Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze vogelfotografie lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze vogelfotografie lens

Hallo ik ben in de markt voor een tele lens. En ik kwam de Sigma 80-400mm F4.5-5.6 op het oog i.P.V. De Canon 300l 4.0 maar bij de Canon zou ik in verloop van tijd ook nog een 1.4 extender aanschaffen.

Met de sigma zou ik 500€ minder kwijt zijn.
    Welke keuze zou u maken?

Mvg
    Dries Vermeulen
    https://500px.com/driesv1993

Re: Keuze vogelfotografie lens

Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou voor vogelfotografie zeker ook de Sigma 150-600mm Sport of Contemporary overwegen. Vooral die eerste krijgt veel lovende beoordelingen. 400mm is meestal wat te weinig voor vogels. En voor extra 'bereik' bij voorkeur combineren met een camera met hoge pixeldichtheid zoals de 7D mark II.
    Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WimDel Bekijk bericht
      Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou voor vogelfotografie zeker ook de Sigma 150-600mm Sport of Contemporary overwegen. Vooral die eerste krijgt veel lovende beoordelingen. 400mm is meestal wat te weinig voor vogels. En voor extra 'bereik' bij voorkeur combineren met een camera met hoge pixeldichtheid zoals de 7D mark II.
      Ik kan altijd wel redelijk dichtbij komen, zo'n 4m. Ik leen nu een 300mm l 4.0 met 1.4x van iemand op mij 7d en dat lukt goed. Voor de lens die u vernoemd is er geen budget. Het budget is max 1000€. Ik zou 1 van deze lenzen dus 2de hands aankopen. Bedankt voor uw tijd.

Comment

Ik weet niet of er aan het ontwerp van de Sigma 80-400 veel veranderd is, maar de versie die ik jaren geleden testte, had een trage AF. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, afhankelijk van het gedrag van de vogels die je wil fotograferen, maar die lens kan in geen geval tippen aan de 300 f4 prime; zeker niet in beeldkwaliteit. Met een 1.4x teleconverter zal het kwalitatief mekaar niet zoveel meer ontlopen, denk ik.

Ter info: een Tamron 150-600 kost een fractie meer dan 1000 euro...
        Vergeet ook niet de flexibiliteit van een zoom.
        Of het zou moeten zijn dat je de lens puur voor die ene toepassing wil gebruiken. Dan kan je ook nog de Canon 400/5.6 overwegen (tweedehands).
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

De 400l 5.6 zit ook nog in dit prijsklasse maar heeft wel geen is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Ik weet niet of er aan het ontwerp van de Sigma 80-400 veel veranderd is, maar de versie die ik jaren geleden testte, had een trage AF. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, afhankelijk van het gedrag van de vogels die je wil fotograferen, maar die lens kan in geen geval tippen aan de 300 f4 prime; zeker niet in beeldkwaliteit. Met een 1.4x teleconverter zal het kwalitatief mekaar niet zoveel meer ontlopen, denk ik.

Ter info: een Tamron 150-600 kost een fractie meer dan 1000 euro...
            Vergeet ook niet de flexibiliteit van een zoom.
            Of het zou moeten zijn dat je de lens puur voor die ene toepassing wil gebruiken. Dan kan je ook nog de Canon 400/5.6 overwegen (tweedehands).
            Sorry had je reactie niet gezien. Aan die canon dacht ik ook maar deze heeft geen IS, is dat een probleem voor wat ik doe?

Deze lens zou inderdaad alleen gebruikt worden voor vogels.
            Last edited by DriesVerre; 9 oktober 2015, 12:58.

Comment

Ik gebruik de tamron en ben tevreden , de 100/400 is wel sneller maar heeft 200 mm minder.

Comment

Na uitgebreid testen heb ik mijn Canon 300F/4 weggedaan en de Tamron (in de plaats) gehouden!
                We zijn nu een dik jaar verder en heb nog GEEN spijt van deze beslissing.
                Succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                  Ik gebruik de tamron en ben tevreden , de 100/400 is wel sneller maar heeft 200 mm minder.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
                  Na uitgebreid testen heb ik mijn Canon 300F/4 weggedaan en de Tamron (in de plaats) gehouden!
                  Succes
                  Hebben jullie er geen last van om zonder IS te fotograferen met de tamron?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DriesVerre Bekijk bericht
                    Hebben jullie er geen last van om zonder IS te fotograferen met de tamron?
                    Deze is gestabiliseerd, hoor.

Oorspronkelijk geplaatst door DriesVerre Bekijk bericht
                    Sorry had je reactie niet gezien. Aan die canon dacht ik ook maar deze heeft geen IS, is dat een probleem voor wat ik doe?
                    Deze lens zou inderdaad alleen gebruikt worden voor vogels.
                    Dat is niet meteen een probleem als je je sluitertijd snel genoeg kan houden.
                    Met goeie techniek (en een rijstzak of een statief) kan je een 400 wel stabiel genoeg houden tot 1/250s en trager dan dat wil je wellicht toch niet gaan omdat een vogel ook beweegt.

Los daarvan, mag je er volgens mij op rekenen dat de Tamron 150-600 op 400mm wijd open die oudere Canon 400 en zelfs de 300 f4 evenaart.
                    Pieter
                    --

Comment

Hoe bedoelt u zonder IS???
                      Met de aanwezige IS haal ik zonder moeite haarfijne flitsfoto's (1/60ste) met 600mm!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                        Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
                        Succes
                        Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Deze is gestabiliseerd, hoor.

Dat is niet meteen een probleem als je je sluitertijd snel genoeg kan houden.
                        Met goeie techniek (en een rijstzak of een statief) kan je een 400 wel stabiel genoeg houden tot 1/250s en trager dan dat wil je wellicht toch niet gaan omdat een vogel ook beweegt.

Los daarvan, mag je er volgens mij op rekenen dat de Tamron 150-600 op 400mm wijd open die oudere Canon 400 en zelfs de 300 f4 evenaart.
                        Bedankt voor je uitleg over IS. Nu ben ik aan het twijfelen tussen die tamron en de 400 xD
                        Als ik nu de 400 zou nemen en wil daarna meer dan moet ik ook een extender aanschaffen en uiteindelijk op dezelfde prijs als de tamron komen.

Comment

Ben geen verkoper of praatjesmaker dus voor mij is het om het even wat de collega's aanschaffen maar ik wil u wel nog wat info verschaffen naar de Tamron toe.
                          Moet je deze pagina maar eens bekijken. Ze zitten momenteel aan bladzijde 489: http://photography-on-the.net/forum/....php?t=1348082

Comment

Als je niet terugdeinst van 2de hands, er staan al redelijk wat Tamron"s 150-600 lenzen te koop.
                            Als je er zo eentje op de kop kunt tikken valt deze makkelijk binnen je budget.
                            De scherpte en details van een Canon prime zal je er uiteraard nooit mee evenaren, maar het is maar wat je er mee wil bereiken en om te beginnen zeker geen slechte koop 2de hands

grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              De scherpte en details van een Canon prime zal je er uiteraard nooit mee evenaren, maar het is maar wat je er mee wil bereiken en om te beginnen zeker geen slechte koop 2de hands
                              Jij hebt veel meer ervaring met lange lenzen dan ik, dus ik geloof je wel.
                              Anderzijds spreken we over een 400/5.6 en 300/4.0 die niet van het niveau zijn van een 300/2.8 of 5-600/4.0 - en die brandpuntsafstand zit midden in het bereik van de Tamron, niet aan de uiteinden.
                              Ik denk dat het echt close gaat zijn... gewoon omdat je zegt "nooit evenaren"
                              Pieter
                              --

Comment

Working...
                              X