Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro tussenring 50mm lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: macro tussenring 50mm lens

Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
    maar die tamron zou toch op 300mm niet meer werken met een tussenring? als ik dit hier zo lees werkt het best tussen 35 en 135 ongeveer.
    Ik heb het ooit met de 70-200 geprobeerd. Op 200mm met 68mm extra aan ringen kan je daar nog wel iets uit halen, maar het wordt allemaal wat minder werkbaar.
    Met de 50-500 heb ik het nooit geprobeerd; Wim blijkbaar wel, maar hij had 2 sets ringen...

Wat bij mij het beste werkte was ofwel een 50mm ofwel de 24-70 op 70mm, en daar dan een ring tussen en een 1.4x teleconverter erachter.

Met omkeerringen heb ik zelf geen ervaring, maar hou er rekening mee dat de omgekeerde lens een diafragmaring moet hebben, anders zit je vast aan de maximale opening. (Tenminste, ik vermoed dat het nodig is om ook op de omgekeerde lens het diafragma dicht te draaien...)
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik had plots een ideetje, als ik nu 2 zo'n tussenringen (dus van die goedkope) omgekeerd aan elkaar kleef en dan mijn 50mm omgekeerd daar op plaats, zou dit dan werken?
      Neen. het is de vlakke kant van de ring die achteraan de lens zit; aan de ander kant van de ring heb je hetzelfde als je lensvatting.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
        Neen. het is de vlakke kant van de ring die achteraan de lens zit; aan de ander kant van de ring heb je hetzelfde als je lensvatting.
        daar had ik dus zelf moeten aan kunnen denken... bedankt ^^

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          Ik heb het ooit met de 70-200 geprobeerd. Op 200mm met 68mm extra aan ringen kan je daar nog wel iets uit halen, maar het wordt allemaal wat minder werkbaar.
          Met de 50-500 heb ik het nooit geprobeerd; Wim blijkbaar wel, maar hij had 2 sets ringen...

Wat bij mij het beste werkte was ofwel een 50mm ofwel de 24-70 op 70mm, en daar dan een ring tussen en een 1.4x teleconverter erachter.

Met omkeerringen heb ik zelf geen ervaring, maar hou er rekening mee dat de omgekeerde lens een diafragmaring moet hebben, anders zit je vast aan de maximale opening. (Tenminste, ik vermoed dat het nodig is om ook op de omgekeerde lens het diafragma dicht te draaien...)
          Klopt, dit (omkeerring) gaat enkel met lenzen van het oudere type waar nog een mechanische diafragmaring op zit.
          Tussenringen laten makkelijk werken toe, een omkeerring is direct complexer en minder handig.
          Maar beiden hebben hun eigen werkingsgebied en zijn niet direct vergelijkbaar. Bekijk mijn workshop daar eens over en vooral de beelden van de vlieg die met een omkeerring gemaakt zijn, en helemaal niet haalbaar met gewoon tussenringen
          Last edited by Wim.Vanmaele; 17 augustus 2015, 20:25.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Ik heb nu die tussenringen ontvangen, maar het is zeer donker.
            Hoe zou ik mijn diafragma kunnen open zetten (manueel) ?

Edit: Opgelost met stukje karton ^^
            Last edited by Timothy91; 10 september 2015, 12:54.

Comment

Ik heb nu die tussenringen ontvangen, maar het is zeer donker.
              Hoe zou ik mijn diafragma kunnen open zetten (manueel) ?
              Aan de "onderkant" van je lens zit normaal een schuifje waarmee het diafragma geregeld kan worden, dit kan je met een stukje karton wel vastzetten op een groter diafragma.
              Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
              Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
              Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wutske Bekijk bericht
                Aan de "onderkant" van je lens zit normaal een schuifje waarmee het diafragma geregeld kan worden, dit kan je met een stukje karton wel vastzetten op een groter diafragma.
                Bedankt ^^
                Net voor je dit poste had ik het ook gevonden

Comment

Ik gebruik een set tussenringen ( 3stuks : 13, 21, 31mm) die je samen of apart kunt gebruiken in combinatie met mijn kitlens Canon 18-135mm en soms met een macro ringflitser
                  Hier een voorbeeld van 1 van mijn foto's met de tussenring 31mm op 18-135mm lens

Last edited by MoontjeC; 25 september 2015, 14:53.
                  Canon 70D | Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
                  http://www.moonart.be

Comment

Working...
                  X