Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikkor 28-70 /2.8 D - fout

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikkor 28-70 /2.8 D - fout

Ik heb een week geleden deze lens tweedehands gekocht de eerste week functioneerde alles prima. Nu is bij mode " A " mijn belichting correct bij volledig open diafragma (2.8 ) maar bij meer diafragmeren worden de foto's lichter en lichter door de steeds langere sluitertijd. Ik vermoed dan ook dat mijn diafragma niet reageert en blijft open staan. Het zelfde gebeurt ook bij mode " S " en " M ". Zelfde probleem doet zich voor als ik lens op een andere body zet. een oplossing voor dit probleem ???? . Alvast bedankt.

Re: nikkor 28-70 /2.8 D - fout

Kontroleer eens of het diafragma dicht is als de lens van de camera af is en als het dicht, probeer het dan te openen met het diafragmahandeltje op de lens.

Hoe doet je camera het met andere lenzen? Ik heb eens een body beschadigd doordat de uitdraaiblokkering uit lens was gevallen en ik de handel in de camera beschadigd was.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik kan het diafragma met het hendeltje sluiten ( geen probleem ). Als ik na diafragmeren een foto neem en ik neem de lens van mijn body staat het diafragma helemaal open. Ik vermoed dat het diafragma niet automatisch reageert op de instelingen van mijn body ( noch D3 noch D700 ). Beide toestellen reageren perfect met andere lenzen.

Comment

Op Canon kan je gemakkelijk een diafragma testen door het DOF-preview knopje in te drukken terwijl je het diafragma instelt op bv F16.
        Weet niet hoe dat gaat op Nikon?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door walter bechhols Bekijk bericht
          Ik kan het diafragma met het hendeltje sluiten ( geen probleem ). Als ik na diafragmeren een foto neem en ik neem de lens van mijn body staat het diafragma helemaal open. Ik vermoed dat het diafragma niet automatisch reageert op de instelingen van mijn body ( noch D3 noch D700 ). Beide toestellen reageren perfect met andere lenzen.
          Diafragmabladen plakken aan elkaar, waarschijnlijk verdikte olie. Als de lens niet op de camera zit, moet het diafragma dicht zijn cq op de ingestelde waarde, maar normaal gesproken staat het op de oranjestand minimumwaarde.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Volgens mij is er niets ernstig aan de hand.
            Onderaan de lens heb je de diafragma-waardes staan.
            Verschuif deze naar 22 (gaat het niet dan zet je de schuifschakelaar bij het rood puntje naar boven).
            Als de diafragma-ring op 22 staat zet je de schuifschakelaar die dan boven 2.8 terug naar onder (wit puntje bij rood puntje).
            De diafragma-ring mag nu niet meer verstelbaar zijn.
            Volgens mij gaat deze nu terug werken!

MVG,

Frankyboy yang
            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Working...
            X