Ik heb een aantal lenzen met ongeveer hetzelfde bereik en zou eens willen een vergelijkende test doen. Enige tips hoe ik dit moet doen? Liefst praktische tests, resolutietests zijn wel interessant, maar het zou toch iets meer praktisch moeten zijn.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Hoe een vergelijkende lenstest doen?
Collapse
X
-
-
Re: Hoe een vergelijkende lenstest doen?
Hi,
Je zegt niet welke lenzen en ook niet wat je wil testen.
Neem nu even aan dat het de scherpte , CA ...is:
Mijn standaard voorstel. Je gaat naar linkeroever, neem een statief mee , zet alle lenzen op zelfde aantal mm, pixels op beste kwaliteit.
2 mogelijkheden, je neemt een foto van de boerentoren. Daar staan de letters "KBC" op. Niets beter dan letters om de scherpte te testen.
Als het er nog hangt:... links onder de OLV toren, tegen de kade hangt een bord met cijfers voor schippers of zoiets. Probeer dat eens te fotograferen.
In PS vergelijken bij identieke crop.
DPaul.Last edited by DPaul; 3 juli 2005, 10:26.DPaul - A.FIAP
D810, nikkors and other stuff
Comment
-
Re: Hoe een vergelijkende lenstest doen?
Oorspronkelijk geplaatst door DPaulHi,
Je zegt niet welke lenzen en ook niet wat je wil testen.
Neem nu even aan dat het de scherpte , CA ...is:
...
DPaul.
Welke lenzen ik wil testen, mja, alles dat ik heb en ergens overlapt wil ik wel eens vergelijken. Mischien niet altijd een zinnige vergelijking, maar voor mij wel interessant, gewoon omdat ik de lenzen heb en zelf in mijn aankoopgeschiedenis bepaalde keuzes gemaakt heb.
Bvb Canon 16-35 L tov 10-22 tov 24-70 L tov sigma 20 1.8 tov Tamron 28-75 tov Canon 70-200 L IS tov 100-400 L IS, als je begrijpt wat ik bedoel. Of zelfs een vergelijking tov de sigma 18-50 en 55-200. Gewoon 't is 't moment en ik ben zelf al eens nieuwsgierig.
Comment
Comment