Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor 20D Canon 60mm of 100mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrolens voor 20D Canon 60mm of 100mm

Welke van deze macrolenzen draagt jullie voorkeur weg en waarom?
    1. Canon EF-S 60 mm f/2.8 Macro USM €350
    of
    2. EF 100mm f/2.8 Macro USM €490
    Grtz Fatje

- EOS + EF -

Re: Macrolens voor 20D Canon 60mm of 100mm

Voor zover ik weet (van alle threads ivm macro objectieven die geplaatst geweest zijn) is de EF-s 60 een lens die door weinig mensen gebruikt word, de 100mm daarentegen is een heel goede lens, maar en zijn ook andere lenzen die een zeer goed krijgen, zoals de Sigma 105mm, de 150mm en de 180mm, deze laatste 2 zijn dan ook wat duurder natuurlijk, maar alles hangt af wat je er van verwacht, daarom eens kijken op volgende thread en de links naar foto's volgen van BD leden, die met de desbetreffende lens zijn genomen, eens je weet dat wat je ziet voldoet aan jou verwachtingen kun je een keuze maken....
    Graag zou ik macro opnamen maken. Welke lens zou ik het best aanschaffen om insecten en andere van heel dicht bij te fotograferen? Zijn er prijs kwaliteit verhouding goede lenzen op de markt? Kan iemand mij helpen aub? grtn Danny Canon eos 300D

Met de zomer in aantocht ben ik eens beginnen kijken naar een 'echte' macrolens. Tot hiertoe lijken de Sigma 150 of 180mm bij de beste keuze. ik kan ver genoeg van de beestjes die ik wens te fotograferen blijven en toch nog 1:1 halen. Wat is nu het verschil of de voor- of nadelen tussen deze twee lenzen? Alvast bedankt

mvg,
    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Als dedicated macro lens is de 60 voor mijn part gewoon te kort. Een 100mm is een fijne macrolens die je ook nog als (lange) portretlens kan gebruiken. Een 150 of 180 is voor macro nog beter, maar technisch moeilijker onder de knie te krijgen, en als tele-prime vind ik deze lenzen minder interessant.

Ik zou zelf ook de 100mm kiezen, maar macrofoto's zijn bij mij een minderheid. Wie het echt meent met macro, zeker beestjes, die moet de langste lens kopen die hij kan betalen.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
        Een 150 of 180 is voor macro nog beter, maar technisch moeilijker onder de knie te krijgen,....

Ik dacht dat men juist zei dat het gemakkelijker is om werken met een langere lens, omdat je werkafstand groter is....
        2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01
          Ik dacht dat men juist zei dat het gemakkelijker is om werken met een langere lens, omdat je werkafstand groter is....
          Werkafstand geeft je alleen het voordeel ietsje dichterbij bepaalde schichtige dieren te komen . De 180 's zijn een stuk zwaarder dan de 100mm . Bij de 100 mm's komt de canon toch als scherpste uit de bus . De canon focust ook intern ( lens word niet groter bij het scherpstellen ) de sigma en tamron hebben dit niet .

Voor bv. vlinders is een langere werkafstand wel beter , voor andere insecten maakt die niet zó veel uit .
          http://www.dullaert.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
            Werkafstand geeft je alleen het voordeel ietsje dichterbij bepaalde schichtige dieren te komen . De 180 's zijn een stuk zwaarder dan de 100mm . Bij de 100 mm's komt de canon toch als scherpste uit de bus . De canon focust ook intern ( lens word niet groter bij het scherpstellen ) de sigma en tamron hebben dit niet .
            Mijn Sigma 180 focust ook intern hoor

Voor bv. vlinders is een langere werkafstand wel beter , voor andere insecten maakt die niet zó veel uit .
            Dat is niet juist Dzjee, lees (nog) eens die links die ik iedere keer aanhaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
              Mijn Sigma 180 focust ook intern hoor

Dat is niet juist Dzjee, lees (nog) eens die links die ik iedere keer aanhaal
              Jip de 180 mm wel , maar de 105 mm niet .

Over de werkafstand , dit is voor mijn persoonlijke situatie , ik heb ook een 180 mm gehad maar mits ik weinig vlinders fotografeer , heb ik de 100mm gekocht ipv de 180 , voor andere insecten heb ik nog nooit ondervonden dat de 100mm te kort zou zijn .

Comment

Jip de 180 mm wel , maar de 105 mm niet .

Over de werkafstand , dit is voor mijn persoonlijke situatie , ik heb ook een 180 mm gehad maar mits ik weinig vlinders fotografeer , heb ik de 100mm gekocht ipv de 180 , voor andere insecten heb ik nog nooit ondervonden dat de 100mm te kort zou zijn .
                Hans bedoelt volgens mij dat DOF bij de 180 verhoudingsgewijs groter is dan bij de 100. Langer is gewoon beter in het macrogebied.
                Pieter
                --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01
                  Er zijn een aantal voordelen aan een lange macrolens, maar je techniek moet uitstekend zijn om die voordelen te kunnen benutten. Een korte lens vergeeft je kleine foutjes; een lange niet...
                  Pieter
                  --

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
                    Hans bedoelt volgens mij dat DOF bij de 180 verhoudingsgewijs groter is dan bij de 100. Langer is gewoon beter in het macrogebied.
                    Dat is juist , hoe meer tele , hoe waziger de achtergrond .

Comment

Dat is juist , hoe meer tele , hoe waziger de achtergrond .

En des te mooier de foto.....

ik begrijp het, dus advies is eigenlijk: als je alles uit macro wil halen is het goed om 2 lenzen toe te voegen aan je glasservies.....een korte en een lange.....
                      Last edited by Henk_01; 4 juni 2005, 10:15.

Comment

Working...
                      X