Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Z 85mm.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Ik denk dat ik nog een jaartje ga wachten. Budget zal wel flink de hoogte in moeten: Z 85mm f/1.2S

    Nieuw gelekte roadmap Z objectieven: LINK
    Vraag is enkel of die ene stop lichtsterkte de dubbele of mischien wel driedubbele prijs en dito gewicht
    kan rechtvaardigen Frank?
    Dat kon de f1.4 AF-s tegenover de f1.8 AF-s versie alvast niet.

    Comment


    • #17
      Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Vraag is enkel of die ene stop lichtsterkte de dubbele of mischien wel driedubbele prijs en dito gewicht
      kan rechtvaardigen Frank?
      Dat kon de f1.4 AF-s tegenover de f1.8 AF-s versie alvast niet.
      Ik ga uiteraard eerst afwachten hoeveel extra karakter die f/1.2 gaat brengen. Zomaar kopen voor de extra lichtsterkte doe ik niet.

      Comment


      • #18
        Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Ik ga uiteraard eerst afwachten hoeveel extra karakter die f/1.2 gaat brengen. Zomaar kopen voor de extra lichtsterkte doe ik niet.
        Heb gisteren mijn 85mm mogen ophalen Frank.
        Eerste shot met het nieuwe Nikon Z 85mm 1.8S objectief.

        Exif Nikon Z6, 250iso, f1.8 (vol open dus) 1/250s.

        Link naar het volle jpg bestand.

        Last edited by Guest42; 20 september 2019, 08:19.

        Comment


        • #19
          Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Ik ga uiteraard eerst afwachten hoeveel extra karakter die f/1.2 gaat brengen. Zomaar kopen voor de extra lichtsterkte doe ik niet.
          En dan moet je met die f/1.2 en heel beperkte scherptediepte er nog in lukken je focus 100% perfect te hebben .
          Voor mij is f/1.8 ruim genoeg en zijn bokeh, kleurweergave, enz. belangrijker.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #20
            Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Eerste shot met het nieuwe Nikon Z 85mm 1.8S objectief.
            Voilà. Voor mij is dat genoeg reden om niet met een grotere, zwaardere en veel duurdere lens op stap te gaan.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #21
              Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Heb gisteren mijn 85mm mogen ophalen Frank.
              Eerste shot met het nieuwe Nikon Z 85mm 1.8S objectief.

              Exif Nikon Z6, 250iso, f1.8 (vol open dus) 1/250s.

              Link naar het volle jpg bestand.

              https://live.staticflickr.com/65535/...7ee5cfb2_o.jpg
              Mooie foto die de verbeterde eigenschappen van deze Z85mm f/1.8G goed toont: zeer gedetailleerd op f/1.8, mooie achtergrondwerking, goede kleuren en niks CA Misschien wel een paar stopjes dichter om beide ogen scherp te krijgen

              Comment


              • #22
                Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

                Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                En dan moet je met die f/1.2 en heel beperkte scherptediepte er nog in lukken je focus 100% perfect te hebben .
                Voor mij is f/1.8 ruim genoeg en zijn bokeh, kleurweergave, enz. belangrijker.
                Die levert deze Z 85mm f/1.8S inderdaad in overvloed Blijkbaar zijn meerdere f/1.8 Z primes ontworpen in samenwerking met Konica Minolta

                Toch blijf ik benieuwd welke extra karakter een f/1.2 versie brengt en dan zeker in combinatie met de grote Z-mount waarover bij de introductie van Z6/Z7 zoveel kabaal werd gemaakt
                Last edited by frank207be; 20 september 2019, 17:04.

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Misschien wel een paar stopjes dichter om beide ogen scherp te krijgen
                  Testen of beoordelen op f4 of f5.6 zou weinig zin hebben hé Frank.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Testen of beoordelen op f4 of f5.6 zou weinig zin hebben hé Frank.
                    Ik begrijp het wel maar ik hou gewoon minder van portretten met maar 1 oog scherp

                    Intussen een review: https://www.ephotozine.com/article/n...s-review-34020

                    Daar zie je op deze pagina onderaan https://www.ephotozine.com/article/n...20/performance een diafragma reeks

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Daar zie je op deze pagina onderaan https://www.ephotozine.com/article/n...20/performance
                      een diafragma reeks
                      Ferm! Frank die grafiek laat weinig aan de verbeelding over, nog maar weinig zo een goede resultaten gezien.

                      Dat is verdikke stukken beter dan een drie maal zwaardere en twee keer zo dure manuele zeiss.
                      Last edited by Guest42; 25 september 2019, 15:25.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

                        Na (te?) lang wachten heb ik uiteindelijk ook dit objectief besteld. Benieuwd

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

                          En? Tevreden van?
                          Ik denk er ook over na, maar om het mij gemakkelijk te maken: het is op de meeste plaatsen uitverkocht en ik weet niet of de voorraden deze week nog worden aangevuld.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

                            Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                            En? Tevreden van?
                            Ik denk er ook over na, maar om het mij gemakkelijk te maken: het is op de meeste plaatsen uitverkocht en ik weet niet of de voorraden deze week nog worden aangevuld.
                            Joris,

                            Ik ben zeer tevreden over dit objectief. Ik wou tijdens mijn vakantie ze eens op mijn gemak evalueren tov de AF-S 85mm f/1.4G die ik ook gebruik maar de aanhoudende regen laat dit niet toe (wat me dan weer wel de gelegenheid geeft om me in regen fotografie te verdiepen ) . Alvast zeker is dat dit objectief véél beter in balans is op de Z camera's dan vergelijkbare F-mounts + FTZ adapter en dat CA zeer goed onder controle is. Scherpte is vanaf volle opening heel goed alsook Bokeh. Contrast in tegenlicht heb ik nog niet kunnen testen.

                            Ik zou me toch haasten met de Nikon zomeractie die op 19/07 afloopt

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon Z 85mm + ook Z 24mm f/1.8S

                              Bedankt Frank. Ik ga dit weekend beslissen!
                              Eén onmiskenbaar -laat ons zeggen: praktisch- voordeel is in elk geval dat de lens uiterlijk lijkt op de Z 50mm. (Ik kan het slecht verwoorden ;-) )

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon Z 85mm.

                                Een concurrent is er ook al ondertussen : https://www.kamera-express.be/viltro...gaAmo1EALw_wcB
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                                Comment

                                Working...
                                X