Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

defect aan Tamron 70-300/4-5,6 AF Di LD Macro Canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• defect aan Tamron 70-300/4-5,6 AF Di LD Macro Canon

Steeds als ik mijn 70-300 lens van canon gebruik en meer dan 180 zoom dan krijg ik een foutmelding dat ik de contactpunten moet reinigen. Nu ben ik al naar de winkel geweest en aan de contactpunten is niet mis. Waarschijnlijk een miscommunicatie tussen lens en body. Opsturen naar tameron zou met bijna de nieuwprijs kosten van de lens. Heeft iemand tips om zelf iets te proberen? Heb al een firmware update van body gedaan met de hoop dat het dan opgelost zou zijn maar zonder resultaat. ondanks de lage prijs van de lens ben ik er wel tevreden van alleen spijtig dat ik nu niet meer kan inzoomen dan 180. Iemand tips??

Thanks alvast
    Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

Re: defect aan Tamron 70-300/4-5,6 AF Di LD Macro Canon

Kontakten, die onder de 180mm wel werken en daarboven niet, bestaan niet en dus zal het probleem in de lens zitten. Zoom de lens eens helemaal uit en kijk er vanachter in, misschien kun je iets zien aan het kabeltje dat bij de lenskontakten uitkomt. Bij sommige lenzen zie je het duidelijk en bij anderen amper.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Gekend probleem bij vele lenzen van verschillende merken, en vaak is het het flex-kabeltje dat doorgesleten is/te hard onder spanning staat en daardoor slecht contact heeft bij bepaalde zoom setting. Dat leidt ertoe dat lens en body niet op de juiste manier informatie kunnen uitwisselen, vandaar de error 'contactpunten reinigen'. Al is dat jammer genoeg niet de oplossing. Enige optie is om de lens te laten repareren, waarbij ze het betreffende kabeltje vervangen. Vaak kan dat ook zelf en kun je hiervoor op het internet wisselstukken vinden, maar je moet er wel wat technisch voor aangelegd zijn (en vooral durven).
      www.500px.com/sennevdb________________________________________________

Comment

Dacht ik ook aan Senne.

Wie handig is kan die flatcables soms vinden op ebay. Het is wel een knutselwerk om die dingen te monteren.

Comment

Lijkt mij prima om zo'n lens eens open te gooien en het kabeltje te vervangen.

Niet zomaar, maar met begeleiding, misschien is er wel een video te vinden op het net over die lens.

Risico is 120 euro, nieuwprijs voor die lens en thuisgeleverd (op deze datum) : http://www.redcoon.be/B134731-Tamron...-LD-MACRO_Tele

Of van de nood een deugd maken en de betere TAMRON SP AF 70-300 F/4-5.6 Di VC USD aanschaffen (zo'n 345 euro).

Of als die te zwaar zou wegen, de Canon 55-250 STM (zo'n 270 euro).

Comment

Zou het nog rendabel zijn om die lens te repareren? Je moet ook nog wat gereedschap aanschaffen + kabeltje en hetmoet ook weer inelkaar en het ook wat anders zijn. Een paar jaar geleden heb ik eens een Nikkor 85 1.8 AF proberen open te maken, met de juiste schroevendraaiers, maar de schroeven waren niet los te krijgen.

Een paar jaar geleden waren er ruim Sigma's, Tamrons en Nikon G's 2de hands te koop. Maar de Tamron 70-300 USD VC is superieur aan die lenzen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
            X