Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Primes... hoe doen ze het?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Primes... hoe doen ze het?

Op een ander forum waar ik veel zit (en waar je best niet heen gaat, gezien het materiaal dat de meesten bezitten...) constateer ik dat er nogal wat een prime lens hebben (vb. 200, 300, 400, ...).
    Overal lees je dat de kwaliteit van deze lenzen stukken beter is. Bovendien zou je dan als fotograaf meer verplicht zijn om je zelf te verplaatsen.
    Laat dit laatste nu net zijn waarom ik me afvraag waar deze mensen allemaal fotograferen: open vlakte, ...?
    De meeste van mijn reizen tot nog toe zijn in landen geweest waar ik nogal wat door het regenwoud heb getrokken. Meestal ben je dan al tevreden dat er ergens een pad is. Om soms nog net dat ietsje meer te hebben, heb ik al met één been in de afgrond gestaan (niet zo leuk als je hoogtevrees hebt...).
    Zijn er hier eigenlijk veel gebruikers met primes (vooral 200+)? Jullie ervaringen?
    Website: http://www.d-eye.be

Re: Primes... hoe doen ze het?

Oorspronkelijk geplaatst door James Joyce
    Op een ander forum waar ik veel zit (en waar je best niet heen gaat, gezien het materiaal dat de meesten bezitten...) constateer ik dat er nogal wat een prime lens hebben (vb. 200, 300, 400, ...).
    Overal lees je dat de kwaliteit van deze lenzen stukken beter is. Bovendien zou je dan als fotograaf meer verplicht zijn om je zelf te verplaatsen.
    Laat dit laatste nu net zijn waarom ik me afvraag waar deze mensen allemaal fotograferen: open vlakte, ...?
    De meeste van mijn reizen tot nog toe zijn in landen geweest waar ik nogal wat door het regenwoud heb getrokken. Meestal ben je dan al tevreden dat er ergens een pad is. Om soms nog net dat ietsje meer te hebben, heb ik al met één been in de afgrond gestaan (niet zo leuk als je hoogtevrees hebt...).
    Zijn er hier eigenlijk veel gebruikers met primes (vooral 200+)? Jullie ervaringen?
    Soms moet je een beetje flexibiliteit opofferen voor betere kwaliteit EN snelheid. Daarnaast leer je ook heel snel inschatten wat je beeldvulling zal zijn met een bepaalde lens, dikwijls heb je zowiezo nooit genoeg (vogels). Ook deze shot is gecropt niet tegenstaande met een 400 f/4 getrokken :
    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=76061

Comment

sjah tele primes: in de meeste gevallen kom je tele te kort.

totdat je dingen dichtbij wilt fotograferen.
      foto als spiegel of als venster?

Comment

In theorie hebben objectieven met een vast brandpuntafstand een hoger oplossend vermogen in het centrum, minder scherpteverlies naar de hoeken, een hoger contrast, enzovoort, enzovoort. Het is alleen jammer dat juist de mensen die het meest over die theorie praten een volstrekt gebrek aan praktijkervaring hebben zodat ze er beslist geen betere foto's mee maken.

Vroeger werkte ik alleen maar met objectieven met 'primes' (stom woord, trouwens) maar dat was vooral omdat er toen nauwelijks goede zoomobjectieven leverbaar waren en het werk dat ik deed ook geen zoomobjectieven vereiste. Tegenwoordig is de kwaliteit dusdanig goed dat ik er niet om maal. De enige reden waarom ik misschien nog voor een objectief zonder zoom zou kiezen is de beschikbaarheid van zeer lichtsterke objectieven. Om die reden heb ik een 50 mm / F 1.4 in mijn tas zitten. Dat ding is heel erg geschikt voor niet al te goed verlichte binnensituaties.

Ook voor extreem lang tele kan ik me voorstellen dat het uit kostenoverwegingen zinvol is om te kiezen voor een vast brandpuntafstand. Maar wat mij betreft spelen de kosten dan een grotere rol dan het voordeel van de hogere beeld kwaliteit.

Daar komt bij dat het voordeel van de hogere kwaliteit weer verloren gaat als je vaker uitsnedes moet maken. Die gedachte van jezelf naar het onderwerp verplaatsen is heel leuk, maar in de praktijk vaak niet mogelijk. Omdat je geen oneindig diepe glasbak op je heup hebt hangen en vaak ook helemaal geen tijd hebt om van objectief te wisselen, komt het er in de praktijk toch vaak op neer dat je schiet wat je schieten kunt en vervolgens Photoshop (of je vergrotingskoker) de rol van het zoomobjectief laat overnemen. Daar schiet je dus weinig mee op.

Iedereen mag er anders over denken, maar ik ben heel erg blij dat ik dankzij de zoom-objectieven veel minder vaak uitsnedes hoef te maken, minder kilo's in mijn fototas heb zitten en minder vaak mijn lens hoef te wisselen. Dat draagt bij aan de creatieve kwaliteit van de foto's en daar lever ik graag een stukje technische kwaliteit voor in.

Groeten, Miriam

Comment

Tja ik gebruik een mengeling van zooms en primes.

Ga ik wandelen, op vakantie enz neem ik meestal mijn zooms en 1 prime (50mm) mee. In zo een gevallen wil je toch niet teveel zitten meesleuren en gebruik ik dus een mengeling van zo goed mogelijke kwaliteit in combinatie met bereik en lichte compacte lenzen.

Maar wil ik de best mogelijke kwaliteit neem ik mijn primes. Geen zoom kan er tegenop.
          En wat vooral bij mij veel voorkomt is dat ik in low light omstandigheden moet werken. Ook daar zijn primes de redders in nood. Weer geen zooms die er tegenop kunnen.
          Wil je echt leuk met dof kunnen spelen wat ik ook graag doe zijn primes ook weer de lenzen die de beste resultaten kunnen geven. Hele mooie bokeh. Kijk maar eens naar de 135 F2.0.

Primes werken ook nog goed met extenders sommige zelfs met een 2x extender en zelfs dan zijn ze nog beter dan zooms. Ook dat is leuk.

Primes hebben voor mij ook nog het bijkomende voordeel van redelijk compact en goedkoper te zijn dan zooms. Maar ze zijn natuurlijk wel veel minder handig.
          Maar zo onhandig zijn ze nu ook niet. Nog een voordeel van primes is dat je door het feit dat je niet kan zoomen je vaak meer gaat nadenken over je compositie. Enkel als je echt tijd hebt om de foto te maken natuurlijk.

Mijn max tele met primes is maar 280mm met 1.4 extender dus niet echt wat je wil. Maar de dag dat ik echt aan wildlife fotografie wil doen zal ik zeker een prime kopen. In 90% van de gevallen zit je dan toch aan max tele en dan ben je beter met een prime niet enkel voor de hogere kwaliteit maar ook de sneller focus. In die andere 10% zal ik dan wel een detail fotograferen of gewoon een andere lens steken. En je kan dan zonder problemen nog je extender steken wat bijvoorbeeld met een 100-400L niet aan te raden is.

Ik heb echt beide nodig zowel zooms en primes en dat naargelang het gebruik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
            Daar komt bij dat het voordeel van de hogere kwaliteit weer verloren gaat als je vaker uitsnedes moet maken. Die gedachte van jezelf naar het onderwerp verplaatsen is heel leuk, maar in de praktijk vaak niet mogelijk. Omdat je geen oneindig diepe glasbak op je heup hebt hangen en vaak ook helemaal geen tijd hebt om van objectief te wisselen, komt het er in de praktijk toch vaak op neer dat je schiet wat je schieten kunt en vervolgens Photoshop (of je vergrotingskoker) de rol van het zoomobjectief laat overnemen. Daar schiet je dus weinig mee op.
            Ik ben met alles akkoord wat je zegt buiten het feit dat je hierboven ervan uitgaat dat mensen met primes minder tele zouden hebben dan met zoom. Dat zal vaak niet het geval zijn. En moet je dan een uitsnede maken gaat de prime het wel halen van de zoom. Wat je hierboven zegt kan het geval zijn (is zelfs voor mij het geval ik heb 20mm meer zoom dan prime ) Maar vaak gaat dit niet het geval zijn. Een groter probleem voor mij is dat ik teveel tele heb opstaan en dan is een zoom veel handiger en kan je wel de foto maken die je wil. Ik ben dus eigenlijk wel akkoord met jou hoor ik bekijk het enkel eerder van de andere kant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
              Een groter probleem voor mij is dat ik teveel tele heb opstaan en dan is een zoom veel handiger en kan je wel de foto maken die je wil. Ik ben dus eigenlijk wel akkoord met jou hoor ik bekijk het enkel eerder van de andere kant.
              Maar dat is ook precies wat ik bedoel. Teleobjectieven kun je zowel in vast als in zoom verkrijgen en waarschijnlijk is het veel eenvoudiger om een heel lange tele met vast brandpuntafstand te krijgen. Maar als je telelens te weinig laat zien (te veel tele is) ben je ook niet blij. Dus heb je al gauw de neiging een lichtere tele te gebruiken en dan te gaan uitsnijden.

Hetgeen overigens onverlet laat dat ik best graag een lichtsterke 400 of zelfs 600 mm zou willen hebben zo principieel ben ik nu ook weer niet wat betreft mijn voorkeur voor zoomobjectieven

Groeten, Miriam
              Last edited by mvdh; 8 juni 2005, 11:28.

Comment

Bedankt voor deze zeer zinnige commentaren. Hier heb je nog eens wat aan! Vooral het verschil van werken tussen mvdh en Kevlar is interessant. Zo zie je maar hoe iedereen het op zijn/haar manier invult.
                Persoonlijk volg ik Myriam eerder maar Kevlar heeft ook weer wat punten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                  En je kan dan zonder problemen nog je extender steken wat bijvoorbeeld met een 100-400L niet aan te raden is.
                  Inderdaad, een 100-400L is f/5.6 is niet echt schitterend met een 1.4x. Daartegenover is mijn 400 DO een f/4 (én trouwens méér 400 als mijn 100-400 als je begrijpt wat ik bedoel), met een 1.4x direct al een 560 f/5.6 van uitstekende kwaliteit en met een 2.0x een 800 f/8 IS (waarbij ik nog steeds AF heb met m'n 1D2) van nog steeds prima kwaliteit. Doe dat maar eens met een zoom. Vb : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/39982383 of http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/39982377 of http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/42250798 (en dan nog gecropt ook). Enige nadeel, je verlangt al heel snel naar méér, zoals een 600 f/4 .

Comment

ik geloof dat ik na die foto's van hvr dit topic verder maar oversla, voordat er een aanval van prime gearlust in me opkomt

Comment

Dank u zeer HVR... Nu weet ik het ook niet meer

Comment

Hi,

Redenen om een zoom te kopen zijn als je dias maakt of niet met een tas vol objectieven wil rondlopen.

Ik heb geen enkele zoom, omdat ik elke beelduitsnede ook in photoshop kan doen. Met dias gaat dat niet.

Voor elke zoom x-200, X-300, x-400 enz, bestaat er een prime van dezelfde prijs die beter is. en als je een x-400 koopt voor birding, gebruik je die toch steeds op 400.
                        Koop dan ineens een 400 mm.

Wil je het scherpteverschil zoom/prime op een simpele manier vaststellen ?

Ik heb toch 1 zoom , nl de kitlens van Canon , die van de 10D, 20 D enz..;

Ga naar linkeroever en neem een foto van de boerentoren op 50 mm. Koop de 50 mm 1.8 (zelfde prijs of goedkoper, bij Corné 90 euro of zo) en doe hetzelfde.

De boerentoren heeft de letters "KBC" bovenop, vergelijk de scherpte met dezelfde crop.

Trek dan je conclusies.

DPaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
                          Hi,
                          of niet met een tas vol objectieven wil rondlopen.

DPaul.
                          1° Dat is al de eerste rede dat ik geen primes koop.
                          2° Ik ben maar een gewoon bediendeke .( te weinig eurokes )
                          Moest ik nu toch veel eurokes hebben.......ik zie me daar al lopen met 2 à 3 primes,dan kocht ik ze nog niet.
                          Bij mij telt de snelheid van een zoom ( snel wisselen van 100 tot 400 mm bv ),dus voor mijn fotografie ben ik vele beter met een zoom.
                          Ik zie me daar al lopen in een dierentuin of park met twee à drie primes.
                          Of bij het spotten van vliegtuigen,er land bv een jumbo en daarna een sportvliegtuig............tegen dat je gewisseld hebt van de ene naar de andere prim is dat vliegtuig al voorbij hoor.
                          En dan nog ne statief zeker,neen dan zou ik er mee stoppen als er geen zooms moesten zijn.
                          Nu ga je me toch niet zeggen dat een zoom zoals de EF 100-400mm L IS bijvoorbeeld of andere goed zooms onscherpe foto's geven hé.
                          Mijn vriendin zeurt nu al dat ze meer rimpels op mijn foto's ziet dan met het blote oog voor een spiegel.
                          mvg FrançoisVM
                          Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cois
                            Nu ga je me toch niet zeggen dat een zoom zoals de EF 100-400mm L IS bijvoorbeeld of andere goed zooms onscherpe foto's geven hé.
                            Als je een 100-400 met een 400 prime vergelijkt dan verschiet je van 't verschil :
                            400 F/4 DO : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/40413059
                            100-400 : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/image/40413060 (deze lens werd optimaal afgeregeld op 400mm door Etbass)

Comment

Elk objectief (of het nu een prime is of een zoom) is op optisch vlak een compromis. Om een zoom te maken moet je meer compromissen sluiten dan om een prime te maken. Als ik mij even beperk tot Canon is het duidelijk dat de meeste primes tot de categorie "zeer goed" tot "uitmuntend" behoren op optisch vlak. De zooms daarentegen scoren van "matig" tot "uitstekend", maar voor elke zoom is er wel een prime in dezelfde focale range te vinden die optisch beter en tegelijk goedkoper is.

De 24-70 f2.8 is een "uitstekende" zoom maar de 50 1.4 scoort voor een fractie van de prijs beter. De 70-200 f2.8 behoort tot de beste zooms op de markt maar een eenvoudige goedkope 85 f1.8 scoort beter om te zwijgen over de fantastische 135 f2. De 100-400 is geen slechte zoom maar wordt optisch op alle vlakken overklast door pakweg een 135, een 200, een 300 of een 400 prime.

Maar waar de fabrikant een compromis moet maken om het geheel optisch te doen kloppen zal ook de gebruiker van de lens een compromis moeten maken tussen gebruiksgemak, gewicht, prijs en optische kwaliteit. In vele gevallen zal een zoom een beter compromis opleveren en beelden opleveren die niet of moeilijk te onderscheiden zijn van een opname met een equivalente prime. Maar in extremere omstandigheden zal een prime natuurlijk zijn ware kwaliteiten laten zien, wellicht ten koste van gebruiksgemak. De Canon 85 1.2 bvb laat toe "wide open" opnames te maken die nooit met zelfs de beste zooms van Canon gaan gemaakt kunnen worden, maar een opname met dezelfde 85 1.2 op f8 ga je wellicht moeilijk onderscheiden van een opname gemaakt op f8 met bvb de 70-200 f4.

Gaan beweren dat zooms "even goed" zijn als primes is te wit-zwart net als de omgekeerde bewering dat enkel primes goede foto's opleveren. Voor elk argument "beter een zoom want met de prime moet je van lens wisselen of is het kadreren moeilijker" is er wel een foto gemaakt met een prime die van zo'n uitstekende kwaliteit is dat de equivalente zoom "weggeblazen" wordt. De hele vergelijking is in feite een non issue. Belangrijk is om zelf uit te maken welk compromis je wil te maken. Voor ieder is dit verschillend.

Dit neemt evenwel niet weg dat het voeren van een discussie over deze compromissen niet belangrijk of leerrijk zou zijn. Alleen is het een discussie die als doel moet hebben dat we voor onszelf beter in staat zijn om het juiste compromis te maken.

Als ik morgen met een Ford Focus naar het grootwarenhuis rij dan gaat dit net zo goed gaan als met een Porsche 911 Turbo. Of misschien beter want in de Focus kan ik meer boodschappen kwijt, parkeert makkelijker en is zuiniger. Op een bochtige weg ergens in de Alpen gaat de Ford mij op een veilige (maar wat saaie) manier mij op mijn bestemming brengen. De Porsche daarentegen...

Sorry, voor het lange betoog, maar zo zie ik het. Ik heb misschien makkelijk praten want in mijn fototas zit er voor elke zoom een prime in dezelfde range, zodat de keuze uit welk compromis ik ga maken een keuze van het moment is.
                              DigiCam

Comment

Working...
                              X