Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus probleem Canon EOS 20D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Focus probleem Canon EOS 20D

Sinds deze week heb ik mijn EOS 300D omgeruild voor een 20D. Toen ik thuis kwam bekeek ik voor de eerste keer de testfoto's die ik gemaakt had, en wat mij opviel is dat de scherpte dik tegenviel.

Ik heb de proef op de som genomen, en eens vergeleken met de EOS 300D van mijn broer. Beide foto's zijn op een statief gemaakt, met hetzelfde objectief (Sigma 105 f/2.8 macro) en met een zelfontspanner. Ook hebben we gezorgd dat alle instellingen hetzelfde waren. Na het nakijken van de foto's blijken die van de 20D heel wat minder scherp te zijn.

We hebben ook de test gedaan met het RAW bestandsformaat, maar dat maakt geen verschil. Ik begin me toch wat zorgen te maken en denk er sterk aan om mijn 20D in te ruilen tegen een nieuw exemplaar.

Wat mij ook opvalt is dat er een soort ruis op de zoeker te zien is. Het zijn net kleine zwarte puntjes die de zoeker wat dof doen lijken. Op de 300D is dit helemaal niet zo. Zijn er andere 20D gebruikers die iets gelijkaardigs hebben?

Groeten,

pieter
    de wondere wereld van Yellow Duck

Re: Focus probleem Canon EOS 20D

Oorspronkelijk geplaatst door YellowDuck
    Ook hebben we gezorgd dat alle instellingen hetzelfde waren.
    mmmmmm, volgens de exif is de foto van de 300D op f/4 gemaakt en die van de 20D op f/2.8.

Hou ook rekening met een tikje back/front focus van bedie camera's.

mvg,
    Z900
    Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

Comment

tja
      dan is het appelen met peren vergelijken

Comment

Oei, had dat blijkbaar over het hoofd gezien (komt er van als de foto's door twee verschillende personen gemaakt worden). Zal morgen de test nog eens correct herhalen.

Z900, kan je die front/back focus iets nader uitleggen. Voor zover ik op het forum heb kunnen lezen heeft dat te zien met het feit dat de camera zich soms vergist in de afstand tussen de camera en het focuspunt. Hoe kan je dit best voorkomen?

Kan iemand met een 20D laten weten als die lichte ruis die ik in de zoeker zie normaal is of niet? Als ik bijvoorbeeld door de zoeker kijk naar een witte achtergrond is het net of er een lichte ruis te zien is. Dit is enkel op de zoeker blijkbaar, en niet op de foto's zelf.

pieter

Comment

Ik begin me toch wat zorgen te maken en denk er sterk aan om mijn 20D in te ruilen tegen een nieuw exemplaar.
          Mijn ervaring met deze test is dat de 20D scherpstelt op de hoogste contrast overgang.
          Dus niet op de tekst zelf maar op de zwart naar wit overgang onder de tekst.
          Als je hiermee rekening houdt dan is de 20D foto vrij goed in focus.

Dit is een testfoto met 70-200L op f2,8:

Wat mij ook opvalt is dat er een soort ruis op de zoeker te zien is. Het zijn net kleine zwarte puntjes die de zoeker wat dof doen lijken. Op de 300D is dit helemaal niet zo. Zijn er andere 20D gebruikers die iets gelijkaardigs hebben?
          Een 20D heeft een ander type matglas dan een 300D. De bedoeling was om de manuele scherpstelling te verbeteren.

Jan.
          Last edited by Jan_10D; 17 juni 2005, 21:30.

Comment

Ik denk dat YellowDuck wel beter heeft geslapen deze nacht.
            Dit is nu de kracht van BD. Altijd weer opletende bd,ers die wel raad weten.

mvg, drh
            Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Niet rekening houdende met verschillend ingestelde diafragma opening, lijkt de 300D net na het focuspunt het scherpste te zijn, de 20D op de 4mm lijn ervoor. Je testkaart ligt ook niet perfect evenwijdig aan de CCD ook iets om op te letten bij volgende tests.

Toen ik mijn 20D net had gekocht dezelfde test gedaan, kwam op een tikkeltje frontfocus uit.
              Denk dat dit een tolereerbare afwijking is ?

Iemand een idee of de test lensafhankelijk kan zijn of zuiver door de camera bepaalt ?
              Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kartix
                Iemand een idee of de test lensafhankelijk kan zijn of zuiver door de camera bepaalt ?
                Ik heb deze test uitgevoerd met 5 totaal verschillende lenzen van Canon. Zelfs tot op f1,8. (Een f1,2 of f1,4 lens heb ik nog niet)

En telkens was het resultaat identiek: Een tikkeltje frontfocus.

Conclusie: Deze test is Canon lens onafhankelijk.

Met f2,8 lenzen of beter kan de afwijking 1/3 DOF zijn.
                Dit betekent dat tot 2/3 DOF voor het scherpstelpunt kan scherp zijn en 1/3 DOF na het scherpstelpunt (of omgekeerd).
                Voor f4 lenzen of minder geldt deze regel niet.

Jan.

Comment

Ik ben gisteren nog eens aan het testen geslagen, en het aantal scherpe foto's begint te verbeteren. Ik heb de indruk dat het AF systeem van de 20D en de 300D helemaal anders werken (vandaar misschien mijn frustatie).

Zal neerkomen op veel oefenen vrees ik...

pieter

Comment

dit weekend heb ik (broer van yellowduck ) ook nog wat zitten testen, en de foto's die uit mijn 300d komen zijn toch naar mijn aanvoelen een stuk scherper dan bij de 20d. ik heb als voorbeeld 4 crops op schaal 1:1 op internet gezet (exif zit nog in de foto's). Echt haarscherp kan je deze foto's toch niet noemen? alle foto's zijn genomen met de 70-200 f4L lens die bekend staat voor zijn scherpte.

foto 1 (f5.6, 1/500, 200 mm, iso 100)
                    foto 2 (f5.6, 1/500, 176 mm, iso 100) (verkeerde selectie van de focuspunten?)
                    foto 3 (f5.6, 1/640, 180 mm, iso 100)
                    foto 4 (f5, 1/200, 105 mm, iso 100, sigma 105 f2.8 macro lens)

als je deze foto's vergelijkt met bijvoorbeeld de voorbeelden op dpreview (http://www.dpreview.com/gallery/?gal...os20d_samples/) dan zit er op bovenstaande foto's toch volgens mij een waas.

Zou de waarde van de parameter sharpness (staat nu op high+1 - standaard waarde) deze foto's wat bepalen?

morgen nog dat toestel eens meenemen naar 't werk, en daar nog eens wat testen doen.

groeten,
                    bernie

edit: het kan ook altijd aan mijn fotografiekunsten liggen...
                    Last edited by bernie; 21 juni 2005, 21:40.
                    Grijzeblubber.be - de weblog van een kleur- en vormloze massa op 1 meter 90 hoogte.

Comment

Hebben jullie ze al geprobeerd te verscherpen in PS

Ik heb wel gehoord maar weet niet of het waar is dat de 20D rechtstreeks uit de camera altijd minder scherpe foto's levert dan de 300D. De redenatie hierachter is dat de 300D meer bedoeld is voor dummy's (overigens met alle respect) en de 20D voor meer geavanceerde amateurs.

De gedachtegang hierachter is dat je zelf de verscherping beter achteraf kunt bepalen dan dat een fototoestel het ooit zal kunnen !
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

Zelfs met verscherpen in Photoshop komen we er niet echt. Als de foto een beetje onscherp is, dan kan je er met photoshop wel iets aan doen, maar als de foto volledig onscherp is (foutieve autofocus), dan wordt het al heel wat moeilijker.

pieter

Comment

Welk focuspunt heb je gebruikt Center punt Statief gebruikt

Ik heb toen ik m'n 70-200 lensje gekocht had het ding ook verrot gescholden. Was harstikke onscherp volgens mij, camera was ook niet goed

Heb het op statief gezet, timer gebruikt en diverse diafragma's, sluitertijden en brandpuntsafstanden getest en heb tot mijn grote schande toe moeten geven dat het aan mijn eigen prutswerk lag

Als ik je foto's zo bekijk zijn ze inderdaad niet goed gefocust. Ik zou er echter niet direct de conclusie aan willen verbinden dat het aan de camera ligt. Zou toch eerst een wat formelere test doen en kijken of de focus dan wel goed is.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik vind de 4 crops niet scherp genoeg.
                            Echt vergelijken kan ik niet omdat ik altijd in RAW fotografeer.

Merk op dat met een f4 lens een 20D geen betere autofocus heeft dan een 300D.
                            En mijn 10D focust inderdaad beter op f4 dan mijn 20D.

Jan.

Comment

ik heb nu een tijdje mijn 20d en dacht ook in het begin van deze zijn niet superscherp met mijn 18-50 ex dc 2.8 maar na een tijd proberen en testen met de instellingen en vergelijken begint het echt te beteren.

Denk dat dit type camera gewoon een manier van handeling nodig heeft die een beetje tijd vraagt en de meeste mensen denken onmiddellijk dat er iets mis is met hun camera en door veel te lezen op internet denken ze dat nog meer enz.

geef het dus wat tijd en leer je toestel kennen en gebruiken.

gr

Comment

Working...
                              X