Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies voor nieuwe lens / lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies voor nieuwe lens / lenzen

Dag dames en heren,

Even kort mijn situatie schetsen.
    Van kinds af aan steeds veel met 'kodakjes' gespeeld en geprutst, veelal dat van de ouders, tot grote ergernis. Mijn eerste eigen camera was de Olympus C3020Z, gevolgd door de Canon S1 IS en daarna de Sony DSC-N1, die ik nu nog steeds in de auto heb liggen, als werf camera (niet op te noemen hoeveel keer die al is gevallen, in de mortel, etc. en nog steeds werk, en dat voor een gevoelig touchscreen camera-tje).
    In 2011 (denk ik) heb ik mijn eerste dslr gekocht, de Canon 7D met 18-135 mm f3.5-5.6 kitlens. Daar heb ik na een tijdje de (zeer goedkope) 50mm f1.8 aan toegevoegd, waar ik overigens al veel plezier aan heb mogen beleven, verder ook een (vrij zware) manfrotto . Verdere aankopen heb ik tot nu toe uit gesteld. Reden was dat ik me verder wou verdiepen en zelf eerst wou weten waar ik aan toe was (wie weet was het wel geen bevlieging).
    Nu, bevlieging was het niet, verre van. De liefde voor de foto en wil om te leren was er (en nog steeds). Ondertussen heb ik ook zelf uitgemaakt waar ik heen wil en wil ik mezelf verder gaan equiperen. Vandaar kom ik hier dus heen om meningen te vragen van wat ik verder moet doen.

Wat is er die jaren naar voor gekomen van interesses ?
    Enerzijds landschapsfotografie en architectuur en anderzijds ook portret- en straat fotografie. De architectuur zou nu bijkomend meer professioneel worden gebruikt voor de eigen zaak, waar ik graag zelf de foto’s zou nemen om in het portfolio te plaatsen op eigen website (die in opmaak is) van mijn eigen projecten (strakke architectuur).

Op zich heb ik leuk kunnen testen met de kitlens en de prime lens. Ik heb de voor- en nadelen van zoom / prime kunnen voelen, verschillen in lichtsterkte, etc. Momenteel is de 18mm te nauw voor me + is de bouwkwaliteit van de lens verre van OK. Op 18mm draait hij vanzelf lichtjes verder en dat doet hij ook bij 135mm. Is het van te veel te gebruiken, geen idee, maar ik vind het niet wat je dat. Zoals gezegd is de 18mm te nauw voor me (met de 7D). Als ik kijk op voorbeelden naar foto’s van 12mm lenzen dan valt mijn mond echt open. Dat is de angle die ik ook graag zelf zou maken …
    De prime sprak me alleszins zeer aan voor de portretfotografie omwille van de mooie lichtsterkte, erg fijne foto’s bij kaarslicht en straatlicht. Ook zoomen met de benen is zeer fijn en zeker geen handicap. Top lens wat mij betreft!

Nu, de vraag waar het om draait. Wat doe ik voor verdere aankopen ? Ik wil mezelf toeleggen op de reeds aangehaalde onderwerpen (landschap, architectuur, portret, straat) en daar serieus in investeren. De vragen die daarbij naar voor komen zijn:
    • Kan ik met de 7D dergelijke wide angles halen ?
    • Nodig of zinvol om over te gaan naar FF?
    • Interessante lenzen voor deze onderwerpen ?

Naast de lenzen mag wat mij ook gerust body ter discussie gezet worden. Indien jullie interessant lijkt om overstap naar FF (wat me toch al een tijdje triggert, vooral omwille van de grotere sensor en wegvallen van de factor + betere ruisgevoeligheid voor portret en straat) schiet dan gerust!
    Centen bekijk ik in functie van wat er uit komt. Het moet zeker geen 1D zijn, maar als jullie richting 5D (mark III, ds, dsr, etc.) adviseren, hou jullie vooral niet tegen.
    Hetzelfde verhaal voor de lezen. Investering in goed glas is voor mij nu cruciaal en zal sowieso gebeuren, ongeacht de body.

Alvast bedankt!

Re: Advies voor nieuwe lens / lenzen

Je hebt goede widz angles voor op een crop toestel. Voor op ff hebb je wel het vordeel dat je de titlt shift primes hebt. Zou top zijn voor architectuur.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

wel ik had dat al eens bekeken, die tilt shift lenzen, maar er gaat het grote verhaal dat het zeer moeilijk is om daar mee te werken.
      Ik ben nu wel een voldoende techneut om me daar achter te zetten, en wil dat gerust proberen. Maar de vraag is of dat effectief klopt (is het echt zeer moeilijk) of valt het al bij al nog goed mee ?

Comment

Het idee om met tilt en shift lenzen te werken voor architectuur valt zeker te verdedigen omdat je het perspectief kan bijstellen en dus spelen met vervorming (wegwerken of accentueren). Je kan ook de hoek van het scherpstelvlak wijzigen en daarmee de scherptediepte in de foto veranderen op een manier die niet te vergelijken is met vergroten of verkleinen van het diafragma. Je komt met die lenzen natuurlijk wel in een niche terecht. Ik heb er al mensen mee aan het werk gezien en ik weet dat er unieke resultaten uit te halen zijn, maar ik heb er mij zelf nooit aan gewaagd. En ja, aangezien de kortste T/S een 17mm is, loop je daar weer tegen de crop factor van je 7D aan.

Dat neemt niet weg dat er zeker mogelijkheden zijn op een APS-C. Bij Canon heb je de 10-22 als voornaamste kandidaat voor architectuur omdat die zeer weinig vervormt (afgezien van het perspectief uiteraard). Ook de Tokina 11-16 en Sigma 10-20 zijn zeer goed, maar ik vermoed net niet even goed. Sigma heeft ook nog een vrij unieke 8-16mm, als het echt extreem moet zijn, die eveneens goed zou zijn, maar dat is enkel van horen zeggen...
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Als je al techneut bent dan is het werken met shift en tilt een eitje. Ken je niets van techniek of heb je geen inzicht in optics dan kan ik me wel voorstellen dat die mensen er problemen mee hebben.
          Je kan het gerust al eens proberen met een lens dat je reeds bezit.
          Zet je toestel in manueel, haal de lens van de body en hou die gewoon met de hand voor de body. Je zal zien dat de lens een beetje schuin houden al een leuk en voorspelbaar effect maakt.
          Zet gewoon een klein object op tafel en kijk al welk effect je krijgt door de lens te kantelen.
          Je zal niet alleen spelen met het perspectief maar ook met een DOF dat niet meer vlak is.
          Doordat je met de lens los werkt komt je focus wel veel dichter te liggen.(macro effect)
          Het enige verschil met een echte shift en tilt lens is dat het er alleen maar beter op wordt en je dat macro effect niet hebt.
          Maar zo heb je al een idee wat het is.

Ben zelf geen architectuur expert maar kan wel even meegeven dat ik op een 7D de samyang 12mm f2.8 gebruik met grote tevredenheid. Dat is wel een manuele lens.
          Wou dat even meegeven.

Comment

bedankt voor jullie berichten,
            oke, dan ga ik echt wel TS in overweging nemen. Als ik sample shots van de TS-E 17 4.0 zie ... WAUW!
            Daar wil ik me zeker op toeleggen ... morgen alvast eens wat prutsen met een 'losse' lens zoals Bert al aangaf. Lijkt alvast fun
            Ga zeker al eens enkele reviews lezen en mogelijks eerst even een TS huren ... maar dan zit ik weer tegen het FF probleem aan ?!

Hoe kan ik dat op lossen ? Wat zijn er interessante toestellen voor dergelijke zaken?
            Ik wens liefst in de Canon stal te blijven. Mogelijkheden hier zijn de 5d mIII, 5ds en 5dsr maar moet mij daar nog goed inlezen. Grote verschillen zitten hem vooral in de MP bij de 5ds en 5dsr. De mark III heeft blijkbaar mooiere ISO's wat interessanter uitkomt voor portret fotografie en street. Corrigeer als ik fout ben.
            Zaken waar op te letten voor deze stijlen / onderwerpen bij opzoekwerk voor FF ?
            Nu, goed, het zal alleszins een stevige investering worden, maar dan zit ik wel gelijk op FF formaat. Gedaan met piekeren, of toch niet ;-)

Die 10-22 ziet er trouwens ook zeer knap uit!

groeten,
            Bram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 6sic6 Bekijk bericht
              Nu, goed, het zal alleszins een stevige investering worden, maar dan zit ik wel gelijk op FF formaat. Gedaan met piekeren, of toch niet ;-)
              Die 10-22 ziet er trouwens ook zeer knap uit!
              Haha... klassiek dilemma
              Frequente bezoekers van dit forum weten dat ik een voorkeur heb voor APS-C met lichtsterke lenzen boven een full frame. Van mij ga je dus niet horen dat full frame grote voordelen met zich meebrengt voor de beeldkwaliteit, want ik ben van mening dat je met beide sensorformaten op een verschillende manier tot vergelijkbare resultaten komt.

Je hebt gelijk: die 10-22 is een prachtige lens. Je zou kunnen stellen dat ze de crop-tegenhanger is van de 16-35, net zoals de 17-55 op crop de tegenhanger is van de 24-70 op full frame. Het sensorformaat op zich gaat je dus niet beletten om mooie dingen te doen. MAAR... tilt/shift is een geval apart: 17mm x1.6 = 27.2mm en dat is een probleem als je architectuur als onderwerp hebt en dus vaak tegen het probleem botst dat je niet verder meer achteruit kan stappen. Op een full frame heb je dan nog de keuze tussen de TSE17 en de TSE24, die beide een merkbaar bredere beeldhoek hebben dan die 17mm op APS-C.

Als je de richting van tilt en shift kiest, dan denk ik dat je ook echt baat hebt bij een full frame sensor. Het is ook de manier bij uitstek om het probleem met scherptediepte versus diffractie helemaal uit te schakelen, en dat is voor landschapsfotografie een enorme troef. Hoe geweldig is het om bijvoorbeeld op f/4 een foto te kunnen maken die letterlijk van de kortste scherpstelafstand tot oneindig perfect scherp is? Het grote nadeel van dit type lens is en blijft het afstellen. Ik ben ervan overtuigd dat het een gewoonte wordt, maar ik vermoed dat je toch bij elke belangrijke wijziging van standpunt de lens eerst opnieuw moet instellen. Dat kost een beetje tijd, en dat is niet erg zolang je die tijd ook hebt...

Qua body... lijkt een 5DIII mij alvast een goeie keuze. Als je vindt dat het de investering waard is, kan je naar een megapixelmonster gaan. Maar daar moet je ook echt alleen maar het allerbeste glas op gebruiken om die sensor zo goed mogelijk te benutten. En als je dat budget ter beschikking hebt, kan je zelfs een 1Dx overwegen. Niemand zegt dat je daar alleen maar sport en actie mee mag fotograferen, en de autofocus van de 1-reeks staat nog altijd een trapje hoger dan al de rest. Ik weet niet hoe Canon dat vandaag aan de man brengt, maar toen ik mijn 1DII kocht, garandeerde Canon dat het scherpstelvlak bij 100% view binnen 1/3 van de DOF van de 50/1.4 lens lag, terwijl dat bij alle andere bodies binnen 1 DOF was (dus 3x minder precies).
              Pieter
              --

Comment

Dag allen,
                na jullie reacties ben ik zelf aan de slag gegaan met lezen en opzoeken, vergelijken en nadenken.
                Ik wou beslist in de Canon stal blijven, dus mijn keuze was gelimiteerd tot aan de nieuwe 5Ds (R). De 1DX vond ik zelf te veel van het goede (zowel naar prijs als naar functies, zo ver sta ik (nog) niet).
                De 5Ds (R) lijkt aanlokkelijk, maar naast het gebruik voor mijn werk projecten, zou ik graag ook nog op pad trekken voor landschap en straat/portret fotografie. Voor zowel de werk projecten (architectuur en interieur) + landschap vind ik de 5DsR een top camera. Sample foto's lijken echt WAUW!!! Echter, voor de bijkomende tak straat en portret wil ik die hogere iso, wil ik die betere ruis verhouding (meer pixels bij de 5DsR op dezelfde sensor) en dat heeft me nu over de streep getrokken om alvast voor de 5DmIII te gaan. Al kan je met die 50MP monsters ook weer een crop maken die nog van zo'n kwaliteit is dat die ruis nog steeds OK is.
                Langs de andere kant denk ik dan weer. Ach die camera is al op de markt van 2012, misschien komt er binnenkort weer een nieuw toestel op de markt. Maar de vraag is wat heeft een mens op een bepaald moment nog meer nodig ? Ik vermoed dat ik met zo'n camera toch echt wel goed zit voor een 10-tal jaar. OK, die 50MP monsters zijn indrukwekkend, maar als ik zie wanneer je dergelijke resultaten kan halen, vermoed ik zelf dat ik in sommige situaties ga vloeken, maar dan echt ga vloeken. Of beeld ik me dat maar in ?

Momenteel ben ik bezig met de zoektocht naar de goeie matching lenzen.. Die enerzijds de nodige kwaliteit leveren en anderzijds bij alle takken aansluiten.
                Voor wat betreft mijn straat en portret kwam ik uit op de 35 F1.4 L die blijkbaar in 2 versies komt. De originele + de nieuwe II-versie (met een meerprijs van 830 EUR ) ???
                Voor landschap kijk ik momenteel naar de 16-35 F2.8 en/of de 14mm F2.8. De 11-24 is me te duur.
                T/S ben ik nog volop aan het onderzoeken ... daar ben ik er nog niet uit.

Wat denken jullie van de voorlopige selectie ? Zou er nog nood zijn aan een andere lens. Voorlopig zit ik max op 35mm, dan mijn huidige 'plastiekje' 50mm F1.8 en de 18-135 Kitlens (die ik wrs niet al te veel meer zal gebruiken). Eventueel nog de 24-70 F2.8 ? Die krijgt wel TOP kritieken!

Comment

5dIII is nog steeds een top toestel. 24-70 II is
                  A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Sigma 12-24 II is goedwijd op crop en vreselijk wijd op FF.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 6sic6 Bekijk bericht
                      Wat denken jullie van de voorlopige selectie ?
                      Neem de 16-35 f/4 versie als je de lichtsterkte niet per se nodig hebt. De optische kwaliteit is echt beter.
                      De 24-70/2.8 is zeer goed, al vind ik dat ze het originele design van de vaste zonnekap (van de 28-70L) hadden moeten behouden.
                      Beide lenzen zijn recent, optisch fenomenaal, maar net ietsjes minder van bouwkwaliteit dan de vorige generatie. Ok, dat is subjectief, want de kunststof kan even sterk zijn als het metaal dat ze vroeger gebruikten.

Aanvullen kan je naar believen. Een 70-200/2.8 doet het altijd goed op full frame. Of misschien wil je meer tele (100-400).
                      Primes zijn er ook genoeg om uit te kiezen. De 24 en de 35 zijn allebei vernieuwd, geloof ik. En je hebt al gezien dat de 35 een stuk duurder is in versie II maar de eerste reviews geven aan dat er ook echt verbetering is. Ook een 85/1.2 misstaat niet op een top body. Maar afgezien van bokeh en extra lichtsterkte zullen de meeste Canon gebruikers vast wel bevestigen dat de huidige 16-35/4.0, 24-70/2.8 en 70-200/2.8 eigenlijk niet moeten onderdoen voor primes.

Je shopt hier wel in een topsegment, natuurlijk. Een Tamron 24-70 is bijvoorbeeld bijna even goed, maar voegt er beeldstabilisatie aan toe voor 2/3 van de prijs of iets in die buurt. Het verschil tussen "zeer goed" en "het beste" is doorgaans in de eerste plaats aan de prijs te merken...
                      Pieter
                      --

Comment

Working...
                      X