Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze vogelfotografie lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Keuze vogelfotografie lens

Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
    Met de aanwezige IS haal ik zonder moeite haarfijne flitsfoto's (1/60ste) met 600mm!
    Daar wordt de 'IS' gedaan door het flitslicht.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hoi,

ik ben ook al een jaar de trotse eigenaar van de Tamron 150-600 en kan hem iedereen aanbevelen.
      Als de AF niet snel genoeg is kan je deze nog limiteren.
      Ik gebruik hem vooral voor het fotograferen van vliegtuigen, dus die zijn wat groter dan jouw vogels, maar hij is goed bruikbaar om uit de hand foto's mee te nemen,

mvg
      nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

De Canon 400 5.6 is wel degelijk scherper dan enige andere zoom op 400 mm., niet aan twijfelen.

Die Tamrons/Sigma's hebben andere voordelen.

Als ik nu de 400 zou nemen en wil daarna meer dan moet ik ook een extender aanschaffen en uiteindelijk op dezelfde prijs als de tamron komen.
        De Canon kost meer dan de Tamron. (1250 vs 1000 euro, een goede extender kost je nog eens een paar honderd euro)

Tamron 150-600 koop je nieuw aan 999 euro (bv. Bartokshop), precies binnen je budget. 't Is wel zo'n 2 kilo beest natuurlijk.
        Last edited by Empe; 10 oktober 2015, 06:50.

Comment

Ik ga denk ik toch voor de canon gaan omdat ik veel lees dat deze veel scherper is zelfs wanneer gecropped naar 600mm. En hij is voor mij ook gemakkelijker dat ik de hood kan laten rusten in de vogelkijkhut bij ons, dat zou niet lukken met de tamron denk ik.
          Bedankt iedereen voor de feedback!
          https://500px.com/driesv1993

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DriesVerre Bekijk bericht
            Ik ga denk ik toch voor de canon gaan omdat ik veel lees dat deze veel scherper is zelfs wanneer gecropped naar 600mm.
            Bedoel je de 400/5.6 dan?
            Laat ons in elk geval je bevindingen weten en toon een paar resultaten
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              Bedoel je de 400/5.6 dan?
              Laat ons in elk geval je bevindingen weten en toon een paar resultaten
              Jah die bedoel ik :-P nu is er nog een keuze bij gekomen. De Canon 100-400 4.0-5.6l is usm. Deze is alles van beide werelden. Het word enkel maar moeilijker. :-P
              Last edited by DriesVerre; 11 oktober 2015, 13:13.

Comment

Ik heb net een 100-400 L IS II gekocht, de scherpte is toch een heel stuk verbeterd tegenover de eerste versie, en vooral de onscherpe achtergrond ziet er veel beter (zachter) uit.
                Met een Canon 1,4x teleconverter op de 100-400 L IS II zou de scherpte nog iets beter zijn dan die van de Tamron 150-600 op 600mm, maar de kostprijs is dan wel een flink stuk hoger.
                Ik wou die lens testen met de Kenko teleconverter, maar bij Canon hebben ze er voor gezorgd dat die nu helemaal niet meer werkt op de 1Dx (net even getest op de 700D, daarop werkt die nog wel).
                Samen met de 70-300 L IS werkt die wel op alle camera's, met de nieuwe 100-400 krijg ik een foutmelding op het scherm van de 1Dx als ik de Kenko er tussen zet.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Ik heb net een 100-400 L IS II gekocht, de scherpte is toch een heel stuk verbeterd tegenover de eerste versie, en vooral de onscherpe achtergrond ziet er veel beter (zachter) uit.
                  Met een Canon 1,4x teleconverter op de 100-400 L IS II zou de scherpte nog iets beter zijn dan die van de Tamron 150-600 op 600mm, maar de kostprijs is dan wel een flink stuk hoger.
                  Ik wou die lens testen met de Kenko teleconverter, maar bij Canon hebben ze er voor gezorgd dat die nu helemaal niet meer werkt op de 1Dx (net even getest op de 700D, daarop werkt die nog wel).
                  Samen met de 70-300 L IS werkt die wel op alle camera's, met de nieuwe 100-400 krijg ik een foutmelding op het scherm van de 1Dx als ik de Kenko er tussen zet.
                  Sorry, ik was niet duidelijk genoeg waarschijnlijk maar ik had het over de 1ste versie. Ben alweer sterk aan het twijfelen of de zoom iets voor mij gaat zijn.

Comment

De eerste versie van de 100-400 was een goede lens, maar ondertussen hebben de sensors steeds meer megapixels gekregen, en is die lens niet meer voldoende als je het beste uit de sensor wil halen (de details die niet door de lenselementen geraken, die komen niet op de foto, daar komt het op neer).
                    De Sigma en Tamron 150-600 lenzen zijn recenter (ik denk dat de "oude" 100-400 meer dan 11 jaar geleden uitgekomen is), en die hebben dan ook een wat betere beeldkwaliteit op de nieuwere sensors.

Een zoomlens is handiger dan een vaste brandpuntsafstand, en de 100-400 L IS II heeft een betere beeldkwaliteit dan de 400mm f5,6 L (volgens de tests, ik heb de 400mm zelf nooit gebruikt).
                    En de 400mm f5,6 heeft ook geen beeldstabilisatie.

(Als je een Nikon camera had, dan zou de 200-500 f5,6 een goede keuze geweest zijn, die is minder duur dan de Canon 100-400 L IS II, en ze heeft een langere brandpuntsafstand.
                    Maar Canon heeft er dus voor gekozen om gewoon de oude 100-400 te vervangen door een betere versie...)
                    BD0338BE

Comment

De eerste versie van de 100-400 was een goede lens, maar ondertussen hebben de sensors steeds meer megapixels gekregen, en is die lens niet meer voldoende als je het beste uit de sensor wil halen (de details die niet door de lenselementen geraken, die komen niet op de foto, daar komt het op neer).
                      De Sigma en Tamron 150-600 lenzen zijn recenter (ik denk dat de "oude" 100-400 meer dan 11 jaar geleden uitgekomen is), en die hebben dan ook een wat betere beeldkwaliteit op de nieuwere sensors.

Een zoomlens is handiger dan een vaste brandpuntsafstand, en de 100-400 L IS II heeft een betere beeldkwaliteit dan de 400mm f5,6 L (volgens de tests, ik heb de 400mm zelf nooit gebruikt).
                      En de 400mm f5,6 heeft ook geen beeldstabilisatie.

(Als je een Nikon camera had, dan zou de 200-500 f5,6 een goede keuze geweest zijn, die is minder duur dan de Canon 100-400 L IS II, en ze heeft een langere brandpuntsafstand.
                      Maar Canon heeft er dus voor gekozen om gewoon de oude 100-400 te vervangen door een betere versie...)
                      Bedankt voor de uitleg, wat denk je misschien over de 300mm 4,0 met eventueel een 1,4 extender?

Comment

Als het specifiek is voor vogelfotografie heb je absoluut die zoom niet nodig.
                        Reken er maar op dat alle vogelfotografen met een zoomlens 99% van de tijd op het uiterste van hun mm's zitten te werken !

grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Als het specifiek is voor vogelfotografie heb je absoluut die zoom niet nodig.
                          Reken er maar op dat alle vogelfotografen met een zoomlens 99% van de tijd op het uiterste van hun mm's zitten te werken !

grts
                          Sieg
                          Heb ik inderdaad ookal zitten denken, bedankt voor de input.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DriesVerre Bekijk bericht
                            Bedankt voor de uitleg, wat denk je misschien over de 300mm 4,0 met eventueel een 1,4 extender?
                            Die combinatie heb ik ook gehad, de 300mm f4 L IS + een 1,4x teleconverter is niet scherper dan de oude 100-400 op 400mm.
                            De beeldstabilisatie van die lens is van de eerste generatie, die werkt wel, maar is lang niet zo effectief als bij de meer recente lenzen.
                            BD0338BE

Comment

Die combinatie heb ik ook gehad, de 300mm f4 L IS + een 1,4x teleconverter is niet scherper dan de oude 100-400 op 400mm.
                              De beeldstabilisatie van die lens is van de eerste generatie, die werkt wel, maar is lang niet zo effectief als bij de meer recente lenzen.
                              Ik leen deze combinatie nu van een familielid van mij en er is ondertussen al een hele wereld voor me open gegaan. https://500px.com/photo/124305077/gr...ser_id=7464311 zoals je hier kan zien.
                              Op dit moment scoort de 300mm met 1,4 extender nog steeds het beste.

Comment

Ik weet wel wat hier gaande is!

U zoekt een reden om toch maar een betaalbare lens te vinden van het MERK Canon maar met het bereik van "third party" lenzen.

Kan u geen ongelijk geven, want vooral bij mij wrong dat schoentje geweldig.
                                Zoals al voorheen aangegeven HAD ik die combinatie 300F/4 (met ev. de extender 1,4).
                                Toen de Tamron uitkwam heb ik eerst de testresultaten afgewacht en uiteindelijk aangeschaft als "tweede lens".
                                Gedurende een jaar heb ik die Tamron in tal van omstandigheden gebruikt en vergeleken met deze van de 300mm (die ondertussen al 10 jaar oud was).
                                De resultaten op 500mm met volle opening waren minstens zo goed als deze van de vaste 300mm en de 600mm met volle opening zijn bijzonder acceptabel.
                                Zo heb ik mezelf dan toch kunnen overhalen om de (FRAAIE WITTE) Canon te verkopen en de (SAAIE ZWARTE) Tamron (oei mijn maag keert) te behouden.

Het was tegen alles wat ik voor dierbaar hou maar heb nog altijd geen spijt van de beslissing.
                                Dus ik begrijp uw knelpunt heel goed maar tenzij het de bedoeling is om in een schuilhut te blijven dan gaat vogelfotografie om afstanden en deze worden enkel overbrugd met mm's.

(Ik zal hiermee wel op enkele gevoellige BD-teentjes trappen maar dit is MIJN ervaring die ik wil delen).

Veel succes

Comment

Working...
                                X