Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke aankoop eerst, nieuwe lens of flitser?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke aankoop eerst, nieuwe lens of flitser?

Hallo iedereen,

Ik ben nog beginnende met mijn hobby. Ik heb reeds 2 jaar een Nikon D5200 met 18-105 lens. Nu twijfel ik over wat best mijn volgende aankoop zou zijn. Ik wil voornamelijk (portret) foto's maken van mijn kinderen. Koop ik best eerst een nieuwe lens, ik dacht aan Nikkor 50mm 1:1,8G of 50mm 1:1,4G? Of indien mijn lens die ik nu heb voldoende goed is een flitser SB400 of de SB500?
    Wat raden jullie mij aan?
    Alvast bedankt voor de info.

Re: welke aankoop eerst, nieuwe lens of flitser?

de afweging die ik zelf meestal maak is "wat zal ik het meeste gebruiken ofwel wat mis ik nu het meest"
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

idd, afwegen welk soort foto's je liefst maakt,
      ook met een flitser moet je echt leren werken, met een portret lens niet zo veel,
      de beeldkwaliteit van een prime-lens zal je huidig objectief ruimschoots overtreffen, dat is ook een argument...
      je kan altijd ook een 5in1 reflectiescherm aanschaffen om bij te lichten met natuurlijk licht.
      portretfoto's van kinderen? altijd leuk een beperkte dof te hebben uiteraard
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

Comment

Wat mis je aan je huidige lens?
        Je wil foto's van de kinderen maken en zet er portret tussen haakjes bij. Ik probeer te achterhalen wat je daar eigenlijk mee bedoelt.

Voor geposeerde portretten is een 50mm wel interessant want je zal daar een fraaie wazige achtergrond mee krijgen en je kan met die lichtsterkte doorgaans comfortabel binnenshuis werken. Als je daarentegen naar een studio-opstelling gaat met een kunstmatige egale achtergrond, dan heeft die vaste 50mm nauwelijks nog voordelen ten opzichte van je 18-105.

Een flitser kan ook zeer nuttig zijn. Heb je een wit/helder plafond? richt de flitser naar boven zodat het licht weerkaatst en je zal fraaie resultaten krijgen, ook met je 18-105. Wat je ook kan, is een mooi ogende balans zoeken tussen een iets hogere ISO op je body en een naar beneden gecompenseerde flitsbelichting. Zo krijg je een resultaat waarbij zowel het onderwerp als de omgeving vrij goed belicht worden en er dus natuurlijk uitzien. Maar als je de flitser op je body zet en het toestel verder de belichting laat regelen, ga je platgeflitste foto's krijgen.

Ik heb beide: lichtsterke primes en een flitser. Soms gebruik ik ze ook samen. Maar voor de mooiste resultaten probeer ik de flitser achterwege te laten.
        Als je voor een prime lens kiest, bedenk dan ook wat je er allemaal mee gaat doen, en hou rekening met de crop factor van je toestel. Als het voor het echte portretwerk is, en je komt graag dicht bij je onderwerp, dan zal die 50mm van pas komen. Wil je eerder de mensen van kop tot teen op de foto, dan zou het kunnen dat je beter af bent met een 35mm. Hou je liever wat afstand of kadreer je graag heel krap, dan is een langere lens (85 tot 100) misschien nog interessanter. Eventueel komt een macrolens dan zelfs in aanmerking, als je genoeg hebt aan f/2.8. Mogelijkheden genoeg, maar zoals ik helemaal in het begin al zei: welke tekortkoming van je huidige materiaal probeer je op te lossen?
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Wat vind je nu niet zo goed aan de portretten met deze lens? Kom je altijd licht te kort? Wil je een beperktere DOF?....

Naar mijn mening is portretfotografie met 1 reportage flits erg moeilijk, je krijgt al snel last van harde schaduwen. Een opstelling met daglicht en een wit/zilver karton als reflector levert dan mooiere resultaten vind ik en dat kan ook met je huidige lens. Als je denkt aan een 50 mm tape je 18-105 eens vast op 50mm en kijk of dat het brandpunt is dat je wil voor je portretten. Voor een beeldvullend head shot moet je dan redelijk dicht bij gaan. Ik en mijn kinderen vinden dat niet zo comfortabel. Dan is een is een 85mm f1.8 of een 24-70 f2.8 misschien interessanter. Ik heb voor de 24-70 gekozen omdat die veel breder inzetbaar is. Alles is natuurlijk ook afhankelijk van je eigen smaak en stijl.

Comment

Alles is ook budget-afhankelijk hé. Die 50 mm 1.8 is nu ook weer niet zo duur. ik zou zonder meer eerst een goeie flitser kopen (SB700 of nog hoger). In de praktijk blijkt toch dikwijls dat je ook veel foto's maakt van familietoestanden waar kinderen/kleinkinderen deel van uit maken. En dan stel je vast dat je dikwijls die iso's omhoog moet schroeven om nog voldoende licht beeld te krijgen, met ruis als gevolg en dikwijls ook veel nabewerking nodig. Kun je flitsen, dan altijd met onrechtstreeks licht (via plafond, muur of scherm) en dan vallen die schaduwen heel goed mee. En dan werk je gewoon lekker verder op iso 100 of 200. Dat is tenminste mijn ervaring. En ik ben akkoord dat je bij echt portretwerk veel plezier beleeft aan die beperkte dof, maar als je foto's neemt van kinderen of kleinkinderen die in hun spel zijn of gewoon ergens mee bezig, dan wil je die meestal 'zo scherp mogelijk' op de foto en dan is de beperkte dof eerder een last dan een lust.
            Het is dus maar wat je zelf verkiest, wat jezelf het meeste doet hé....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
              En ik ben akkoord dat je bij echt portretwerk veel plezier beleeft aan die beperkte dof, maar als je foto's neemt van kinderen of kleinkinderen die in hun spel zijn of gewoon ergens mee bezig, dan wil je die meestal 'zo scherp mogelijk' op de foto en dan is de beperkte dof eerder een last dan een lust.
              Dat is uw interpretatie... Leer deftig scherpstellen, dan heb je dat probleem niet.

Ik zou dus eerst voor de lens gaan, waar je meer plezier zal aan hebben dan aan de flits. Zolang je de flitser niet off-shoe gebruikt, bekom je trouwens (min of meer) hetzelfde effect als met je ingebouwde flitser.

Groetjes,

Vincent
              http://www.catchlight.be
              Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
              https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door titi1406 Bekijk bericht
                Of indien mijn lens die ik nu heb voldoende goed is
                Dat weet jezelf toch wel of die lens goed genoeg is? Natuurlijk zijn er betere, maar ik ken jouw norm niet.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Alles is ook budget-afhankelijk hé. Die 50 mm 1.8 is nu ook weer niet zo duur. ik zou zonder meer eerst een goeie flitser kopen (SB700 of nog hoger). In de praktijk blijkt toch dikwijls dat je ook veel foto's maakt van familietoestanden waar kinderen/kleinkinderen deel van uit maken. En dan stel je vast dat je dikwijls die iso's omhoog moet schroeven om nog voldoende licht beeld te krijgen, met ruis als gevolg en dikwijls ook veel nabewerking nodig. Kun je flitsen, dan altijd met onrechtstreeks licht (via plafond, muur of scherm) en dan vallen die schaduwen heel goed mee. En dan werk je gewoon lekker verder op iso 100 of 200. Dat is tenminste mijn ervaring. En ik ben akkoord dat je bij echt portretwerk veel plezier beleeft aan die beperkte dof, maar als je foto's neemt van kinderen of kleinkinderen die in hun spel zijn of gewoon ergens mee bezig, dan wil je die meestal 'zo scherp mogelijk' op de foto en dan is de beperkte dof eerder een last dan een lust.
                  Het is dus maar wat je zelf verkiest, wat jezelf het meeste doet hé....
                  Als je kinderen in hun spel wil gaan fotograferen dan zal die 50mm nooit volstaan ik vind dan zelfs die 105 wat kort dus ik denk niet dat dit de bedoeling is. Maar eigenlijk als je naar bvb Nissin of yongnuo flitsen gaat kijken en een 50 mm in 2de hands kan misschien beide voor het budget van een gelijkaardige Nikon flitser.

Comment

Het is maar hoe je het bekijkt. Als je binnen fotografeert, is een 50 mm zelfs te lang, dan zit mijn 28-70 dikwijls in de groothoek-regio. Het is natuurlijk leuk om een kindergezicht er uit te halen en dan kun je met een langere lens mooi werk leveren. Maar als je iets meer in beeld wil, kun je meestal niet voldoende achteruit met de 'voeten-zoom'.
                    Maar wat je ook gebruikt, bij minder goede lichtomstandigheden is een externe flits toch soms een welgekomen hulpmiddel. Er zijn genoeg manieren om de lelijke schaduwen te vermijden of minstens tot een aanvaardbaar niveau te beperken. Zelf ben ik voorstander van zoveel mogelijk natuurlijk licht, dat is altijd de betere optie vind ik, maar mijn flits is toch nooit ver uit de buurt en ik maak er dikwijls gebruik van.
                    En ja, ik kan al scherpstellen .....

Comment

En ja, ik kan al scherpstellen .....
                      Sorry, ik had me anders moeten uitdrukken...

Gr, V.
                      http://www.catchlight.be
                      Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                      https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

Comment

no hard feelings !

Comment

Working...
                        X