Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro : SIgma 150 of sigma 180

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro : SIgma 150 of sigma 180

De Sigma 180 wordt erg veel gebruikt heb ik gezien en daar is ook veel dokumentatie en gebruikerservaring over te vinden, wat de Sigma 150 mm betreft vind ik weinig gebruikerservaringen.

Buiten het feit dat je met je 180 verder van je onderwerp kan blijven is er nog een ander belangrijk verschil, de sigma 180 heeft F/3.5, de Sigma 150 heeft F/2.8
    Ook het prijsverschil bedraagt €100, de 180 is duurder.

Alle info is natuurlijk van harte welkom

mvg,

Francis
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Re: Macro : SIgma 150 of sigma 180

search button is now translated to "Zoeken"
    -> http://forum.belgiumdigital.com/show...=sigma+150+180
    -=- Light is the key...

Comment

mea culpa...mea culpa...... ( staat er hier zo geen ikoontje tussen waar iemand met een hamer op zijn eigen hoofd klopt??? )

EDIT : misschien toch even vermelden dat ik al de SIgma 70-200 F/2.8 heb ook.
      Last edited by Franciskine; 3 augustus 2005, 21:00.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

Vroeger was de 150mm duurder want dat was al direct een DG versie.
        Verschil ts. 150 en 180mm is verwaarloosbaar, maar er is wél een groot verschil ts. f2.8 en f3.5...
        Ik ben zéér tevreden van de Sigma 150mm EX HSM DG Macro.
        Het is natuurlijk een prime en je moet dus af en toe wat "voetzoomen" , maar het stelt scherp vanaf 38cm, terwijl telezooms zoals bvb. de 70-200mm pas scherpstellen vanaf 180cm. Dit vind ik vaak een groter nadeel dan het gemis aan zoom-mogelijkheid.

Comment

Tijdens ons gezamelijk uitstapje naar de Viroin waren er 2 met een Sigma 180mm en 2 met een Sigma 150mm die echter ook al met een 180mm gewerkt hadden. Ik denk dat die 2 met een 150mm liever toch een 180mm zouden gehad hebben .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
            Tijdens ons gezamelijk uitstapje naar de Viroin waren er 2 met een Sigma 180mm en 2 met een Sigma 150mm die echter ook al met een 180mm gewerkt hadden. Ik denk dat die 2 met een 150mm liever toch een 180mm zouden gehad hebben .
            ... en wat mag dan wel reden zijn???....

Het 30mm verschil is iig absoluut verwaarloosbaar in die tele-range...
            Met de 150mm ligt de D70 bovendien perfect in balans voor het fotograferen uit de losse hand...
            Ik vermoed dat dit bij de langere en zwaardere 180mm niet meer het geval is...
            De hogere lichtsterkte van de 150mm is absoluut een voordeel bij het sneller autofocussen (ook en vooral wanneer niet-macro wordt geschoten).
            Ik heb destijds bewust gekozen voor de duurdere 150mm en heb er nog geen seconde spijt van gehad...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
              ... en wat mag dan wel reden zijn???....

Het 30mm verschil is iig absoluut verwaarloosbaar in die tele-range...
              Met de 150mm ligt de D70 bovendien perfect in balans voor het fotograferen uit de losse hand...
              Ik vermoed dat dit bij de langere en zwaardere 180mm niet meer het geval is...
              De hogere lichtsterkte van de 150mm is absoluut een voordeel bij het sneller autofocussen (ook en vooral wanneer niet-macro wordt geschoten).
              Ik heb destijds bewust gekozen voor de duurdere 150mm en heb er nog geen seconde spijt van gehad...
              Laat me eerst dit zeggen, ik heb die 150mm niet gebruikt dus ik vertel hier enkel wat er tijdens het wandelen gezegd werd.

Blijkbaar werd die 30mm verschil toch niet als verwaarloosbaar aanzien, misschien is de 150mm in het macrogebied geen 150mm maar korter (dat is in elk geval zo met 100mm macro lenzen, bij 1:1 zijn dat feitelijk meer 80mm macrolenzen, en zijn enkel 100mm op oneindig). In elk geval moesten de fotografen met een 150mm lens dichter gaan dan deze met een 180mm lens.

Edit : ik heb het net eens opgezocht :
              180mm haalt 1:1 op 46cm
              150mm haalt 1:1 op 38cm
              105mm haalt 1:1 op 31cm
              50mm haalt 1.1 op 19cm

Zeker 1 gebruiker kloeg over minder DOF met zijn 150mm dan met een 180mm. Dat lijkt tegenstrijdig maar is wel zo, een 180mm macrolens heeft meer DOF dan een 100mm macrolens én een mooiere BG blur; blijkbaar werd dit ook zo ervaren door die persoon met zijn 150mm.
              (Voor wie dit wil verder uitspitten : http://www.vanwalree.com/optics/dof.html)

Een ander punt die eventueel als beperkend kan aanzien worden is dat de min f waarde slechts 22 is, terwijl die 32 is bij de 180mm.

Oh ja, 't waren wél allemaal Canon fotografen dus die balans op een D70 speelde niet mee.

Fotoverslag van de uitstap : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/viroin
              Last edited by hvr_oosterzele; 3 augustus 2005, 22:19.

Comment

Fotoverslag van de uitstap : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/viroin
                hoes da nu toch mogelijk ... hebben jullie daar 3 paringen op 1 dag gezien ... GVD ... en ik was daar nie bij

even terug on-topic.

Als 30mm lijkt misschien niet belangrijk ... ... maar de 10 cm die je verder af kunt blijven zijn dat wel. ik blijf erbij ... 150mm is nutteloos ALS hij optisch niet beter is. Ik zou eens heel graag een 150 macro in de field testen ... ooit komt er dat wel van
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Een ander punt die eventueel als beperkend kan aanzien worden is dat de min f waarde slechts 22 is, terwijl die 32 is bij de 180mm.
                  Da's toch een interessant gegeven, ik heb al een Sigma 70-200 F/2.8 ook, in het gebied van de 150 mm heb ik een dus al lichtsterke lens.

Bedankt voor deze info hvr_oosterzele

Comment

[QUOTE=Perrush]hoes da nu toch mogelijk ... hebben jullie daar 3 paringen op 1 dag gezien ... GVD ... en ik was daar nie bij

4 zelfs

Je zat toen in Polen, dacht ik

Comment

...
                      Een ander punt die eventueel als beperkend kan aanzien worden is dat de min f waarde slechts 22 is, terwijl die 32 is bij de 180mm...
                      Klopt, dit is omdat de 150mm begint bij F2.8, terwijl de 180mm begint bij f3.5.

Hoe dan ook, ik denk dat beide objectieven aan elkaar gewaagd zijn en dat het meer een kwestie van personlijke smaak is...

Comment

Ik maak al mijn macrofoto's met de 150mm, maar meestal zit er wel een 1,4x extender tussen (= 210mm), en dat werkt prima .

In de echte werkafstand van een 150mm en een 180mm zit minder verschil dan wat er in het tabelletje van hvr oosterzeele wordt opgegeven, omdat de 150mm een paar centimeters korter is.
                        De opgegeven minimum-werkafstand is niet de afstand tussen het voorste element en het onderwerp, maar wel de afstand tussen de sensor en het onderwerp.

(En wat die paringen betreft, ik heb hier gisteren nog een koppeltje blauwtjes bezig gezien , maar het was niet mogelijk om die te fotograferen zonder dat er een grassprietje tussen de lens en de vlinders zat . Een paar uur geleden heb ik zelfs nog een libel kunnen fotograferen terwijl die een zandoogje aan het opeten was, dus moet ik niet zo ver rijden om insekten te fotograferen, daarvoor moet ik maar een 500m wandelen .)
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                          (En wat die paringen betreft, ik heb hier gisteren nog een koppeltje blauwtjes bezig gezien , maar het was niet mogelijk om die te fotograferen zonder dat er een grassprietje tussen de lens en de vlinders zat .
                          Handig ding om bij te hebben : een schaar!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit
                            In de echte werkafstand van een 150mm en een 180mm zit minder verschil dan wat er in het tabelletje van hvr oosterzeele wordt opgegeven, omdat de 150mm een paar centimeters korter is.
                            De opgegeven minimum-werkafstand is niet de afstand tussen het voorste element en het onderwerp, maar wel de afstand tussen de sensor en het onderwerp.
                            Daar heb je een punt, alhoewel jij zelf én je statief dichter bij 't beestje moet komen, en dat scheelt.

Comment

Tot nu toe begin ik iets meer over te hellen naar de 180 mm versie.....als nu toevallig iemand in de omgeving van Herentals die lens moest hebben.......om eventueel eens uit te proberen.

Comment

Working...
                              X