Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met Sigma 100-300 F4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Problemen met Sigma 100-300 F4

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
    many thx @ pieter!
    ik sta bij je in het krijt
    Geen dank. Ik test graag.

Die schokbewegingen zijn dus eigen aan de servo, waarvan ik vind dat die wel heel makkelijk in actie komt op de 300D. Dit was zeker niet mijn eerste ervaring met deze body, noch met deze lens, maar ik vond het wat vreemd en vraag mij af of ook de andere 300D-eigenaars vaststellen dat de servo makkelijk ongewild in actie komt.

Los van het nerveuze gedrag in AI servo moeten we vaststellen dat de lens zowel op de 300D als op de 1D frontfocust. In het beste geval zit het scherpstelpunt achterin de aanvaardbaar scherpe zone, maar vaak ligt die zone helemaal voor het scherpstelpunt.

Tijd voor een ander exemplaar van deze lens, lijkt me...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
      Die schokbewegingen zijn dus eigen aan de servo, waarvan ik vind dat die wel heel makkelijk in actie komt op de 300D. Dit was zeker niet mijn eerste ervaring met deze body, noch met deze lens, maar ik vond het wat vreemd en vraag mij af of ook de andere 300D-eigenaars vaststellen dat de servo makkelijk ongewild in actie komt.
      Heb zelf de 10D en ja, die is af en toe ook wat zenuwachtig met AI servo. Met name met de 70-200 f4 met 2x TC (Tamron). Zonder TC heb ik het eigenlijk nooit gemerkt. Met de 1.4x TC komt het wel eens voor, maar is het toch minder dan met de 2x TC.

Uitzonderlijk is het dus niet.
      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
        Heb zelf de 10D en ja, die is af en toe ook wat zenuwachtig met AI servo. Met name met de 70-200 f4 met 2x TC (Tamron). Zonder TC heb ik het eigenlijk nooit gemerkt. Met de 1.4x TC komt het wel eens voor, maar is het toch minder dan met de 2x TC.

Uitzonderlijk is het dus niet.
        Maar met de 10D kan je zelf kiezen om one shot of servo te gebruiken, en dat is waar het schoentje wringt bij de 300D. Het toestel werkt volgens het AI focus principe en gaat dus na het locken van de focus in one shot toch nog over op servo - wellicht onder invloed van de trillingen van je handen, die op 300mm al behoorlijk uitvergroot worden. Vervelend trekje van de 300D AI focus, als je het mij vraagt...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

stel dat corné me een ander exemplaar komt leveren, dan zal het even moelijk blijven om scherpe foto's te hebben met een camera die niet goed kan beslissen in welke modus er gefotografeerd wordt, zo blijft het volgens mij gokken, al is het frontfocus-probleem dan wsl wel opgelost.

ik zal er maar vanuit gaan dat deze lens en de 300D gewoon geen goed team vormen samen. Een zenuwachtige AI focus zoals deze lijkt me daarvoor totaal niet geschikt meer. Zou het kunnen dat de lens gewoon te snel is voor een 300D???? Want met mijn vorige lens (die 28-300 van tamron) heb ik dat probleem nooit gekend.

Een upgrade naar 10D of 20D is natuurlijk een optie, zodat ik indien nodig "one shot" kan selecteren, zodat de focus behouden blijft, maar dan zit ik nogaltijd met problemen als ik vliegtuigen ga fotograferen, en bijv. panning in "one-shot" zal niet lukken.

Ondertussen heb ik hier al veel goede resultaten gezien van de combinatie 300D+Bigma, dus misschien ga ik dan wel voor deze lens, maar dan vraag ik me af of Corné ermee akkoord zal gaan (mits opleg natuurlijk).

Een andere optie is de 80-400 van Sigma, maar ik zoek eerst nog wat verder naar ervaringen met deze lens in combinatie met de 300D.

Nogmaals iedereen bedankt voor de inbreng.
          mvg,
          Johan

Comment

Nu zou je nog is moeten vergelijke met een prime 300mm van Canon al of niet met IS. Ik heb een 300mm F4 L USM dus zonder IS, zeer snel een beestig scherp. Met D60 en met 1D.

Maar voor U is Kontich niet direct bij de deur hé.

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Kan me toch moeilijk voorstellen dat de combinatie 300d+sigma 100-300 niet werkt...ik heb toch nog niets in dien aard kunnen vinden op het web.

En net nu ik op het punt stond ook deze lens te kopen voor m'n 300d

Nu doe je me twijfelen zenne
              Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Hier http://www.photo.net/ezshop/product?...40#commreviews kan je een (Engelstalige) gebruikersbeoordeling over de lens vinden.
                Op het eerste zicht komt ie er toch goed uit IMHO.
                Ik gebruik met grote tevredenheid meerdere Sigma's.....

Greetz,

The Fonz
                Exactemundo!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Haai8
                  Kan me toch moeilijk voorstellen dat de combinatie 300d+sigma 100-300 niet werkt...ik heb toch nog niets in dien aard kunnen vinden op het web.

En net nu ik op het punt stond ook deze lens te kopen voor m'n 300d

Nu doe je me twijfelen zenne
                  als't frontfocus probleem opgelost geraakt, kan die evengoed een top-lens zijn hoor. ze is echt snel, en F4 over het gans bereik is wel leuk.
                  Waar woon je ergens ? Mss (als't niet te ver is) kunnen we afspreken om eens te testen.

Comment

Check PM
                    Na stopzetting herbegonnen met een 60D...

Comment

Working...
                    X