Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij standaardlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp bij standaardlens

Ik heb nu op mijn 300D een 35-105 4,5-5,6 USM lens zitten. Deze lens wil ik om begrijpelijke redenen vervangen. Ik vind hem namelijk best wel bagger. (en de AF motor doet het in 25% van de gevallen niet meer)

Mijn budget ligt zo ongeveer rond de 250 euro.

Nu is mijn oog gevallen op de 28-105 3,5-4,5 USM. Deze kost nieuw € 259,- en is tweedehands volop te krijgen voor € 150-200. (dat zou betekenen dat ik een 50mm erbij kan kopen )Op het internet lees ik alleen maar goede dingen over deze lens. Hij wordt vergeleken met de 28-135 IS USM en zelfs met L lenzen (uiteraard winnen steeds de L lenzen). Graag hoor ik jullie mening over deze lens.

Daarnaast zijn er nog een aantal alternatieven:
    Canon 24-85 3,5-4,5 USM € 299,-
    Tokina ATX-PRO SV 28-70 2,8 € 277,- (lees ik zowel goede als slechte reviews over)
    Sigma 28-70 2,8 EX € 200,- (tweedehands)

Afgaande op hetgeen ik op het internet gelezen heb, zou ik gaan voor de 28-105. De sigma lijkt me echter ook interessant door zijn lichtsterkte. Het zoombereik van alle lenzen voldoet. Waar ik naar zoek is de lens die mij de beste beeldkwaliteit geeft.

Welke lens zouden jullie kiezen? (ook niet genoemde lenzen zijn mogelijk)

Re: Hulp bij standaardlens

Heb de 28-105 en het is zonder meer een goede lens. Snel, goede bouwkwaliteit, niks mis mee.

1 ding mankeert er echter wel aan. 28mm is ongeveer gelijk aan 45mm op 35 mm formaat qua beeldhoek. Dat is erg veel.

Je kunt de lens niet vergelijken met L lenzen v.w.b. bouwkwaliteit, maar dat mag je ook niet verwachten voor deze prijs. Ik gebruik deze lens nog steeds met veel plezier ondanks het feit dat ik een 17-40 L en een 70-200 f4 L bezit
    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

Comment

Van de Sigma 28-70 EX bestaan er verschillende versies:

Een andere lens in dit bereik is de Tamron 28-75 en daarover is bijna iedereen het eens dat die erg goed is . Ik gebruik die zelf ook op de 20D en het is een heel scherpe lens, véél beter dan de Canon 28-135 IS die ze vervangt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Voor de Sigma gaat het om de goedkopere niet-DF versie.

Ik ben mij ook bewust van de Tamron 28-75. De prijs bij konijnenberg is daarvan echter al 359 euro. Dat is simpelweg boven mijn budget. (dat budget is inderdaad niet hoog, maar als student moet ik uitkijken met de centjes)

Comment

Die 28-105 is zeer goed, ik heb die lens lange tijd gehad, en was er altijd zeer tevreden van. Ik kan hem dus zeer zeker aanraden. Probleem blijft natuurlijk dat 28 mm niet echt breedhoek is op een 300D.

De Tamron 28-75 2.8 proberen 2e hands te krijgen is ook een mogelijkheid. Zeer goede lens, maar nieuw kost die iets boven je budget. En het blijft 28 mm, dus weer niet echt breedhoek.

Andere mogelijkheid is om ook de 18-55 mm kitlens aan te kopen. Tweedehands zal je daar niet veel voor moeten betalen, en de beeldkwaliteit is echt wel aanvaardbaar. En dan moet je je geen zorgen meer maken over het gebrek aan breedhoek bij de 28 mm lenzen.

Comment

Met een budget van 250 € moet je volgens mij resoluut gaan voor 2de hands. Nieuwe zooms aan deze prijs zullen altijd ondermaats presteren en zijn weggegooid geld. Sorry, maar dit is mijn mening.

Als je wat zoekt moet je toch bvb een gebruikte maar nog deftige Canon 28-135 IS op de kop kunnen tikken, of een Sigma 24-70 2.8.
            DigiCam

Comment

Tokina 28-70 2.8 voor 199 EUR

Tamron 28-75 2.8 299 EUR

Wat die tokina optisch presteert heb ik geen gedacht van, ik weet wel dat de tamron dichter focust. Toch wel iets waar ik misschien wel de extra 100 EUR voor over zou hebben.

Er zijn mensen die nu gaan verspreiden dat deze winkel niet kan leveren, maar daar moet je niet te veel van geloven. Binnen de week na mijn overschrijving was mijn Tamron geleverd...

Mvg

Comment

Koop je een sigma 18-125. Deze kost iets van een 240€ nieuw. Ik heb me deze ook aangeschaft, en ben er tot nu toe zeer tevreden van.
                Er zijn ongetwijfeld betere lenzen, maar de beeldkwaliteit is meer dan bevredigend. Op die manier heb je breedhoek, en toch nog een mooi zoombereik.
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Bedankt allemaal! Allereerst is het gebrek aan groothoek voor mij niet zo'n groot probleem. Dat zal ik zo snel niet missen. Tegen de tijd dat ik gebouwtjes op de foto ga zetten koop ik er wel een kitlens of een andere goedkope groothoek bij. De kitlens is te krijgen voor nog geen 50 euro. Daar had ik al rekening mee gehouden. Ik ga nu mijn ogen open houden voor een 28-105 of de tamron 28-75. Als ik zo de dingen op het internet lees en de reacties hier hoor, denk ik dat je met beide lensen een hoop lens voor je geld krijgt!!

Comment

Working...
                  X