Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF 50 f/1.8D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AF 50 f/1.8D

Ik weet het niet zo goed. Ik heb vandaag een basket wedstrijd getrokken en hier kan je de resultaten zien van de foto's. Het merendeel getrokken met de nieuwe 50mm. Ik vond het toch wel een voordeel om veel licht sterker te zijn en daarmee beter de actie vast te leggen. De zaal waar dit getrokken is, is niet zo goed verlicht...
    Dit was mijn eerste "real experience" met deze nieuwe lens. Als ik deze lens ook op 5.6 zou moeten gebruiken, dan had ik evengoed bij mijn oude zoom kunnen blijven. Als je dan sluiter snelheden (op ISO 1600) haalt van 1/30... tja, dan is sport moeilijk fotografeerbaar. Ik kon nu naar 1/300 gaan. Wat ik wel gemerkt heb is dat ik ofwel goeie foto's heb (in focus) ofwel slechte (verkeerde focus). Niets tussenin
    Degene die er zin in hebben moeten maar eens kijken op de bovenstaande link.

Groeten,

Nat.
    natwork.be

Comment

zoals iedere lens gaat ge ook deze moeten gewoon worden, weet ook da deze vorm van fotografie echt wel moeilijk is. (persoonlijk zit de sport fotografie indoor bij de top 3 van moeilijkste fotografie takken) ik denk da de helft van uw fotos onscherp zijn, nie door het feit da die lens nie scherp is op 1.8 want da is ze wel (nie vlijmscherp ma wel scherp) ma door het feit da de actie hem al op een ander plaats bevind wanneer jij afdrukt. en das dus oefening, weten waar de actie hem gaat bevinden en daar dan op in spelen.

ma voor de eerste keer zeker nie slecht

Oorspronkelijk geplaatst door Nat
      Ik weet het niet zo goed. Ik heb vandaag een basket wedstrijd getrokken en hier kan je de resultaten zien van de foto's. Het merendeel getrokken met de nieuwe 50mm. Ik vond het toch wel een voordeel om veel licht sterker te zijn en daarmee beter de actie vast te leggen. De zaal waar dit getrokken is, is niet zo goed verlicht...
      Dit was mijn eerste "real experience" met deze nieuwe lens. Als ik deze lens ook op 5.6 zou moeten gebruiken, dan had ik evengoed bij mijn oude zoom kunnen blijven. Als je dan sluiter snelheden (op ISO 1600) haalt van 1/30... tja, dan is sport moeilijk fotografeerbaar. Ik kon nu naar 1/300 gaan. Wat ik wel gemerkt heb is dat ik ofwel goeie foto's heb (in focus) ofwel slechte (verkeerde focus). Niets tussenin
      Degene die er zin in hebben moeten maar eens kijken op de bovenstaande link.

Groeten,

Nat.

Comment

Ik kan dat alleen maar beamen
        natwork.be

Comment

en gebruik je dan de servo stand voor je opnames ???
          geeft die voor sporten een merkbaar verschil?
          D300 - nikkor 50mm 1.8 - Tamron 28-75, 2.8
          Tamron 17 -35 2.8 -4 - - Nikkor 80-200 , 2.8 D-ED SB600
          en ewa flitsspeelgoed

Comment

Je bedoelt waarschijnlijk AF-C in plaats van AF-S (continu scherpstellen ipv 1malig).
            Ja inderdaad, anders gaat dat helemaal niet. De spelers lopen heel de tijd heen en weer....
            natwork.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter Lampens
              nu even iets anders

eigenlijk presteert de 50 1.8 maar matig op een D70, maar super op een analoge body

Onder F 5.6 bekom je een lelijke flou achtergrond, niet natuurlijk en géén bokeh ... da's mijn gedacht
              Ik kan dat bijtreden. Ik heb mijn 50/1.8 AF (niet D, maar optisch identiek dacht ik) dit weekend getest op mijn Fuji S2 en de resultaten zijn afschuwelijk onder de f/4.0 - ik bedoel echt onbruikbaar. David-Hamilton achtige beelden :-( . Réponses Photo vond dit ook bij de D70. Met film is mijn lens echter super, zelf bij grote openingen. Kris.

Comment

Ik heb nu al zoveel gelezen ivm bokeh, heb al heel wat gezocht, maar ik begrijp het nog steeds niet wat het zou moeten zijn en wat het probleem is. Ik zou eigenlijk eens een foto willen zien van hetzelfde onderwerp met een goede en slechte bokeh (tot nu toe nog niet gevonden). Is er dan sprake van slechte bokeh in die foto's die ik getrokken heb van de basketbal wedstrijd ? Ik heb er nu zelf getrokken van een onderwerp, op 1.8 en F11, maar (behalve het verschil DOF natuurlijk) zie ik geen "probleem"....
                natwork.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                  en de resultaten zijn afschuwelijk onder de f/4.0 - ik bedoel echt onbruikbaar.
                  ik vind da een beke overdreven
                  ik krijg daar op f 1.8 al redelijke mooie beelden uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                    ik vind da een beke overdreven
                    ik krijg daar op f 1.8 al redelijke mooie beelden uit
                    Dat geloof ik best, ik ook met film, daarom dat ik hierboven met twee woorden sprak. Maar omdat beelden meer zeggen:

Links op f/1.8, rechts op f/5.6, 100% crops van 12MP jpegs recht uit de camera (sorry 't is geen Kunstwerk, die foto).
                    Het is natuurlijk wel normaal dat de volle opening "wat minder" is, maar zo... trouwens Réponses Photo vond dit ook (op de D70 weliswaar). Wat er aan de hand is weet ik ook niet, maar mijn 50/1.8 op mijn S2 is echt heel slecht!
                    Last edited by krisd; 16 maart 2005, 16:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nat
                      Ik heb nu al zoveel gelezen ivm bokeh, heb al heel wat gezocht, maar ik begrijp het nog steeds niet wat het zou moeten zijn en wat het probleem is. Ik zou eigenlijk eens een foto willen zien van hetzelfde onderwerp met een goede en slechte bokeh (tot nu toe nog niet gevonden).
                      Ja, bokeh, 't is iets speciaals, sommigen zijn er heel gevoelig aan (zoals ik) en anderen laat het koud...
                      Ik heb geen twee foto's bij de hand maar die kat van hierboven (sorry immage, ik vind het wel een toffe foto hoor) vind ik slechte bokeh hebben, een "onrustige", brokkelige achtergrond. Deze foto heeft mooie (crème-achtige) bokeh:

Misschien zal ik wel eens een rigoureus testje doen als je wil. Beste groeten, kris

Comment

wel onthouden dage hier niet met de top van nikkor bezig zijt hé.

het is een lenske van ocharme 99 eurokes. voor 99 eurokes is da een enorm scherp lenske. bij de duurdere lenzen zal het boeket, bokeh, kleur wel beter zijn ja. ma ik blijf erbij voor 99 euro hebt ge een heel goei lenske da ge perfect kunt gebruiken in musea waar nie mag geflitst worden. of voor familie feesten waar ge nie contenu wil flitsen. of weet ik voor wa ge ze gebruikt.

ik vind de bokeh en dof van de 28-70 ook beter maja da mag ook wel want die lens kost 13X zoveel dan de 50mm 1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd
                          Dat geloof ik best, ik ook met film, daarom dat ik hierboven met twee woorden sprak.
                          ik werk met D70 maar wel met de 50mm 1.8D versie. ma zo "flou" zijn mijn beelden nie zenne op f1.8
                          ik vind da jou foto zelfs op f5.6 niet scherp is.
                          als je de tijd hebt moet je eens mijn reviewke lezen van die lens er staan erdaar fotos bij op verschillende f waarden.
                          toch iets heel anders vind ik hoor.

Comment

Absoluut mee eens immage. Zeker en vast een superlens voor z'n prijs, en met film vond ik ze trouwens wél absolute top (niet de bokeh maar wel al de rest). Echt, het was een van mijn absolute favorietjes (en nog met film). Toen ik las dat die niet goed was op de D70 (dit ging ook wel over de niet-D versie) kon ik dat bijna niet geloven. Vandaar dat ik het ook zelf wou testen op de S2. En tegen mijn hoop in: slecht. Echt, de andere lenzen die ik testte (Tokina 17/3.5AF toch geen echte topper, Nikon 24/2.8AF, de twee Nikon 85's) waren stukken beter bij volle opening. Meestal was het verschil tussen de diafragmastanden pas te zien bij "pixel peeping" maar toen ik de 50mm foto (op f/1.8) opende op "fit to window" sprong het David Hamiton effect er direkt af. Nu, des te beter dat uw D versie het bij u wél goed doet hé Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door immage
                              ik werk met D70 maar wel met de 50mm 1.8D versie. ma zo "flou" zijn mijn beelden nie zenne op f1.8
                              ik vind da jou foto zelfs op f5.6 niet scherp is.
                              Neen, ze verbetert nog na f/5.6. En het zijn 100% crops (dus je ziet elke pixel, de echte foto is 40 CD'kes breed). Plus, ik denk dat de sharpening op soft stond.
                              Last edited by krisd; 16 maart 2005, 17:43.

Comment

Working...
                              X