Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Crop factor / zoom bereik etc

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Crop factor / zoom bereik etc

Ik weet dat dit een topic is dat reeds tot in het oneindige besproken is en dat is nu net het probleem.
    De zoekfuntie geeft me zoveel hits dat ik het cruciale stukje informatie niet kan terug vinden.

Dus bega ik de zonde om nog maar eens een crop factor topic te starten

Wat ik ondertussen weet is dat een camera met een 1.5 cropfactor een kleinere CCD heeft waardoor er maar een deel van het licht op de sensor valt.

maw een 200mm lens biedt maar het zicht (hoek) van een 300 mm.

Waar ik echter niet kan vinden is of die 200mm op een 1.5 crop sensor ook het te fotograferen object dichterbij haalt (dus even dicht als een 300mm op een FF).

Zover ik het begrijp is het logisch dat je maar een zicht hebt van een 300 maar dan met de zoom factor van een 200, maar ik heb al opmerkingen gelezen waarin staat dat je voor minder geld meer zoom hebt door de cropped sensor.

Thanks,
    Greg
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

Re: Crop factor / zoom bereik etc

Oorspronkelijk geplaatst door Grf
    Waar ik echter niet kan vinden is of die 200mm op een 1.5 crop sensor ook het te fotograferen object dichterbij haalt (dus even dicht als een 300mm op een FF).
    Uiteraard, net zoals het vergroten van een foto doet. Als je een 20x30 foto afdrukt ipv een 10x15 dan is je object ook dubbel zo groot .

Comment

Ok thanks, maar dan snap ik heel het concept niet helemaal.

vermits een tekening meestal duidelijker is dan 1000 woorden probeer ik het hieronder grafisch voor te stellen. (proporties zijn niet correct)

dit is hoe ik het begrijp, bij een normale lens valt heel het bereik op de sensor/film.
      bij een kleinere sensor vallen de zijkanten eraf.

Doordat het beeld groter wordt snap ik heel het concept niet meer

Zou er iemand zo goed willen zijn om me dit even uit te leggen of me een link door te sturen waar ik wat kan bijleren ?

Thanks,
      Greg
      As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
      like.no.other

Comment

Je tekeningetje is redelijk duidelijk heb ik 't idee, en ik snap dan ook niet helemaal waarom je 't niet snapt.

Er valt inderdaad beeld af, omdat de sensor kleiner is, maar dat is dan ook alles. Het beeld op de sensor wordt er niet kleiner van (dat heeft te maken met de focal length van de lens, en die is niet anders). Dus, als antwoord op de vraag of dat het beeld anders wordt: nee. Vergelijk je echter een foto van een FF en een APS-C sensor, dan zal het beeld (een onderwerp) bij een afdruk van gelijke grootte, wel kleiner zijn.
        Please don't tell me that's you in your avatar!

Comment

Je kan dit ook vergelijken met een 1,6x crop van een 10MP FF.
          Er blijft een 6MP beeld over.

hesy.be
          BD0319BE

Comment

aaaaahhhhh ik heb net het licht gezien

het beeld dat op de kleinere sensor valt wordt opgeblazen tot het full frame size heeft natuurlijk, waardoor je dan de extra vergroting krijgt !

weeral iets bijgeleerd se

thanks,
            Greg
            like.no.other

Comment

aaaaahhhhh ik heb net het licht gezien

het beeld dat op de kleinere sensor valt wordt opgeblazen tot het full frame size heeft natuurlijk, waardoor je dan de extra vergroting krijgt !

weeral iets bijgeleerd se

thanks,
              Greg
              Bingo!! En voor de een mag je dat nemen als extra tele, de andere wil daar dan weer niets van horen...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Uw tekening zal meer de realiteit weergeven als u de crop sensor hoger tekent dan de full frame sensor.

Ja, nu begrijp ik de tekening zelf niet meer.

Edit:
                De lijnen die de lichtinval voorstellen moeten omgekeerd worden. En dan kan de crop sensor wel verder van het onderwerp getekend worden dan de full frame sensor.

Jan.
                Last edited by Jan_10D; 11 augustus 2005, 21:02.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hesy
                  Je kan dit ook vergelijken met een 1,6x crop van een 10MP FF.
                  Er blijft een 6MP beeld over.
                  Voor een D70 met 6MP, is het dan eigenlijk een 9MP (1,5 crop)-toestel? Of is het net een 4,5 MP op die manier...

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                    Voor een D70 met 6MP, is het dan eigenlijk een 9MP (1,5 crop)-toestel? Of is het net een 4,5 MP op die manier...
                    De D70 is een gecropte versie van een 13,5 MP FF sensor.

6 MP x 1,5 x 1,5

De D2X is een gecropte versie van een 27 MP FF sensor.

12 MP x 1,5 x 1,5.

En zoals bekend gebruikt Nikon sensoren van Sony en zal Sony ook een FF sensor ontwikkelen.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
                      Bingo!! En voor de een mag je dat nemen als extra tele, de andere wil daar dan weer niets van horen...
                      Zoals Cruyf zegt: ieder nadeel heeft z'n eigen voordeel

Het punt is eigenlijk (en dat blijkt ook al uit het voorgaande) dat je de sensorgrootte (formaat en aantal pixels=dichtheid) mee moet nemen in de vergelijking. Je kunt niet zonder meer zeggen dat crop altijd een voordeel/nadeel geeft. Je kunt dat alléén zeggen over een vergelijking tussen 2 specifieke sensoren.

Of het een voor of een nadeel is hangt maar net van de situatie en de persoon af
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                        Je kunt niet zonder meer zeggen dat crop altijd een voordeel/nadeel geeft.
                        Het enige voordeel van de crop is het feit dat het toelaat goedkopere sensors te maken. Een FF sensor met dezelfde pixeldensiteit als een gecropte sensor kan net hetzelfde beeld creeren door croppen in nabewerking.

sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                          Uiteraard, net zoals het vergroten van een foto doet. Als je een 20x30 foto afdrukt ipv een 10x15 dan is je object ook dubbel zo groot .
                          Maar met een kleine correctie: je voorwerp wordt dan wel 4x zo groot
                          Fullator
                          Fotostudio Candela Zone
                          website: http://www.chronax.be
                          website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

voorwerp blijft evengroot, het beeld van het voorwerp daarintegen
                            foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
                            X