Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro tussenring 50mm lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro tussenring 50mm lens

Ik wil me wat meer verdiepen in macrofotografie, maar voor ik iets koop zou ik toch een mening willen.
    (ter info: Ik heb een 1.5 crop camera)

Wat zou de beste optie zijn:
    een nikon 60mm 2.8 macro lens (1:1)
    een tamron/sigma lens van 95/105mm (nikon is me te duur momenteel)
    of zou ik gewoon een tussenring kopen voor op mijn nikon 50mm 1.4 ?
    Als ik 50-55mm tussenring zou hebben heb ik ook een 1:1 verhouden en word mijn lens dan ook niet 107mm? (gelezen op een website ergens)
    maar hoe zijn de foto's kwalitatief en hoe staat het dan met lichtsterkte?
    en kan ik verder gaan in mm met de tussenringen? kan dit bvb dan 2:1 worden?
    Bedankt!

Re: macro tussenring 50mm lens

Kan ik je nu eens perfect mee helpen gezien ik in dezelfde situatie zit.
    Ik heb een omkeerring gekocht voor mijn Tamron 70-300mm en daar ben ik al niet tevreden van. Bij 70mm moet ik al op een redelijk afstand zitten van het onderwerp waardoor ik niet echt veel meer "macro" heb dan mijn gewone lenzen. Van zodra ik "inzoom" schiet de focus afstand de lucht in en wordt het hopeloos. Ik zou dus sowiso gaan voor de 50mm

Je kan ook een 50mm omgekeerd installeren op je telelens. Ik heb mijn 50mm Sony op mijn 70-300 Tamron gezet en die combo werkt super goed ! Gezien mijn front-element van de Sony redelijk diep verzonken is heb ik op 70mm wel vreselijk veel vignettering.

Qua lichtinval kan ik je zo al zeggen dat het niet veel zal zijn. Je kan met een stukje karton het diafragma van de omgekeerde lens wel wat verder open zetten, maar je DOF wordt dan ook snel kleiner. Zie hier een paar test shots: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...en-516857.html
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Comment

Hmm, dit klinkt nog veel interessanter dan met een tussenring dan?
      Dus wat zou ik hiervoor moeten aanschaffen dan? (een 67mm omkeerring + een verloop van 67 naar 58?)
      Mijn tamron 16-300 is '67mm '
      en mijn 50mm is '58mm'
      Jij moest ook van 62 naar 49, en ik van 67 naar 58, zou de vignettenring bij mij dan minder zijn?
      Ik zie wel dat je een mooi resultaat bekomt, maar kan ik deze setup gewoon gebruiken in de natuur, qua lichtinval ziet het er niet gemakkelijk uit? of zou zo'n tussenring dan toch een betere oplossing worden op mijn 50mm?
      En wat zou de vergrotingsfactor hierbij zijn, of hoe bereken ik dit voor een omgekeerde lens?
      Last edited by Timothy91; 17 augustus 2015, 12:08.

Comment

Die tussenring heeft quasi geen invloed op de vignettering, 'k kan hem er zelfs gewoon op laten zitten en op 70mm schieten. Geen idee waar het probleem zit, want het diafragma op mijn Tamron bepaalt enorm hard hoeveel vignettering ik heb (de eerste twee testshots zijn op F/5 en F/16). Nu heb ik ook wel het probleem dat het front element van mijn 50mm vrij diep zit.

De dubbele omgekeerde setup zou ik zo al niet in de natuur gebruiken, ik gebruik hiervoor een externe flitser (Nikon SB-700) en die moet 'k redelijk hard laten gaan om wat licht te krijgen. Bovendien is scherpstellen friemelwerk van een paar minuten.
        De enkelvoudig omgekeerde techniek heb ik onlangs eens getest in het park en daar was ik een beetje teleurgesteld. Om te beginnen moet je manueel focussen, wat het weer net iets moeilijker maakt, zeker met de korte DOF. Ten tweede sta je toch vrij dicht bij je onderwerp waardoor het schieten van levende insecten redelijk onmogelijk is.

Comment

Btw, je kan ook gewoon 1 omkeerring in de juiste maat kopen: http://www.amazon.de/Fotodiox-Macro-...m+58mm+reverse

Comment

Bedankt voor de info!
            Dat valt nog goed mee van prijs .

Maar wat bedoel je met dubbele of enkelvoudige omgekeerde techniek?

Comment

i.v.m. tussenringen is hier al een goed topic: http://forum.belgiumdigital.com/f35/...en-255714.html

Comment

Misschien eerst even melden welk type fototoestel je hebt en welke je lenzen zijn.
                Afhankelijk daarvan kan je dan eventueel een set tussenringen kopen.
                Tussenringen zijn GEEN omkeerringen. Bij de laatste wordt alles manueel gedaan en wordt de afstand tot het onderwerp verduveld klein.
                Met tussenringen voeg je in feite gewoon afstand toe tussen objectief en sensor zodat je toch een scherp beeld verkijgt. Je boet evenwel in op verre afstanden waar je dan niet meer scherp kan stellen.
                Wil je over macro wat meer uitleg en de mogelijkheden dan is er hier een verslag van 2 workshops te vinden. http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ar-406903.html
                Zelf heb ik jaren gefotografeerd met tussenringen en een kleine telelens. Die deed het goed, heel goed. Later kocht ik me dan een macrolens wat in feite niet meer dan een gewone lens is waarbij je toch nog zo dicht kan komen tot het onderwerp met behoud van een scherp beeld.

Lichtsterke lenzen voor macro zijn niet direct inzetbaar, geen must. Je DOF (scherptediepte) is te klein bij een diafragma 2,8 en dus probeer je steeds bij een groter diafragmagetal te werken.
                Tweedehands is er ook veel te vinden. Maar zolang je niet echt weet of macro je echt ligt, zou ik met een setje tussenringen werken.
                Wat ik eigenlijk echt wil aanraden is eens af te spreken met iemand die hetezelfde macro-doel heeft als jij en na te gaan hoe en wat die gebruikt en eventueel ook zelf eens proberen. Macrofotografie is een woord van 15 chars, maar macrofotografie zelf is en harde en tijdvergende bezigheid.
                Mocht het je interessren, je bent altijd welkom. Ik heb zowel de tussenringen, omkeerset, macrolenzen en macroobejcten hebben we meer dan genoeg in de hof.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

Comment

Dus met een tussenring op mijn 50mm zou ik gewoon mijn 1.4 lichtsterkte behouden? maar deze is nutteloos hiervoor. Het grote voordeel is dat ik niet moet investeren in een macro lens en ik kan mijn 50mm prime behouden voor portret lens of dergelijke.
                  Ik zal uw verslag eens doorlezen en bekijken.
                  Mijn bedoeling is gewoon eropuit trekken in de natuur en mooie macro's nemen. Ik wil echt niet een studio opzetten en beginnen het aantal ogen tellen op een vlieg. dit klinkt wel leuk te doen, maar dat is mijn doel op dit moment niet.
                  Ik heb op mijn tamron 16-300 een vergroting van 1:2.9. En dit is mij te weinig, ik wil het insect op werkelijke schaal kunnen fotograferen. En zo scherp mogelijk! Ik heb graag mijn foto's scherp.
                  Bedankt voor uw voorstel om eens langs te komen, Ik kan je daar nog over mailen (maar ik ben op reis voor de volgende paar weken, dus het zal voor later zijn).
                  Mijn camera en lenzen staan in mijn handtekening.
                  @fhuppel, bedankt voor de link!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                    Dus met een tussenring op mijn 50mm zou ik gewoon mijn 1.4 lichtsterkte behouden? maar deze is nutteloos hiervoor. Het grote voordeel is dat ik niet moet investeren in een macro lens en ik kan mijn 50mm prime behouden voor portret lens of dergelijke.
                    [...]
                    Mijn bedoeling is gewoon eropuit trekken in de natuur en mooie macro's nemen.
                    Wim weet absoluut waarover hij spreekt, dus daar kan je veel leren

Een kleine reactie op het bovenstaande... Met een tussenring verlies je wel degelijk wat licht, dus het is absoluut geen nadeel om een lichtsterke lens te gebruiken aangezien dat het scherpstellen vergemakkelijkt. Wat Wim wil zeggen over de lichtsterkte is dat je in het macro-gebied het diafragma altijd ver toedraait en het dus niet veel uitmaakt of je lens een f/1.4 of een f/4 is.
                    Ik denk dat je op een 50mm best een ring kan gebruiken van 20-25mm of eventueel een Kenko setje kopen van 12-20-36mm om wat variatie in de scherpstel-afstand en vergroting te brengen. Er zijn webpagina's te vinden die alles netjes voor je berekenen, maar je moet weten dat...
                    (1) het effect van een tussenring kleiner wordt naarmate de brandpuntsafstand toeneemt - ideaal tussen 35 en 135mm of zo -, en dat...
                    (2) de scherpstelafstand gevoelig korter wordt naarmate je meer ruimte maakt tussen sensor en lens. Op een bepaald moment kom je op een theoretische scherpstelafstand die dichter ligt dan je frontglas, en dat gaat dus niet lukken
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                      Wim weet absoluut waarover hij spreekt, dus daar kan je veel leren

Een kleine reactie op het bovenstaande... Met een tussenring verlies je wel degelijk wat licht, dus het is absoluut geen nadeel om een lichtsterke lens te gebruiken aangezien dat het scherpstellen vergemakkelijkt. Wat Wim wil zeggen over de lichtsterkte is dat je in het macro-gebied het diafragma altijd ver toedraait en het dus niet veel uitmaakt of je lens een f/1.4 of een f/4 is.
                      Ik denk dat je op een 50mm best een ring kan gebruiken van 20-25mm of eventueel een Kenko setje kopen van 12-20-36mm om wat variatie in de scherpstel-afstand en vergroting te brengen. Er zijn webpagina's te vinden die alles netjes voor je berekenen, maar je moet weten dat...
                      (1) het effect van een tussenring kleiner wordt naarmate de brandpuntsafstand toeneemt - ideaal tussen 35 en 135mm of zo -, en dat...
                      (2) de scherpstelafstand gevoelig korter wordt naarmate je meer ruimte maakt tussen sensor en lens. Op een bepaald moment kom je op een theoretische scherpstelafstand die dichter ligt dan je frontglas, en dat gaat dus niet lukken
                      Dus zo'n setje kopen en testen maar
                      en eventueel zo'n omkeerring kopen (die is maar €10), en ook testen met omgekeerde lens.
                      met enkel die stukken kan ik al heel veel proberen. Ik zal dan een bericht hier openen met met de resultaten.
                      nu zo'n set wel 2de hands zoeken ^^

Comment

Ik heb op mijn tamron 16-300 een vergroting van 1:2.9. En dit is mij te weinig, ik wil het insect op werkelijke schaal kunnen fotograferen. En zo scherp mogelijk!
                        Met tussenringen maak je gewoon dat de verhouding 1:2,9 anders is.
                        Bij voldoende tussenringen (of een balg) kan je je tamron ook zodanig verplaatsen (ruimte tussen de frontlens en de sensor) tot je nagenoeg 1:1 krijgt.
                        Dit betekent dat een 1cm-object op je sensor juist 1 cm groot is. Merk op, bij een cropsensor heb je dan niet 1:1 maar eerder 1:1/1,6 wat in feite micro is.
                        PS. Ik heb niet gezegd dat je lenzen nutteloos zijn. Met tussenringen zijn in feite alle lenzen geschikt, maar je hebt een minimale afstand tot het object nodig wil je vlot en gemakkelijk willen werken. De vlieg zal gemakkelijker blijven zitten wanneer de afstand tot het objectief groter is.
                        Maar een 50mm 2,8 zal evengoed haar werk doen als een 1,4 of een 5,6.
                        En er bestaan automatische tussenringen en ringen die puur een buis zijn, waarbij je zelf alles moet instellen. De eerste laten je een autofocus toe, ... de laatste zorgen enkel dat er een stofvrije verlenging is van je objectief tot de sensor. De eerste laat electronische info door. Maar is daardoor ook duurder.

Comment

maar die tamron zou toch op 300mm niet meer werken met een tussenring? als ik dit hier zo lees werkt het best tussen 35 en 135 ongeveer.

Comment

maar die tamron zou toch op 300mm niet meer werken met een tussenring? als ik dit hier zo lees werkt het best tussen 35 en 135 ongeveer.
                            En waarom zou die niet werken ? Ik heb ooit de Bigma (50-500) aangewend met 2 volledige sets aan tussenringen, dus ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              En waarom zou die niet werken ? Ik heb ooit de Bigma (50-500) aangewend met 2 volledige sets aan tussenringen, dus ...
                              OK, ik zal het proberen.
                              Ik heb net een merkloze tussenringset (zonder contacten natuurlijk) gekocht voor nog geen 9€. dus ideaal om te testen. Als het goed is zal ik gaan voor de duurdere versie waar ik AF mee kan gebruiken .
                              Ik had plots een ideetje, als ik nu 2 zo'n tussenringen (dus van die goedkope) omgekeerd aan elkaar kleef en dan mijn 50mm omgekeerd daar op plaats, zou dit dan werken?

Comment

Working...
                              X