlijk aantal exemplaren). Als je het bereik uitbreidt naar 24-105, dan vrees ik dat ofwel het korte, ofwel het lange uiteinde te wensen zal overlaten.

Maar misschien ben ik te pessimistisch en wordt het echt een topper. Er bestaan wel meer lenzen met groot bereik en topprestaties.
                    Chuck Westfall (Canon USA) geeft aan dat de 24-105 optisch even goed is als de 24-70, en als je naar de tests op dpreview kijkt, dan zie je toch een knappe lens aan 't werk... En een geslaagde foto bij ISO3200, f1/4.0, FL = 55mm en 1/15s belichting, dat doe je dus niet na met een 24-70L...

Ze hebben allebei hun doel, en ik denk dat een combinatie 70-200 f1/4.0 + 24-105L IS met enkele lichtsterke primes (35, 85, 135) een erg zinvolle combinatie zijn.

Ik zou zelf zeggen, als je een boel primes hebt, lijken mij de f1/4.0 zooms een stuk logischer

sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G

Het bereik is wel uitgebreid, en IS is toegevoegd, maar het diafragma is verkleind naar f4. Dat compenseert zeer veel, waarschijnlijk meer dan het toevoegen van bereik en IS. Ik betwijfel dus niet dat die lens evengoed kan presteren als de 24-70 f2.8. Of ze dat ook effectief doet zal nog even afwachten worden, maar het ziet er toch niet slecht uit tot nu toe.

Comment

hier heb ik al wa aan se

geert ik trek toch meestal op f4-4.5 zoals hierboven te lezen was ...
                        dan heb ik ook niet veel aan 2.8 omdat hij dan veel te hard gaat overflitsen in clubs en zo

was ook van plan om dan een 50 1.8 te nemen als prime en er ff later een 85mm 1.8 bij te doen of als de nood er is aan veel portret een duurdere L met een goeie lichtgevoeligheid en echte kwaliteit.
                        fin we zien wel maar denk dat het troch een 24-105 gaat worden...
                        de pro1 28 komt door zijn 1.6x crop(heb 't nu ergens gelezen) nog hoger te ligge dan de 24mm op de 1d met 1.3x crop dus zit dat al wel goed.

nu nog wachten op de levertijd en wa extra euro's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
                          Ik zou zelf zeggen, als je een boel primes hebt, lijken mij de f1/4.0 zooms een stuk logischer
                          Ja, daar heb je een punt.
                          Maar ik blijf er wel bij dat het belang van f2.8 zooms niet mag worden onderschat met bodies die AF cross sensors met hogere gevoeligheid hebben.

En dat Westfall zegt dat ze geweldig is, tja... De 24-70 evenaren ligt toch niet voor de hand. Ik kan mij ook moeilijk voorstellen dat Canon al zijn ontwikkelingsgeld in zoiets investeert. Mij lijkt het een product in de categorie van de 70-300 DO: een schitterend compromis.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Vergeet niet, IS compenseert het beven van je hand maar niet het bewegen van je onderwerp. f2.8 versus f4 doet dat wél. Met f2.8 kan je ook beter je onderwerp isoleren door de geringere dof.

Comment

weet ik hvr

de hand is nogal redelijk vast btw om pics te maken.

hoop met de 1d ook nog ...

ga toch voor die f4 gaan en de resterende 2-300€ uitgeven aan een 20mm prime denk ik.

die 50mm kost toch maar 100€ en die 85 kan er later nog wel bij.

Comment

Working...
                              X