Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II voor Nikon D5300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II voor Nikon D5300

Ik heb onlangs een Tokinalens (AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II) voor mijn Nikon D5300 aangeschaft. Na uitvoerig testen heb ik gemerkt dat de autofocus nagenoeg perfect werkt met de live-view-functie maar helemaal niet met de viewfinder. De lens stelt zich nochtans hoorbaar scherp en het onderwerp lijkt scherp in de viewfinder maar bij het bekijken van de foto is het onderwerp steeds troebel. Heeft iemand dezelfde nare ervaring meegemaakt? Zou de lens niet compatibel zijn of heeft het mss te maken met een foute instelling op mijn D5300? Graag feed-back, ik kan de lens nog terug sturen.

Re: Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II voor Nikon D5300

Dit is in principe een uitstekende lens, maar het kan altijd gebeuren dat je een slecht exemplaar hebt.

Mijn ervaring met de meeste groothoeklenzen is dat de autofocus niet zo betrouwbaar is als je richt en afdrukt. Met deze brandpuntsafstanden zit er zoveel klein detail in het beeld dat het soms onvoorspelbaar wordt waarop de autofocus zich vastzet.

Wij weten natuurlijk niet op welke manier en in welke situaties je dit probleem tegenkomt...
    Als je een foto maakt met een duidelijk onderwerp dat goed van de achtergrond gescheiden is, mag de AF niet in de fout gaan.
    Als je daarentegen een landschap, een stadsbeeld of de binnenruimte van een gebouw fotografeert, kan het moeilijk zijn om een bepaald contrastrijk punt te kiezen om op te focussen. Een meer betrouwbare manier is dan om scherp te stellen op iets dat wat dichterbij is en op het dichtgeknepen diafragma te rekenen om alles scherp te krijgen dat voorbij dat punt ligt. (Die werkwijze is gebaseerd op de hyperfocaal-afstand: het punt vanwaar de zone in focus doorloopt tot oneindig.)

Ik wil niet beweren dat je techniek het probleem is in plaats van de lens, maar je moet misschien even overwegen of het mogelijk is. Zelf heb ik geen noemenswaardige ervaring met live view op een SLR, maar ik acht het goed mogelijk dat live view dat probleem minder heeft dan klassieke autofocus.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
    X