Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

teleconverter voor Nikon D5000 + Tamron TAFVC16-300NPZD ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • teleconverter voor Nikon D5000 + Tamron TAFVC16-300NPZD ?

    Ik gebruik een ouder type Nikon-toestel: D5000 (F-mount) met o.a. een Tamron-objectief TAFVC16-300NPZD/B016N
    Binnen enkele maanden gaan we een safari doen in Kenia.

    Investeren in een 600mm-tele lijkt mij vrij heftig omdat die nadien wellicht niet vaak meer gebruikt zal worden.
    Daarom kijk ik uit naar een teleconverter voor mijn 16-300 lens.
    Ik vind heel wat teleconverters op internet, maar ik twijfel of die geschikt zijn voor mijn camera en lens.
    Welke teleconverters zijn geschikt voor deze combinatie van camera en lens, of waar moet ik op letten bij de aanschaf?

  • #2
    Re: teleconverter voor Nikon D5000 + Tamron TAFVC16-300NPZD ?

    Ik heb het vermoeden dat op deze lens geen enkele zal passen.....
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: teleconverter voor Nikon D5000 + Tamron TAFVC16-300NPZD ?

      Het is niet logisch op dit type materiaal een teleconverter te gebruiken.
      De specs zijn er niet goed genoeg voor. Is een ander marktsegment ook trouwens.

      De moeilijkheid zal zijn dat je objectief geen licht genoeg doorlaat om de AF nog te doen werken.
      Meestal passen die er zelfs niet eens mechanisch tussen. (zoals bij Canon)

      Comment


      • #4
        Re: teleconverter voor Nikon D5000 + Tamron TAFVC16-300NPZD ?

        Je hebt gewoon geen AF en je kijkt in een zwart gat. Als je een niet Nikon neemt past dat wel en werkt de schroevendraaier AF vaak ook. Ik heb het zelf met een Nikkor 18-200 en een Soligor 2x geprobeerd en het is 2x niks. Met 80-200 had ik goede resultaten.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: teleconverter voor Nikon D5000 + Tamron TAFVC16-300NPZD ?

          Uw objectief heeft een lichtsterkte van f 6.3 dan zal met een 2x converter de AF niet werken.

          Comment


          • #6
            Re: teleconverter voor Nikon D5000 + Tamron TAFVC16-300NPZD ?

            Zelfs als er een teleconverter werkt in combinatie met die lens, dan zal de beeldkwaliteit flink tegenvallen.
            Op een lens met een vaste brandpuntsafstand geeft een teleconverter vrij goede resultaten, op een dure redelijk lichtsterke zoomlens met een beperkt zoombereik zal de beeldkwaliteit al wel verminderen, maar als je het diafragma een beetje verder dicht zet, dan krijg je meestal nog een aanvaardbare beeldkwaliteit.
            Maar als je een teleconverter gebruikt op een 16-300 (of eender welke "superzoomlens", van eender welk merk), dan mag je niet verwachten dat er nog scherpe beelden uit de camera komen.
            Zo'n superzoomlens is heel erg handig in gebruik, maar het is onmogelijk om een betaalbare zoomlens te maken met zo'n groot zoombereik die dan optisch ook nog eens perfect presteert.
            En als je daar dan nog eens een teleconterter bij tussen zet, dan krijg je nooit echt scherpe foto's.

            Meer uitleg over teleconverters: https://youtu.be/p08yUEFIRGE
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: teleconverter voor Nikon D5000 + Tamron TAFVC16-300NPZD ?

              Beste allen,
              Heel erg bedankt voor de reacties.
              Ik begin stilaan te begrijpen dat een teleconverter in combinatie met een superzoom geen goede resultaten kan opleveren.
              Het zal dus toch een investering in een nieuwe telelens worden....
              Toch bedankt voor alle reacties.

              Comment

              Working...
              X