Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is Nikon 14 30 f4 het waard voor seascapes aan Belgische kust en Zeeuws-Vlaanderen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is Nikon 14 30 f4 het waard voor seascapes aan Belgische kust en Zeeuws-Vlaanderen?

    Ik maak overwegend seascapes. Ik concentreer me daarbij op Zeeuw-Vlaanderen en de Belgische kust.
    Tot nu gebruik ik daarvoor eenNikon z5 en een Nikon 24-70 f4.
    Ik overweeg een Nikon 14-30 f4 te kopen om weidser te kunnen fotograferen maar ik raag me af of de investering het waard is. De Belgische kust is immers niet bepaald de meest sprankelende (zo goed als geen rosten e. d.). Zeeuw-Vlaanderen biedt al wat meer mogelijkheden.
    Is er iemand die mij advies hierover kan geven?
    Alvast bedankt.
    Xavier

  • #2
    Ik vergelijk het met wat Canon heeft.
    Gelijkaardig is de 16-35mm bestaande in f2.8 en f4.
    Zelf heb ik de 16-35 2.8 en ben daar uitermate blij mee.
    Heerlijke beelden kan je schieten met dat bereik.
    Het spreekt voor zich dat het zich uitermate leent voor landschappen maar je ken er ook interessante "portretten" mee maken in de stijl van streetfotografie.
    Ik vind het een must have objectief voor de serieuze hobbyist of professional.

    Comment


    • #3
      Ik ga mij niet uitspreken voor het objectief in kwestie, maar als je heel graag landschappen fotografeert dan zal dergelijk brandpunt je heel veel plezier verschaffen.
      Super breedhoek (14 à 16mm) geeft je echt een andere dimensie, je moet enkel wat opletten met de vertekening (bij oa gebouwen in beeld), maar dat kan behoorlijk goed worden gecorrigeerd bij de nabewerking.
      Met andere woorden, zeker doen. Dergelijke lenzen zijn overigens veel betaalbaarder geworden dan vroeger.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Ik heb deze lens al meer dan een jaar en heb nog geen moment spijt van gehad. Ik gebruik ze uiteraard 99% voor landschappen maar soms ook voor architectuur en de kwaliteit is reuze.

        Comment


        • #5
          Je kan eventueel ook panorama-landschapsfoto's maken door meerdere foto's aan elkaar te zetten, je hebt er dan wel de juiste software voor nodig.
          Dan kan je "brede" foto's maken met de lenzen die je nu al gebruikt.

          Natuurlijk heb je met een breedhoeklens ook nog andere mogelijkheden ten opzichte van een 24-70 dan alleen maar zoveel mogelijk landschap op één foto te krijgen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Ik heb een 16-35mm f/4. Ik heb geen spijt van. F/4 is meestal genoeg voor de meeste landschapjes en minder zwaar dat de 14-24 f/2.8.

            Comment

            Working...
            X