Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-300 f/4,5-5,6 DO IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 70-300 f/4,5-5,6 DO IS USM

Iemand hier op't forum al ervaring met deze lens? Ik heb in Kleine Brogel redelijk veel mensen gezien die deze lens gebruiken, dus blijkbaar is die wel populair.

Op fredmiranda.com zijn de reviews middelmatig, sommigen zijn supertevree, andere dan weer niet. Uit hun reviews kan ik opmaken dat er zowel goede als slechte builds zijn van deze lens.

Positief aan deze lens volgens mij:
    - compact
    - gewicht
    - beeldstabilisatie

Negatief:
    - prijs: > 1100€
    - F/4,5-5,6

In vergelijking met mijn vorige lens (tamron 28-300) is F5,6 op 300mm wel iets beter al dan een maximum F6,3. En dan komt er nog IS bij, waardoor ik een iets langere sluitertijd kan gebruiken. Ik zou die eventueel willen inruilen tegen mijn sigma 100-300 mits opleg (als corné akkoord gaat natuurlijk), want die laatste krijg ik toch nooit binnengesmokkeld in't sportpaleis.

Weet er soms iemand of die compatibel is met een 1.4x teleconvertor, zoja welk merk (canon/sigma/kenko) ? Gaat IS en AF nog werken in dat geval?

Bedankt, groetjes,
    Johan
    Last edited by yowan-kenobi; 22 juli 2005, 08:45.

Re: Canon EF 70-300 f/4,5-5,6 DO IS USM

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
    Op fredmiranda.com zijn de reviews middelmatig, sommigen zijn supertevree, andere dan weer niet. Uit hun reviews kan ik opmaken dat er zowel goede als slechte builds zijn van deze lens.
    Ik denk niet dat er goede of slechte versies bestaan.
    Na het lezen van reviews was mijn conclusie dat wie voor deze lens een consumer zoom had zoals de EF 75-300 heel tevreden is en wie ook L lenzen heeft zoals een 70-200L nogal ontevreden is.

Bekijk ook even deze reviews:

The Leica Sofort 2 Burton Edition delivers premium design and hybrid convenience—but at twice the price of competitors, is it luxury or just Leica branding?

Dat deze lens enorm gevoelig is voor tegenlicht, geen echte 300 mm is en op 300 mm niet echt scherp is zijn belangrijke nadelen.
    Maar de grootte en de IS zijn dan weer enorme voordelen.

Op een 300D, 10D en 20D werkt de AF tot f5,6.
    Op een 1D werkt de AF tot f8.

Edit: Of deze lens compatibel is met een Canon 1,4 TC weet ik niet maar consumer lenzen zijn gewoonlijk niet compatibel.

Jan.
    Last edited by Jan_10D; 22 juli 2005, 09:27.

Comment

Ik gebruik deze lens nu al een hele tijd vermits ik hem laten overkomen heb uit USA toen deze hier nog niet verkrijgbaar was.

Ik ben er heel tevreden over maar ik ben mij er ook bewust van dat er andere lenzen zijn die je voor hetzelfde geld kan kopen die optisch beter zijn. Anderzijds is er in mijn ogen geen enkele andere lens is die je geeft wat de 70-300 DO je geeft. Het is in mijn ogen de ideale telelens als je rekening houdt met gebruiksgemak/optische kwaliteiten.

Voor een vergelijking waar je de toplens de 70-200 2.8L en de 28-300XR tamron (die je kent) naast de DO kan zien kijk hier eens : http://www.e-fotografija.com/artman/...icle_306.shtml

Vermits je spreekt over sportpaleis weet ik niet of dit voor jou wel een goeie keuze zou zijn want zolas je zelf ook al zegt het is een f4.5-5.6 en voor indoor vind ik dat niet goed genoeg. Ik beschouw het alvast niet als een indoor lens en gebruik ze daar dan ook niet voor.

De grote kwaliteiten van de lens zijn voor mij :

-optisch: want draai het of keer het hoe je wil het is de beste 70-300 op de markt.
      - IS : de IS is de laatste generatie van canon en dat merk je 3 stops verschil halen is gemeengoed. Kijk maar eens naar volgende foto die ik maakte toen ik hem pas uit de doos gehaald had om te zien of ie werkte.
      dit is uit de hand op 195mm, f5.6 en 1 sec shutter:

Doe dat maar eens na met een lens zonder IS of zelfs met een eerste generatie IS. De IS is echt impressionant.

-AF : De AF is ook heel goed want heel snel en ik vergelijk hier met andere snelle lenzen zoals de 135 f2 en 200 f2.8. Maar in donkere omstandigheden moet hij het natuurlijk wel van deze lenzen afleggen gezien zijn diafragma.

-Grote : Dit is duidelijk een voordeel en een uiterst belangrijk om in deze lens geinteresseerd te zijn.

- Gewicht: Alhoewel het zeker geen superlichte lens is kan je het ook geen zware noemen.

- Onopvallend. Geen witte en/of enorme toeter die iedereen zijn aandacht trekt.

-Bouwkwaliteit: Het is geen L met weathersealing of zoiets maar dat verwachtte ik ook niet. Maar de boukwaliteit is heel goed en men heeft aandacht gehad voor kleinere zaken. Er staat bijvoorbeeld een lock op zodat je lenscreep kan vermijden. Dat is eigenlijk ook wel echt nodig want het DO element is zwaar en als je de lens zomaar laat hangen aan je nek komt ga je al snel met een volledig uitgezoomde lens rondlopen.
      In de beginne was zoomen wat stroef maar na enkele weken was dat voorbij. Beginnen zoomen vraagt wel wat meer kracht dan op andere lenzen want dat DO element moet in beweging gebracht worden. Maar niks exceptioneel of zo hoor.

Nadelen:
      - Wel het grootste nadeel is die f4.5-5.6. Het had toch wel wat sneller mogen zijn maar dat zou dan natuurlijk weer andere nadelen geven.
      - 300mm wijd open is de lens soft en je moet het diafragma wat sluiten om goed te zijn. f6.3 is al een hele verbetering.
      - Die lens creep is soms wel vervelend want ik vergeet nog al eens te locken en loop dan met een fully extended lens rond.
      - De prijs: het is zeker geen goedkope lens zou waarschijnlijk goedkoper moeten zijn maar er is geen alternatief voor dus tja dan zal ze haar prijs wel waard zijn zeker.

De dreamyness en flare gevoeligheid waar men het vaak over heeft noem ik geen nadelen want ik kom ze eigenlijk niet tegen in de praktijk en dat is het enige dat telt. Flare heb ik er nog niet mee gehad en de dreamyness 1 keer maar toen was niets in focus want ik stond te dichtbij dus dat telt mijn inziens niet.

Ik gebruik er een tamron 1.4 TC mee. De canon's werken er niet mee. Met TC is de beeldkwaliteit niet erg goed. Als het voor kleine prints of web is dan is er geen probleem natuurlijk maar al bij al is dit niet erg goed. Dit hier was getrokken met DO+ TC : http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=80240 (ik moet nog eens replyen op die thread).

Wat mij overtuigde om de lens te kopen was de combinatie grote,gewicht,IS en optische kwaliteiten. Toen ie pas uitwas had iemand op dpreview een blind test gelanceerd tussen 70-200L, 70-300 DO en nog wat anderen. De 70-200L was voor mij de beste in alle foto's maar het was niet zo dat ik dit steeds zo direkt kon zeggen het was na twijfelen en meerdere keren over en weer vergelijken en die andere was steeds de DO. Als het verschil van die aard is dat was die DO zeker goed genoeg en veel praktischer dan die 70-200L. Maar als je de beste optische kwaliteiten wil en de rest minder belangrijk is moet je hem niet kopen. Maar dan moet je volgens mij ook de 70-200 f2.8 niet kopen want deze kan niet op tegen 135 f2 of 200 f2.8. Die ik gebruik in lowlight of wanneer de optiek het belangrijkste is.

Hier nog wat onbewerkte voorbeelden met de DO van foto's die ik met een 70-200 f2.8 nooit gemaakt zou hebben want tijdens mijn vakantie zou ik die nooit naar daar heb zitten mee sleuren.

volledige foto:

100% crop:

volledige foto:

100% crop:

Hopelijk ben je hier iets mee.

Comment

Oh en nog iets.

Van de mensen die ontevreden zijn over deze lens is het meestal omdat ze er teveel van verwachten. Ze moet optisch evengoed zijn dan de 70-200L en tegelijkertijd 100mm meer bereik hebben, de helft zo groot zijn en de helft wegen. Keep on dreaming he. Dat kan gewoon niet.

Mensen die realistische verwachtingen hadden zijn tevreden over deze lens en de meeste van diegenen die 70-200L en 70-300 DO hebben geven toe dat de DO uiteindelijk veel meer op hun camera staat omdat deze nu eenmaal veel praktischer is.

De negatieve commentaren zijn meestal van mensen die ze nooit gebruikt hebben maar zien dat ze minder scherp is dan de vergelijkbare L lens (so what vraag ik mij dan af?) en mensen met onrealistische verwachtingen. De gebruikers zijn het merendeel erg tevreden over deze lens.

Comment

wat betreft het sportpaleis (en andere concerten), heb ik (voor mij persoonlijk) aanvaardbare souvenirs geschoten met de tamron 28-300 (zie clouseau/natalia), dus steevast op f6,3. in geval ik deze lens zou kiezen, heb je f5,6, en kun je een langere sluitertijd gebruiken, mede dankzij de IS. Ok, hier heb je dan meer kans op bewegingsonscherpte veroorzaakt door het een bewegend onderwerp.

voor mij is compact en licht het belangrijkste. dat er IS op staat, is gewoonweg meer dan goed meegenomen.

Wat betreft de softness, daarvoor heb ik de tamron 28-300 weggedaan, en de site waar je naar linkt laat perfect zien dat de DO beter presteert op dat gebied, dus weer een betere score hier.

mijn enige zorg is lensflare, dat op de site die jan_10D aanwijst zwaar aangehaald wordt.

Comment

Als je een compacte, lichte zoomlens met beeldstabilisatie zoekt in dat bereik, dan is er gewoon geen andere keuze .

Dan is dat wel degelijk de beste lens die je kan kopen.

Als die lens uit zichzelf al vrij veel last heeft van flare, dan zet je er best ook geen uv-filter op, want dan wordt alles nog veel erger. De bewegingsonscherpte van de camera zal ook flink verminderen, voor snel bewegende onderwerpen helpt IS niet (maar dat wist je al).

Die lens kan je eventueel nog binnensmokkelen in het sportpaleis, een 100-400L zal heel wat moeilijker zijn (en die witte buis zien ze ook al van ver als je daarmee in actie bent ).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Wel ik ga niet ontkennen dat er flare problemen kunnen zijn want die site toont er overduidelijk.

Ik heb daarom eens een exif search gedaan door mijn foto's naar 70-300 DO foto's en dan eens snel doorgegaan op zoek naar flare problemen.

Mijn conclusie blijft hetzelfde. Het is voor mijn gebruik niet een probleem. Er zijn wat foto's waar er een waas overhangt die aan wat flare te wijten zou kunnen zijn maar dat kom ik met al mijn lenzen wel tegen want meestal gebruik ik mijn lenshood niet (heel dom ik weet het maar tja...). Geen opvallend probleem voor mij eigenlijk hetzelfde als met mijn andere lenzen.

Of dat voor jou een probleem zou zijn kan ik je natuurlijk niet zeggen.

Comment

Ik gebruik deze lens al een tijdje naast mijn canon 28-135,deze Do lens is een idiale aanvulling ,gebruik deze lens zoveel mogelijk omdat ze veel beter is dan 28-135, optisch iets minder dan de L lenzen,maar veel beter dan de 28-135 lens

Hier een voorbeeld op 300 mm op de SD Winterslag

SD Winterslag

Camera Model: Canon EOS 300D DIGITAL
                Date/Time: 2005:06:05 15:51:56
                Shutter speed: 1/200 sec
                Aperture: 7,1
                Exposure mode: Program
                Flash: On
                Metering mode: Multi-segment
                ISO: 400
                Focal length: 300mm
                Image size: 3072 x 2048