Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 20D + 100mm Macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• canon 20D + 100mm Macro

Beste,

Recentelijk heb ik mij de macro 100mm USM van Canon aangeschaft, voor op mijn Eos 20D.
    Na circa 500 foto's (met statief, foto's van stilstaande beestjes) slaag ik er niet in ook maar 1 haarscherpe foto te nemen.

Een collega kocht eveneens deze combinatie, en nam reeds +5000 foto's. Die gingen vrijwel alle de vuilbak in.

Beide nemen we veel betere, scherpere foto's met een eenvoudige nikon coolpix 4500 toestel (in veel slechtere lichtomstandigheden, zonder statief, van bewegende beestjes).

Foto's van een tweede collega die met canon eos 20D + 100mm Macro zijn ook nooit haarscherp.

Ik begin zo stilaan het vermoeden te krijgen dat het een probleem moet zijn van incompatibiliteit van deze lens met dit toestel. Daarom mijn vraag : is dit zo ? Zijn er mensen die met deze combinatie WEL scherpe foto's kunnen nemen ?

Mvg,
    Diederik D'Hert
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

Re: canon 20D + 100mm Macro

Diederik,

lees even na op het volgende topic:
    Sinds deze week heb ik mijn EOS 300D omgeruild voor een 20D. Toen ik thuis kwam bekeek ik voor de eerste keer de testfoto's die ik gemaakt had, en wat mij opviel is dat de scherpte dik tegenviel. Ik heb de proef op de som genomen, en eens vergeleken met de EOS 300D van mijn broer. Beide foto's zijn op een statief gemaakt,

Je bent niet de enige die problemen heeft met de focus van een 20D.

pieter
    de wondere wereld van Yellow Duck

Comment

Onscherp of te weinig scherp? Wegens te weinig scherptediepte? Post eens een foto met exif, dan kunnen we meer zeggen. En op statief werken, wil niet altijd veel zeggen, gebruik je "mirror lock-up" en zelfontspanner op een zwaar statief, of zelf afdrukken op een licht statief?

Mvg

Comment

als je een CP4500 met een 20D vergelijken is waardeloos imho.

ik denk dat je meer info moet geven omtrent wat en hoe (exifs bvb). AF zou kunnen falen, maar dan moet ie ergens anders opde foto wel scherp zijn.
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Sorry , maar de 100mm 2.8 macro is één van canon's scherpste lenzen , ik ken mensen die ze op hun 20D gebruiken en die maken prachtige foto's , misschien moeten U en uw collegas de combinatie 20D+100mm gewoon leren gebruiken ?
          http://www.dullaert.net

Comment

@scientist: ik wil mijn foto's "killing-sharp" hebben, zoals ik gewoon was met een CP 4500. Voor een toestel die 5x zo duur is, verwacht ik minstens dezelfde kwaliteit.

Ik gebruik een zwaar statief (een manfrotto van een kilo of 8). Ik gebruik geen zelfontspanner en geen mirror lockup (is dat noodzakelijk ?).

@Perrush: je stelt dat de vergelijking waardeloos is. (Het is maar een neutrale vraag: ) waarom is dat zo ? Ik verwacht veel betere foto's met een reflex+macro lens, hoewel dit niet zo blijkt te zijn.

@dzjee: het mag dan wel een scherpe lens zijn, volgens mij is het niet onmogelijk dat bepaalde lenzen en toestellen combinaties niet goed zijn. Ik trek scherpe foto's met een tamron 28-75mm en canon 100-400mm. So far no problem. Maar de 100mm, dat is gewoonweg een ander paar mouwen.

@allemaal: ik zal proberen nog een aantal foto's te posten in het korte (misschien vanavond nog), met de exif erbij (waar vind ik die trouwens)?
            Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

Only when the last tree has been cut down,
            Only when the last river has been poisened,
            Only when the last fish has been caught,
            Then only will you see that money cannot be eaten.

Comment

ik heb mijne 100mm macro van canon al meer dan een jaar en ben er ook nog nooit in geslaagd een echte close-up te nemen die "killing-scharp" is, dit op een 10D, gevolg is dat de lens in de kast staat en er zelden uitkomt...
              (lens word niet verkocht mochten mensen dat denken)

ik denk wel ook dat het aan mij een beetje ligt dat ik nog nooit echt deftig met die lens heb leren omgaan... eenmaal de 1DmkII geleverd is ga ik hem er es op nagelen en er wat tijd insteken

Comment

Alleen voorbeeldfoto's kunnen inderdaad licht op het probleem werpen. Ik vermoed dat het met scherptediepte maken heeft.
                Gijs
                Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
                  Alleen voorbeeldfoto's kunnen inderdaad licht op het probleem werpen. Ik vermoed dat het met scherptediepte maken heeft.
                  dat is inderdaad ook een probleem ... maar wat ik ondervind is dat ie echt wel heel vlug weer onscherp staat bij de minste beweging...

Comment

Ik wilde eigenlijk vooral hte diafragma weten waarmee je werkt. F/8 is zeer scherp op een groothoek, maar op een tele-macro waar je met zeer korte werkafstanden werkt, moet je minstens naar F/16. Anders ga je een scherp gebied hebben dat zo klein is dat je ernaar moet zoeken. En ook, hoe dichter je op je onderwerp zit, hoe sneller je bewegingsonscherpte zal zien. Ik zou toch eens proberen met de zelfontspanner, wie weet geef je bij het afdrukken toch een klein stootje aan het statief... Een lichte trilling van het onderwerp is ook meer dan voldoende... Ik heb er geen idee van wat het anders zou kunnen zijn. Eerst dacht ik dat je misschien een slecht exemplaar had, kan altijd gebeuren, maar 3 slechte exemplaren in 1 vriendenkring is statistisch zeer onwaarschijnlijk, maar alles kan natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist
                      Ik wilde eigenlijk vooral hte diafragma weten waarmee je werkt. F/8 is zeer scherp op een groothoek, maar op een tele-macro waar je met zeer korte werkafstanden werkt, moet je minstens naar F/16. Anders ga je een scherp gebied hebben dat zo klein is dat je ernaar moet zoeken. En ook, hoe dichter je op je onderwerp zit, hoe sneller je bewegingsonscherpte zal zien. Ik zou toch eens proberen met de zelfontspanner, wie weet geef je bij het afdrukken toch een klein stootje aan het statief... Een lichte trilling van het onderwerp is ook meer dan voldoende... Ik heb er geen idee van wat het anders zou kunnen zijn. Eerst dacht ik dat je misschien een slecht exemplaar had, kan altijd gebeuren, maar 3 slechte exemplaren in 1 vriendenkring is statistisch zeer onwaarschijnlijk, maar alles kan natuurlijk.

mmmm, ga es op F16 "vliegen" ... es zien welke resultaten dat geeft...
                      Last edited by T-design; 22 juni 2005, 17:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T-design
                        mmmm, ga es op F16 "vliegen" ... es zien welke resultaten dat geeft...
                        Ik weet wel zeker na de open luchtmacht dagen dat daar geen scherpe foto's uitkomen
                        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                          Ik weet wel zeker na de open luchtmacht dagen dat daar geen scherpe foto's uitkomen
                          bwa, dat ging zu, ik zat op de linker vleugel maar waarschijnlijk heb je me niet gezien, we vlogen op 2000 meter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T-design
                            bwa, dat ging zu, ik zat op de linker vleugel maar waarschijnlijk heb je me niet gezien, we vlogen op 2000 meter
                            Ah, de wolken waren op 200 op vrijdag, vandaar
                            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

Comment

Gebruik eens een flitser, dat lost heel veel problemen op.
                              Je hebt dan licht genoeg om een klein diafragma te nemen en de flits bevriest alles omdat hij maar 1/1000ste duurt.
                              Het moeilijkste aan flitsen is om het er natuurlijk uit te laten zien, een softbox helpt.
                              Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                              EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

Comment

Working...
                              X