Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek lens voor Canon EOS 7D Mark II; Door de lenskeuzes het licht niet meer zien

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoek lens voor Canon EOS 7D Mark II; Door de lenskeuzes het licht niet meer zien

Hallo,

(ja, ik weet dat een dergelijk topic recent ook de revue is gepasseerd maar dat ging over voor Nikon geschikte objectieven met o.a. modellen aanbevolen die niet verkrijgbaar zijn voor Canon uitvoering.)

Als gevorderde amateur kan ik wel wat deskundig advies gebruiken voor de aanschaf van een groothoeklens.
    Budget ongeveer 500-600 euries.
    "Vereisten": grote scherpte en lichtsterk.
    Doelen: Landschaps/Stedenfotografie evt met long exposure en Urbex binnenfotografie.

Ik heb de volgende kandidaten op het oog:

Tokina AT-X 116 AF 11-16mm f/2.8 PRO DX II review: https://www.youtube.com/watch?v=N14GKJaVsZ8
    Tokina AT-X 120 AF 11-20mm f2.8 Pro DX (is dat dezelfde als deze: AT-X 11-20 F2.8 PRO DX?) review: https://www.youtube.com/watch?v=EIaXiNwuNko
    Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM review: https://www.youtube.com/watch?v=pW0bEaV3SgE
    Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM review: https://www.youtube.com/watch?v=gRgCt0WywkU

Gezien mijn wensenlijst gaat mijn voorkeur uit naar Tokina AT-X 120 AF 11-20mm f2.8 Pro DX (ivm Lichtsterkte) maar is dit ook de beste kandidaat?!
    Ben ik nog een alternatief vergeten? En belangrijkste vraag: wat raden jullie me aan en waarom!
    Heb er al veel over gelezen. Echter over de redelijk nieuwe Tokina AT-X 120 AF 11-20mm f2.8 Pro DX kom ik nog weinig reviews tegen.
    Wie helpt?
    Alvast mijn dank!
    Groet,
    Saxas
    Last edited by Saxas; 11 mei 2016, 19:11.

Re: Groothoek lens voor Canon EOS 7D Mark II; Door de lenskeuzes het licht niet meer

Sigma 8-16 en ik heb bij een groothoek nog nooit 2.8 gemist. Heb gehad Sigma 10-20 4-5.6(DX) en heb een Sigma 15-30 3.5 4.5(FX).
    Last edited by hjanssen; 2 augustus 2015, 22:48.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Re: Groothoek lens voor Canon EOS 7D Mark II; Door de lenskeuzes het licht niet meer

Niet twijfelen, de Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
        Niet twijfelen, de Canon EF-S 10-22mm F3.5-4.5 USM.
        Akkoord.
        En als je de lichtsterkte niet zoekt, is de 10-18 STM ook erg goed.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

De Sigma 8-16 leek me een zeer aardige optie. Alleen wil ik deze ook gaan gebruiken voor long exposure en verwacht dat hier de filters niet op gaan passen.....
          bedoel dan bijv. stealth gear filter kit.
          Last edited by Saxas; 17 augustus 2015, 11:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Saxas Bekijk bericht
            De Sigma 8-16 leek me een zeer aardige optie. Alleen wil ik deze ook gaan gebruiken voor long exposure en verwacht dat hier de filters niet op gaan passen.....
            bedoel dan bijv. stealth gear filter kit.
            Mij lijkt de Sigma 8-16 voor fotografie van landschap en steden toch minder geschikt, tenzij je gecharmeerd bent van de vervormingen die bij deze range snel om de hoek komen kijken ........

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
              Mij lijkt de Sigma 8-16 voor fotografie van landschap en steden toch minder geschikt, tenzij je gecharmeerd bent van de vervormingen die bij deze range snel om de hoek komen kijken ........
              Ik heb met Sigma 10-20 en 15-30 vrijwel geen vervorming(en heb je ook nog PS) en ik heb hier foto's gezien van een 8-16 met kaarsrechte lijnen aan de uiterste randen, dus vervorming?

Als je een UWA alleen wil gebruiken voor veel landschap alleen, dan ben je gauw uitgefotografeerd. Maar door de eigenschappen van voor- en achtergrond te gebruiken, krijg je meest fantastische en soms surrealistische resultaten
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ik heb met Sigma 10-20 en 15-30 vrijwel geen vervorming(en heb je ook nog PS) en ik heb hier foto's gezien van een 8-16 met kaarsrechte lijnen aan de uiterste randen, dus vervorming?
                Lopend door een stad voorzie ik al snel vervormingen met de 8-16 mm ... Hoeft niet "verkeerd" te zijn als je er van houdt, maar wel iets om rekening mee te houden lijkt me

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                  Lopend door een stad voorzie ik al snel vervormingen met de 8-16 mm ... Hoeft niet "verkeerd" te zijn als je er van houdt, maar wel iets om rekening mee te houden lijkt me
                  Wat zie je? Vervorming of vertekening? En wat je voorziet en wat je ziet kan al een groot veschil zijn.

Lopen door een stad vind ik UWAs een zegen...................

Comment

Vervorming is makkelijk in lightroom aan te passen. Daar heb ik niet zo veel moeite mee.
                    Wat is de maximale groothoek die te gebruiken is met voorzetfilters zonder dat je tegen de filterrand houder aanschiet ?

Comment

Ik verkoop deze lens ze gaat weg wegens aankoop van een full frame .

Comment

.. en ik heb een Canon 10-22 in de aanbieding wegens volledig omschakelen naar full frame
                        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Canon 10-22 is echt zonde van het geld.
                          De canon 10-18 doet er totaal niet voor onder.
                          Lees alle revieuws maar en testen de meesten durven zelfs de fotokwsliteit exact hetzelfde te noemen.
                          En dat vooor 249 euro.
                          Ik vond het een top,ens.

Comment

Canon 10-22 is echt zonde van het geld.
                            De canon 10-18 doet er totaal niet voor onder.
                            Lees alle revieuws maar en testen de meesten durven zelfs de fotokwsliteit exact hetzelfde te noemen.
                            En dat vooor 249 euro.
                            Ik vond het een top,ens.

Comment

heb mij ook de 10-18 stm aangeschaft en inderdaad topper voor de prijs
                              nikon coolpix s9100

Comment

Working...
                              X