Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

even scherp op f2.8?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: even scherp op f2.8?

Oorspronkelijk geplaatst door York
    Is het zo dat de canon 85 f1.8 of de 135 f2 scherper is op f2.8 dan de canon 70-200 op f2.8? De zoom is idd een 'L' reeks, maar alleen de 135 al kost evenveel dan die zoom. Het kan toch niet anders dat je het ziet?
    Uit een test die ik heb uitgevoerd blijkt dat de 135L even scherp is op f2,2 als de 70-200L IS op f4.

EDIT: Dit zijn enkele getallen van www.photodo.com
    135L :
    Weighted MTF for 135 mm: f2,8 0,83
    70-200L :
    Weighted MTF for 70 mm: f4 0,80
    Weighted MTF for 135 mm: f4 0,85
    Weighted MTF for 200 mm: f4 0,79

Op 70 mm en op 200 mm is de 70-200L op f4 minder scherp dan de 135L op f2,8.
    Enkel op 135 mm is de 70-200L op f4 scherper dan de 135L op f2,8. Maar dit is de niet IS versie, de IS versie is minder scherp.

Merk op dat bij het beoordelen van lenzen nog een aantal andere factoren van belang zijn. En ook hier halen primes het van zoom lenzen.

Jan.
    Last edited by Jan_10D; 28 juni 2005, 11:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
      Bovendien vraag ik me werkelijk af of het verschil op de uiteindelijke print (dus niet alléén op scherm) nog echt te onderscheiden is. Ik heb het zelf nog niet uit kunnen proberen dus als iemand daar ervaring mee heeft zou ik persoonlijk dat graag eens horen

Misschien ga ik dan ook wel om
      Ik denk dat als je nooit groter afdrukt dan A4 formaat (20x30 cm) en je kan je fotos op het voor de zoom lens ideale f getal maken, dat er geen verschil is tussen zooms en primes.

Maar op afdrukken van bijvoorbeeld 60x40 cm en op lage f getallen vind ik dat de primes het verschil maken.

Ik geef iedereen (met Canon) het advies om de Canon EF 50 1,8 (kostprijs 85 euro) even uit te testen.
      Alhoewel deze lens in vergelijking met de duurdere primes wat beperkingen heeft zijn de resultaten toch erg indrukwekkend.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D
        Ik denk dat als je nooit groter afdrukt dan A4 formaat (20x30 cm) en je kan je fotos op het voor de zoom lens ideale f getal maken, dat er geen verschil is tussen zooms en primes.
        Dat was ook waar ik op doelde. De meesten van ons zullen nooit of slechts zeer zelden verder gaan dan een A4'tje. Ga je regelmatig groter wordt het een ander verhaal
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Working...
        X