Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm of 180mm MACRO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 150mm of 180mm MACRO

    Met de zomer in aantocht ben ik eens beginnen kijken naar een 'echte' macrolens.
    Tot hiertoe lijken de Sigma 150 of 180mm bij de beste keuze.
    ik kan ver genoeg van de beestjes die ik wens te fotograferen blijven en toch nog 1:1 halen.

    Wat is nu het verschil of de voor- of nadelen tussen deze twee lenzen?

    Alvast bedankt

    Sam

    PS: de thread van Perrush heb ik al gelezen
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

  • #2
    Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

    Voor zover mij bekend is de 150 lichter en (ietsje ?) kleiner. Dat maakt het voor beestjes wat makkelijker. Met de 180 kun je iets meer afstand bewaren.
    Groeten,

    Albert Jan

    Website AJH
    lidnummer: BD0371NL

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

      Ik heb nooit de keuze van sigma om een 150 f2.8 macro uit te brengen gesnapt. De f2.8 doet niets ter zake omdat je die bij macro bijna nooit gebruikt. En 150mm klasseer ik als 'lange' macro met zijn voor- en nadelen, maar dan hebben we in dat segment ook de 180 macro van sigma. Imho overlappen die 2 lenzen elkaar grotendeels, met een voordeel voor de 180 omdat die toch nog altijd langer is.

      Het enige waar je dan zou naar kunnen kijken is de scherpte (tussen f5.6 en f22) van beide lenzen. Ik weet niet wie er dan gaat uitkomen als beste. maar ik ben content van de scherpte van mijn 180, dus ...
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

        Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
        Ik heb nooit de keuze van sigma om een 150 f2.8 macro uit te brengen gesnapt. De f2.8 doet niets ter zake omdat je die bij macro bijna nooit gebruikt. ...
        De 150mm is een DG lens, geoptimaliseerd voor digitale camera's. De f/2.8 maakt toch wel een verschil als het op scherpstellen aankomt. Hoe lichtsterker de lens, des te sneller/eenvoudiger scherpstellen. Op dit vlak doet de 150mm het een stuk beter (nauwkeuriger) en sneller dan de 180mm die toch wat last heeft van "hunting".
        Bovendien houdt niemand je tegen om de macrolens te gebruiken als "gewone" lens en dan geeft f/2.8 je een prachtig bokeh.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

          Hallo,

          ik zit ongeveer in dezelfde situatie. Lees ook eens de macro-topic die perush een paar dagen geleden gepost heeft...en een vraag over de 150 mm lens die ik vorige week heb gepost (met voorbeeldfoto's van Black B@ndit).
          Ik denk dat ik uiteindelijk voor de 150 mm ga gaan, allicht hak ik deze week de knoop door. Bij het rondkijken op internet valt het me op dat er relatief weinig te vindne is over de 150.
          pbase

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

            ik zie nu dat ze ongeveer evenveel kosten bij sdcard.
            Ik denk dat ik dan voor de lichtsterkere ga gaan (sneller,...)
            [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

              Ik zou niet teveel waarde hechten aan de snellere af meestal werk je toch manueel
              Groetjes,

              Rudi Petitjean

              NATURE GALLERY

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

                Oorspronkelijk geplaatst door steward
                Ik zou niet teveel waarde hechten aan de snellere af meestal werk je toch manueel
                Voor macro niet, maar voro gewone foto's wel... Dit kan dus wel meespelen...

                Verder moet je ook even kijken naar de minimum focusafstand van de 2 lenzen (en dit is tov het beeldvlak) en de lengte van de lenzen... Je zult zien dat de afstand tot het onderwerp van het voorste lenselement voor beide lenzen niet zo ver uit elkaar ligt... En dan lijkt de 150 voor mijn net interessanter (want lichtsterker, nieuwer, aangepast digitaal en toch werkend op FF, etc...).
                Canon 10D, glass, flashes & extra's
                Fuji S602Z & extra's
                www.CooMa.be BD0176BE

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

                  Los daarvan heeft sigma ook de (goedkope en populaire) 70-300 die vanaf 200 mm in macro kan geschakeld worden.
                  natwork.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nat
                    Los daarvan heeft sigma ook de (goedkope en populaire) 70-300 die vanaf 200 mm in macro kan geschakeld worden.
                    Juist, maar die haalt geen 1:1 zoals de poster wil doen...
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

                      tja, ieder dat voor zich uitmaken. Maar als hij niet scherper is zou ik - persoonlijk - de 180 nemen.

                      maar ... ... als iemand hem moest kopen met een canonvatting, wil ik er altijd wel eens een uurtje 'in the field' meespelen (ge weet nooit )
                      --
                      Play Drakensang - a free online mmorpg

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nat
                        Los daarvan heeft sigma ook de (goedkope en populaire) 70-300 die vanaf 200 mm in macro kan geschakeld worden.
                        die heb ik al en ben van plan die te verkopen
                        [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

                          Ik sta hier ook voor de keuze... 150 of 180...
                          de 150 heeft "DG" (voor digital) dus minder flare etc...
                          Is dit echt zo belangrijk voor macro's?? of toch liever de 180 (die heeft nog geen DG)
                          Prijzen verschillen 20€ tussen de 150 en 180.

                          en kwa kwaliteit, ik heb al veel fotos gezien, maar dezelfde van verschillende lenzen??
                          -=- Light is the key...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

                            Sigma komt binnekort ook met de DG uitvoering voor de 180 mm !!

                            alex
                            Website : www.alextimmermans.com
                            Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
                            Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 150mm of 180mm MACRO

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex from holland
                              Sigma komt binnekort ook met de DG uitvoering voor de 180 mm !!
                              Is die DG zó belangrijk?? en wat met de prijs?? gaat die dan 200€ de hoogte in of zo?? (nu is de prijs gelijk)
                              -=- Light is the key...

                              Comment

                              Working...
                              X