Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik zou zelf niet snel een vaste tele kopen, maar als je toch van plan bent om alleen beestjes te fotograferen, ga dan voor de prime. Die combineert een stuk beter met teleconverters. De flexibiliteit van een zoom is voor de meesten onder ons belangrijker dan de absolute kwaliteit van een lange prime, maar als je een 100-400 bijna constant op 400 gebruikt, heeft het gewoon geen zin.
Ik heb een 300 mm F4 L USM dat is dus de versie zonder IS, die kan je makkelijk tweedehands vinden en is een stuk scherper dan de IS versie.
Hieronder een voorbeeld van de scherpte
MVG, Jeff
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Ik heb de canon 300mm f4 zonder IS en die bevalt me echt heel goed, is echt super scherp, en je kan ook met een 1.4 extender prima werken..
Kijk maar naar mijn foto's op bd van vogels zijn bijna allemaal met de 300 gemaakt.
Dus voor mij de 300mm f4.
mvg, CanonChris
Beter 1 Lens op mijn camera, dan 10 in de winkel !
Ik heb de 100-400mm (maar vertoont wel een fabricagefout, en binnengebracht), maar afgezien daarvan: goede lens, voor mijn plaatjes en een idee wat je ermee kunt doen, zie mijn website. Beide lenzen hebben ongetwijfeld hun voor en nadelen, en ongetwijfeld is de 500mm DE lens die je moet hebben ...
Ik ben gegaan voor de zoom omdat het een goeie lens hebt, en je bent flexibeler. Als een hoppend/vliegend beest plots dichterbij komt, kun je hem nog fotograferen, waar je met een 300mm in de problemen komt. Heel veel fotografen werken met de 100-400mm ... dus over de kwaliteit van de lens zou ik niet wakker liggen...
Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500
Only when the last tree has been cut down,
Only when the last river has been poisened,
Only when the last fish has been caught,
Then only will you see that money cannot be eaten.
de 300 f4 L IS USM is natuurlijk een prachtobjectief. Maar als je toch van plan bent een 500mm aan te schaffen. Neem eens een kijkje bij sigma. 500 f4.5 voor €3500 op internet.
Ik heb ook een 100-400L IS. Was een goede lens, na defect en 3-voudige herstelling is de lens nooit meer de oude geworden. Ligt in de kast stof te verzamelen. Zou hem wel willen verkopen maar daar zou ik niemand mee plezieren vrees ik.
Naar mijn mening mist de 100-400 wel wat scherpte, zeker vanaf 350 mm.
Maar met een 300 prime heb je uberhaupt geen 350mm! En met converter verdwijnt de hogere scherpte van een prime weer.
Ik heb getwijfeld tussen de 300 f/4 IS en de 100-400 IS en ben nog steeds blij dat ik de laatste heb gekozen.
Hoe kan je nuances in scherpte tussen verschillende L lenzen nou aantonen met een verkleinde foto als dit? Deze had net zo goed genomen kunnen zijn met een goedkope Sigma. Wel een prachtplaat trouwens!
zet gewoon ff de mtf charts naast elkaar. Zegt niet alles, maar geeft toch een heel goede richting
<grafiekjes>
links de 100-400 op 100 en 400, uiterst rechts de 300 F4
Hoe moeten deze grafiekjes geïnterpreteerd worden? Ik begrijp de betekenis van de assen niet echt...
Comment