Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze maken : canon 24-105 F4 of 24-70 F2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Keuze maken : canon 24-105 F4 of 24-70 F2.8

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
    Vergeet niet, IS compenseert het beven van je hand maar niet het bewegen van je onderwerp. f2.8 versus f4 doet dat wél. Met f2.8 kan je ook beter je onderwerp isoleren door de geringere dof.
    maar als je een combinatie van zoom+prime maakt is die 24-105 gewoon handiger

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

ik heb de 24-70 f2.8 en ik kan enkel zeggen dat ie is en messchien steken ze der de IS op om het verlies van f2.8 naar F.4 te compenseren? geen id...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atmozphere
        ik trek toch meestal op f4-4.5 zoals hierboven te lezen was ...
        dan heb ik ook niet veel aan 2.8 omdat hij dan veel te hard gaat overflitsen in clubs en zo
        Nu moet je mij eens uitleggen waarom de cam meer zou overflitsen op 2.8 dan op 4.0. Op 2.8 heeft de cam minder licht nodig, maar de flits zal dat zonder problemen compenseren... Je hebt het hier over de duurdere en betere spullen...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

Comment

omdat je in een club maar eens moet proberen licht meten

met de 420ex was da nie zo fantastisch en snel genoeg.

hoop als ik een 580 heb dat 't wel beter gaat op lage waarden...

Comment

Zolang de belichtingsomstandigheden kunnen veranderen tussen preflash en flash (heb je nogal eens met strobo-licht enz) zul je altijd problemen hebben. Daar zal de flits niet veel aan veranderen, ook niet de 580....
            En daar staat het dafragma al zeker compleet los van, maar dat zou je ook moeten weten...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

Comment

inderdaad

ma ik weet da ik op 2.4-4 moeilijk goed belcihte foto's heb met mijne set up en vanaf 4-5 ze perfect zijn.

denk da die 420 gewoon wa zwaar flitst op zo'n pro1 want in P is't al heel moielijk of ge moet 'm op -2 zette

maar daar gaat 't hie nie over 't ging over die 2 lenzen

't gaat voorlopig al die 24-405 worden van zodra ze binne is en achteraf zien ik wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                ....ik blijf er wel bij dat het belang van f2.8 zooms niet mag worden onderschat met bodies die AF cross sensors met hogere gevoeligheid hebben.....

Ik zou zelfs willen benadrukken dat de nauwkeuriger crosshair sensors van de autofocus bij de 20D (andere ook?) alleen werken als crosshair sensor bij objektieven met een diafragma vanaf 2.8.
                Wanneer je partyfoto's maakt (donkere omgeving) en autofocus gebruikt zou ik dus vanwege het veel makkelijker en nauwkeuriger autofocussen toch voor 2.8 of groter kiezen.
                Last edited by robert62; 29 augustus 2005, 14:08. Reden: typo

Comment

de pro1 28 komt door zijn 1.6x crop(heb 't nu ergens gelezen) nog hoger te ligge dan de 24mm op de 1d met 1.3x crop dus zit dat al wel goed.
                  Nu volg ik u toch helemaal niet meer hoor. De brandpuntsafstand van de lens is 7.2-50.8mm, de overeenkomende beeldhoek in 35mm is 28-200, volgens mij is de cropfactor dan bijna 4x. En uw beeldhoek van 28mm is nog steeds breder dan de 31mm van uw pro1

Mvg

Comment

zie eh, vraag mij niks over cijfers ( kzal wss eerst maar cursus gaan volgen )

ik weet dat ik met die groothoek die daarop zat wel redelijk goed zat, hoeveel da juist in vergelijking met een 1.3x DSLR met 24mm is weet ik nie, lees en vraag het ook alleen maar eh

wa en hoe da werkt boeit mij nie zo , aan ne vb.foto ter vergelijking heb ik 100x meer dan aan een hoop cijfers

trouwens 't wordt eerst die 24-105 en naderhand de 24-70 zoals ik al eens geposth eb hierboven

die gaat veel meer gebruikt kunne worden dan de 24-70 voor mijn vooropgesteld werk voorlopig

't is alleen nog wachten op de leverdatum...

groeten.

Comment

kijk eens in de koopjeshoek naar de canon 28-70 L 2.8
                      (is voorloper van 24-70) en staat daar voor heel mooie prijs indien de lens in goede toestand is (heb de lens in kwestie wel niet gezien)(is alleszins toplens ,heb ze zelf ook)

mark

Comment

da's een 28 ipv een 24 mm eh

mis je al een deel groothoek op in vergelijking,heb es ee testje gezien hier,verder een toplens.

Comment

We zijn nu enkele weken later en de kwaliteit van de EF 24-105L f4 is nu ongeveer duidelijk.

Het is bekend dat de EF 17-40L f4 niet veel minder scherp is dan de EF 16-35L f2,8 en dat de EF 70-200L f4 niet echt minder scherp is dan de EF 70-200L f2,8.

De vraag is dan ook wat het verschil is tussen de EF 24-105L IS en de EF 24-70L.

Photography isn’t creative. I know, those are fighting words. Please put down the pitch forks for a few minutes and let me explain the distinction I see.

Via deze link en na het bekijken van zowat alle Canon 5D fotos op het web is de conclusie dat:

1. De EF 24-105L meer vervorming vertoont op 24 mm en op 70 mm.
                          2. De EF 24-105L vignetting vertoont op 24 mm tot f8 op full frame.
                          3. De EF 24-105L het minst scherp is op 105 mm maar de EF 24-70L heeft dit bereik toch niet.
                          4. De verrassing is dat de EF 24-105L iets scherper is op 24 mm en f4 dan de EF 24-70L.

Hieruit volgt dat de kwaliteitsverhouding tussen de EF 17-40L en de EF 16-35L en tussen de EF 70-200L f4 en EF 70-200L f2,8 er nu ook is voor de EF 24-105L en de EF 24-70L.

Met als klein detail dat de EF 24-105L ook IS heeft.

Jan.
                          Last edited by Jan_10D; 6 oktober 2005, 20:26.

Comment

ik heb ze gisteren eens in mijn pollekes gehad toen ik men nieuw kanon ging afhalen...

ook getest en wat mij het meest aanspreekt in die lens is het bereik 24 groothoek en 105 tele, ik heb soms toch wel wa zoom nodig en dan is zo'n lens heel handig

denk dat ik de 24-105 ga pakken en die 24-70 laat zitte tot ik ze nodig begin te hebbe.
                            vond de lichtsterkte wel ok, is ook een redelijk dikke lens met een grote opening en dan vind ik die f4 toch goed meevallen.

ik werk toch meestal met flitser en een trage sluiter en dan is die IS heel handig tusse de massa en gaat die stop meer nie veel uitmaken aangezien ik toch meestal het dia op 4.5 heb staan om toch nog een groot stuk van de foto scherp te hebben.
                            (bij de pro1 dan eh )

bij de 1d zal 't wel weer ff zoeken worden

kan iemand es voorbeelden geven van vervorming en vignettering ( ik ben qua termen niet zo goed en dan is enige wegwijs wel handig )

Comment

Photography isn’t creative. I know, those are fighting words. Please put down the pitch forks for a few minutes and let me explain the distinction I see.

op deze site vind je een vergelijk van een 25-105 en een 28-135 van Canon met een 1d camer gemaakt

Grts
                              Formatje

Comment

ik werk toch meestal met flitser en een trage sluiter en dan is die IS heel handig tusse de massa en gaat die stop meer nie veel uitmaken aangezien ik toch meestal het dia op 4.5 heb staan om toch nog een groot stuk van de foto scherp te hebben.
                                (bij de pro1 dan eh )

bij de 1d zal 't wel weer ff zoeken worden
                                Bij de 1D is het verschil tussen f2,8 en f4 het verschil tussen ISO 100 en ISO 200. Als je geen minimale dof wil is dit verschil niet echt een probleem.

kan iemand es voorbeelden geven van vervorming en vignettering ( ik ben qua termen niet zo goed en dan is enige wegwijs wel handig )
                                Vervorming en vignettering zijn een groter probleem bij FF dan bij 1,3 crop sensors en veel minder een probleem bij 1,6 crop sensors (of 1,5 crop sensors ).
                                Maar er zijn geruchten dat er software bestaat waarmee vignettering en vervorming volledig kan verwijderd worden.

Jan.

Comment

Working...
                                X