Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek lens voor Canon EOS 7D Mark II; Door de lenskeuzes het licht niet meer zien

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Groothoek lens voor Canon EOS 7D Mark II; Door de lenskeuzes het licht niet meer

Tja, indertijd was de 10-18 er niet en had je niet veel andere keuze dan de 10-22 als je kwaliteit wou. Ik heb indertijd de Canon 10-22 gekocht en heb er geen seconde spijt van gehad.
    Als ik nu een UWA zou kopen, zou ik waarschijnlijk ook voor de Canon 10-18 gaan.
    Moet het echt UWA zijn, of heb je met 30-35 mm voldoende?
    Ik heb met net de Canon EF 35 f/2 aangeschaft en die is uiteraard niet enorm breed maar voor landschap en straatfotografie ben ik daar supertevreden mee, heel scherp en die 35mm is perfect voor op straat, en ik vermoed ook voor urbexfotografie.
    Ook nog handig is dat deze prime een IS heeft, waardoor uit de hand fotograferen op plaatsen waar je geen plek hebt voor een statief toch nog scherpe foto's oplevert. Ook als je gaat films maken met je camera (iets wat ik zelf zeer zelden doe) is die IS wel handig om je beeld stabiel te houden.
    Nadel is wel dat het een prime is en je vastzit aan die 35 mm uiteraard, maar dat is een keuze zoals met alles. En ondanks ik er heel tevreden mee ben vind ik ze wel prijzig.
    Die lens zit tegenwoordig standaard op mijn 600D (cropsensor) als ik de straat op ga.

IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Comment

Re: Groothoek lens voor Canon EOS 7D Mark II; Door de lenskeuzes het licht niet meer

Dank voor alle info en reacties maarreeehhhh , iemand ook een antwoord op mijn eerder gestelde vraag over rand filter en Max groothoek 😄

Comment

Op een Sigma 10-20 4.5-5.6 gaat goed met een Hoya Pro 77mm pola en UV, met een B+W krijg je aan de onderkant van het bereik vignetering.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Saxas Bekijk bericht
          Dank voor alle info en reacties maarreeehhhh , iemand ook een antwoord op mijn eerder gestelde vraag over rand filter en Max groothoek ��
          Het zal in elk geval afhankelijk zijn van de specifieke lens of dat een probleem is of niet. Ik heb nog geen lens gehad die vignetteerde met een schroeffilter (of zelfs 2 filters op mekaar), maar ik heb kort een oude Sigma 15-30 gehad met zo een schroefadapter om over de zonnekap te schuiven, en die zat duidelijk in de weg op 15-17mm of zoiets. De Sigma 12-24 heeft ook zo een ontwerp met schuifring, dus toch ff checken dan...
          (Edit: het is een fullframe lens op een crop body, dus in jouw geval zou het toch geen probleem zijn.)

Of misschien bedoel je het principe van een filterhouder met vierkante schuiffilters (Lee, Cokin, ...)? Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar ik dacht dat die houders sowieso ruim genoeg bemeten waren om buiten het "gezichtsveld" van de lens te blijven.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

de rechthoekige schuiffilters zijn perfect te gebruiken op 10mm, enkel als je ze 45graden schuin monteert zie je vignettering... (niets om je zorgen over te maken)
            en de 8-16 van sigma, wel daar passen geen filters op (geen filterdraad)
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

Comment

ik heb sedert vorige week de Tokina+AT-X+116+AF+11-16mm+f/2.8+PRO+DX+II,echt heel scherpe fotos mee,voor mij toch een goede aankoop;kan er nog niet veel meer over zeggen want is mijn eerste week gebruik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                de rechthoekige schuiffilters zijn perfect te gebruiken op 10mm
                Met schuiffilters had ik geen vignetering, maar gewoon een onscherpe foto van de filterhouder. Ik hield de filters gewoon vast.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  maar ik heb kort een oude Sigma 15-30 gehad met zo een schroefadapter om over de zonnekap te schuiven, en die zat duidelijk in de weg op 15-17mm of zoiets. De Sigma 12-24 heeft ook zo een ontwerp met schuifring, dus toch ff checken dan...
                  (Edit: het is een fullframe lens op een crop body, dus in jouw geval zou het toch geen probleem zijn.)
                  Volkomen normaal dat lenskap vigneteert op FX, want die zit er bij als filterhouder voor DX.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Met schuiffilters had ik geen vignetering, maar gewoon een onscherpe foto van de filterhouder. Ik hield de filters gewoon vast.
                    T'is just, voor die uwa had ik een andere filterhouder waar er maar 1 met de keer in kan, speciaal voor uwa-lenzen (dunner model)

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Volkomen normaal dat lenskap vigneteert op FX, want die zit er bij als filterhouder voor DX.
                      Akkoord. Maar voor de duidelijkheid: dit gebeurde bij mij met de 15-30 op een Canon APS-C.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Akkoord. Maar voor de duidelijkheid: dit gebeurde bij mij met de 15-30 op een Canon APS-C.
                        Dan moet er iets fout zijn. Bij mijn DX camera, met een grotere beeldhoek als Canon, heb ik geen zichtbare vignetering.

Comment

Na lang wikken en wegen toch gekozen voor de Tokina 11-16. Welk schuiffiltersysteem past hier nu op? Ik ben aan het kijken voor Cokin U960 ND Z pro kit of Stealth Gear ND filter Kit P systeem. Heeft iemand ervaring met wat er op past. Ik hoor namelijk dat het P systeem niet zou passen. Adapter-ring van (77mm ?????) moet ik ook aanschaffen.
                          Doel is long exposure en in toekomst werken met verloopfilters.

Comment

Working...
                          X