Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Amerikaanse lens op Europees toestel (Nikon)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Amerikaanse lens op Europees toestel (Nikon)?

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
    Voordien toch al 2 CD's van Thom Hogan zonder extra importheffingen aangekregen
    Mijn CD van Thom Hogan ook zonder extra's aangekomen, niets moeten bijbetalen

Comment

Je voorbeeld:

Sigma 1.4x EX DG APO converter: $155 (€121)

inclusief 8% lokale tax = 130,68
      inclusief BTW (NL 19%) = 155,50
      inclusief invoerrechten NL 4% = 161,72
      - nog geen porto kosten
      - nog geen verzekering
      - nog geen inklaringskosten
      - en je hebt garantie in de winkel.

Ik ben een zuinige Nederlander en kan me die Amerikaanse spullen niet veroorloven.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis
        Je voorbeeld:

Sigma 1.4x EX DG APO converter: $155 (€121)

inclusief 8% lokale tax = 130,68
        inclusief BTW (NL 19%) = 155,50
        inclusief invoerrechten NL 4% = 161,72
        - nog geen porto kosten
        - nog geen verzekering
        - nog geen inklaringskosten
        - en je hebt garantie in de winkel.

Ik ben een zuinige Nederlander en kan me die Amerikaanse spullen niet veroorloven.
        Noch als zuinige Nederlander, noch als om het even welke andere burger op deze aardbol betaal je én BTW in Europa, én sales tax in de VS. Eén van beide lijkt me wel voldoende, tenzij je echt de gulle weldoener bent. En als je naar Europa laat versturen, betaal je transportkosten, en invoerrechten enkel als je pech hebt; dus geen btw of sales tax.

Invoerkosten en inklaringskosten zijn samen de 4% die je vermeldt, en de meesten onder ons die naar de VS reizen, betalen die ook niet aangezien het voor de douane onbegonnen werk is om elke lens die op elk fototoestel zit te gaan nakijken op oorsprong wanneer je uit het vliegtuig stapt.
        En zelfs als het verstuurd wordt naar Europa, wordt af en toe die importheffing toch niet toegepast...

Als alle kosten echter perfect aangerekend zouden worden en je laat verzenden naar Benelux (verzending is dan €36.45, verzekerd), dan is de totaalprijs $197.6 (€154.37).

En je garantie: bij sommigen is die internationaal, bij anderen is het Amerikaanse garantie. Daar moet je zelf afwegen of het prijsvoordeel opweegt tegen het nadeel van een niet-Europese garantie.
        Voor mij in elk geval wel, maar er zijn nu eenmaal mensen die zelfs hun schoenen zouden verzekeren tegen het stappen in modder als ze konden. En trouwens, als je voor werk of andere doeleinden af en toe in de VS komt, hoeft die VS-garantie helemaal geen nadeel te zijn. Sommigen geven 6 jaar: probeer dat in Europa maar eens te vinden.

In elk geval: ik heb geantwoord op de vraag van Gamma.
        Zijn prijs voor de converter is hoe dan ook €121 als hij de lens vanuit de staat waar ze verkocht wordt naar een andere VS-staat kan laten sturen, bv. daar waar zijn hotel is. Daar komt dan nog een paar dollar verzendkosten bij dus. Totaal ongeveer een €130...
        Als hij het product lokaal koopt en dus niet laat versturen, betaalt hij lokale sales tax, wat minimaal is vergeleken met onze BTW (dus totaal ook €130.68).

En hoeveel kost zo'n dingetje hier ? Wel: minstens €175, zonder verzendkosten, dus tel daar maar weer gauw €6 tot €17 bij, afhankelijk van waar je koopt in Europa.
        Uitgaande van het meest voordelige tarief in Europa (€6.5 verzendkosten) is het prijsverschil dus "slechts" 17.5%.
        Als Gamma ginder ter plaatse koopt, dan is zijn voordeel 38.9%...

Kan best zijn dat sommigen ook gewoon graag de lokale economie steunen, of een aversie hebben van het onbekende, of enkel kopen bij mensen die ze kennen of tenminste persoonlijk kunnen ontmoeten, en daar is op zich ook niets mis mee, maar dat was de vraag in dit topic niet .

(ps: dit alles natuurlijk met de assumptie dat de koers 1.28 is. Als ze weer naar 1.36 gaat, dan wordt het voordeel nog 8% groter, en het tegengestelde als de dollar in waarde stijgt natuurlijk.)
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2
          Noch als zuinige Nederlander, noch als om het even welke andere burger op deze aardbol betaal je én BTW in Europa, én sales tax in de VS. Eén van beide lijkt me wel voldoende, tenzij je echt de gulle weldoener bent. En als je naar Europa laat versturen, betaal je transportkosten, en invoerrechten enkel als je pech hebt; dus geen btw of sales tax.
          De salestax betaal je in de US niet bij export maar als je pech hebt betaal je wel buiten de transportkosten, invoerrechten en BTW.
          Concreet komt het er op neer dat je buiten de transportkosten een 30-35% hier moet rekenen.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            De salestax betaal je in de US niet bij export maar als je pech hebt betaal je wel buiten de transportkosten, invoerrechten en BTW.
            Concreet komt het er op neer dat je buiten de transportkosten een 30-35% hier moet rekenen.

Hubert
            Sorry Hubert, nu volg ik niet meer (ik interpreteer mogelijk je antwoord verkeerd ?) ... Belgische (of Nederlandse, om het even) BTW betalen als je iets uit de VS (of Hong Kong; niet E.U. dus) binnen krijgt ?
            Je betaalt toch gewoon transportkosten, en mogelijk 4 à 6% invoerrechten, en daar houdt het toch mee op. Gewoonlijk heb je dan een 30 à 40 euro transportkosten, soms zelfs heel wat minder, en 4 à 6% op de verkoopprijs exclusief transportkosten. En als je verkoper de goedheid heeft om een lagere verkoopprijs op de verzenddocumenten te zetten, dan betaal je nog minder. Dat is althans mijn ervaring.
            Last edited by K-2; 7 juli 2006, 11:58.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2
              Sorry Hubert, nu volg ik niet meer (ik interpreteer mogelijk je antwoord verkeerd ?) ... Belgische (of Nederlandse, om het even) BTW betalen als je iets uit de VS (of Hong Kong; niet E.U. dus) binnen krijgt ?
              Je betaalt toch gewoon transportkosten, en mogelijk 4 à 6% invoerrechten, en daar houdt het toch mee op. Gewoonlijk heb je dan een 30 à 40 euro transportkosten, soms zelfs heel wat minder, en 4 à 6% op de verkoopprijs exclusief transportkosten. En als je verkoper de goedheid heeft om een lagere verkoopprijs op de verzenddocumenten te zetten, dan betaal je nog minder. Dat is althans mijn ervaring.
              Je moet maar eens een search doen op bv "invoerrechten BTW"

Hubert
              Hubert

Comment

Sorry Hubert, maar ook na het lezen van een paar posts waarin naar btw wordt verwezen, vind ik geen concrete onderbouwing van die stelling.

Maar de fiscalist die me kan een onderbouwde uitleg kan geven van de reden om BTW te heffen op import, die betaal ik een pint .

Importheffing: OK, maar BTW kan niet volgens mij.
                En de importheffing hangt af van het type product waarmee je te maken hebt.
                Als je via google eens op zoek gaat naar importtarieven E.U., dan vind je wel een lijst met de tarieven voor 2006.

Zelfs heb ik dit 3 maand geleden opgezegd voor lenzen. Volgens de lijst was dit 6%, en er is me ook exact 6% aangerekend, geen cent meer. Daarnaast transportkosten van €32 (verzekerd), en de kous was af. Een paar weken daarna precies hetzelfde voor een tweede lens.

Nu, ieder doet ermee wat hij/zij wil. Ik blijf in elk geval ook Amerikaanse shops in het oog houden als ik iets nodig heb .

Comment

Dit vond ik hier op senjorennet

Reizigers die van buiten de Europese Unie een lidstaat van de EU binnenkomen

In principe heeft u alleen nog te maken met grenscontroles als u van buiten de EU een lidstaat binnenkomt, hetzij langs de weg, met het vliegtuig, de boot of de trein.

U wordt verondersteld aangifte te doen van alle goederen die u buiten de EU hebt gekocht.
                  Er is een vrijstelling van invoerrechten voor bepaalde hoeveelheden die per persoon worden meegebracht van de volgende producten:

Het maakt niet uit of u de producten in een belastingvrije winkel hebt gekocht of niet.

tabak:
                  200 sigaretten
                  of: 100 cigarillo’s
                  of: 50 sigaren
                  of: 250 gram rooktabak

drank:
                  2 liter niet-mousserende wijn, samen met:
                  of: 1 liter sterke drank
                  of: 2 liter mousserende wijn
                  of: 2 liter ‘aperitiefdranken’ tot 22 alc.

De vrijstelling voor tabak en alcohol geldt slechts voor reizigers vanaf 17 jaar

reukwaren: 50 gram parfum, 0,25 liter reukwater

koffie: 500 gram; koffie-extracten/essences: 200 gram.

thee: 100 gram; thee-extracten/essences: 40 gram.

De vrijstelling voor koffieproducten geldt slechts voor reizigers vanaf 15 jaar.

andere aangeschafte goederen:
                  tot een maximumwaarde van 180,9622 euro of 7.300 BEF. Boven dit bedrag moet men invoerrechten en btw betalen.
                  Vooral de laatste zin.

En hier kun je het nog eens lezen.

Hubert
                  Last edited by hub2805; 7 juli 2006, 17:55.
                  Hubert

Comment

Bedankt voor de info Hubert.
                    De wetgeving hierrond is dus blijkbaar aangepast.
                    BTW is bij mij tot nu toe niet toegepast, mogelijk doordat ik steeds van particulieren in de VS heb gekocht...

(edit/ Als je zin hebt, kunnen we altijd eens een glas gaan drinken. Laat maar weten via pm waar en wanneer )

Comment

Working...
                    X