Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Double lens reverse macro met 49mm en 62mm filtermaten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Double lens reverse macro met 49mm en 62mm filtermaten

Ik zou mij graag eens wagen aan macro fotografie met behulp van de double lense reverse macro techniek (omdat het goedkoop en interessant is).
    Hierbij zou ik gebruik willen maken van een Tamron 70-300mm f/4-5.6 en een Sony 50mm f/1.8 prime lens. Het enige probleem dat ik hierbij zie is dat de Tamron een filtermaat heeft van 62mm terwijl de Sony een veel kleinere filtermaat heeft van 49mm.

Dit is natuurlijk wel op te lossen met behulp van wat tussenstukjes, maar dan zou ik bijvoorbeeld uitkomen op:

1x 52/58 double reverse ring
    3x omvormer op de prime lens
    1x omvormer op de zoom lens

Maw, er zitten 5 extra ringen tussen de zoomlens en de 50mm prime lens. Nu stel ik mij daarbij volgende vragen
    1. Loop ik hierbij niet enorm veel kans op vignettering
    2. Heeft de extra afstand geen negatief effect op de vergroting van de prime lens ?

Iemand die hier ervaring mee heeft ?
    Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
    Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
    Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Re: Double lens reverse macro met 49mm en 62mm filtermaten

Na een beetje zoeken heb ik dan toch een adapter ring gevonden die van 49mm naar 62mm gaat: http://www.amazon.de/gp/product/B007...ilpage_o00_s00

Ik ben toch benieuwd naar het resultaat gezien het voorste lens element van de de SAM 1.8/50 van Sony nogal diep verzonken ligt... I'll keep you guys posted, hopelijk dit weekend een pakketje voor mij deur

Comment

Ik heb daar ooit wel leuke resultaten mee bekomen (met een 70-300mm f/4-5.6 telezoom en een 50mm f/1.8 van Nikon). Ik vond het wel heel wel moeilijk om scherp te stellen, en als ik de opstelling verticaal naar beneden liet wijzen, schoof mijn zoomlens uit vanwege het extra gewicht van de 50mm prime. Niets wat je niet met een stukje plakband kan oplossen, maar een verwittigd m/v is er twee waard hé. Ik had de mooiste resultaten met het diafragma van de prime volledig open (ook weer met een stukje tape gedaan) en het diafragma van de telelens bijna volledig toe. Een statief en afstandsbediening komen wel van pas!
      Art without engineering is dreaming, Engineering without art is calculating
      Without Engineers, Science Is Just Philosophy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moriath Bekijk bericht
        Ik heb daar ooit wel leuke resultaten mee bekomen (met een 70-300mm f/4-5.6 telezoom en een 50mm f/1.8 van Nikon). Ik vond het wel heel wel moeilijk om scherp te stellen, en als ik de opstelling verticaal naar beneden liet wijzen, schoof mijn zoomlens uit vanwege het extra gewicht van de 50mm prime. Niets wat je niet met een stukje plakband kan oplossen, maar een verwittigd m/v is er twee waard hé. Ik had de mooiste resultaten met het diafragma van de prime volledig open (ook weer met een stukje tape gedaan) en het diafragma van de telelens bijna volledig toe. Een statief en afstandsbediening komen wel van pas!
        De tussenstukjes zijn (jammer genoeg) nog niet aangekomen, maar door de vorm van de 50mm prime kan ik hem makkelijk zelf tegen de tele lens houden.
        De testresultaten zijn inderdaad indrukwekkend, al heb ik enorm veel vignettering tot een mm of 200. Met het diafragma van de 50mm helemaal open is de scherptediepte wel héél kort, al heb ik het diafragma van de tele ook redelijk open gelaten omdat ik alles nog met de hand moet vasthouden en dan zijn lange sluitertijden niet makkelijk (zeker omdat ik dan nog eens manueel moet focussen wat met live view niet vanzelfsprekend is).

Als de ringen er eenmaal zijn post ik wel eens wat test shots

Comment

Pro-tip (memo aan mezelf): als je beestjes bewaart, doe dit dan in een proper doosje, een lieveheersbeesje afstoffen is onbegonnen werk.

Wat de vignettering betreft, op 75mm heb ik er veel last van, zeker bij kleine diaframa's (op beide lenzen). Op 300mm valt dit nog goed mee, hangt ook beetje af van diafragma. Voor real life shots is het niet echt bruikbaar, de scherptediepte is enorm kort en de focus-afstand bedraagt maar enkele centimeters.

De full-size foto's staan op Flickr voor wie meer detail wil zien. Dit zijn trouwens test-shots, geen artistieken shots. En ja, da beest is vuil ik weet het

DSC00354 by Wutske, on Flickr

DSC00356 by Wutske, on Flickr

DSC00357 by Wutske, on Flickr

De prime met het diafragma ergens halverwege

DSC00361 by Wutske, on Flickr

De prime met het diafragma quasi helemaal open:

DSC00376 by Wutske, on Flickr

De prime met een zeer klein diaframa:

DSC00379 by Wutske, on Flickr

De setup

DSC02537 by Wutske, on Flickr

Comment

Working...
          X