De meesten onder ons weten al langer dat foto's met een lange telelens niet altijd even scherp of zelf ronduit soft worden op het zonnigste gedeelte van de dag. Dat ook AF prestaties sterk negatief beïnvloed worden, heb ik gisteren meermaals mogen ondervinden In het Nederlands vond ik niet veel over dit onderwerp dus hier een link naar een video van een vrolijke Amerikaan:
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Tele vs. sterk zonlicht (thermiek)
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: Tele vs. sterk zonlicht (thermiek)
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk berichtEen correcte titel zou zijn: "Telelenzen en thermiek".
Desalniettemin, bedankt voor de link.
Aanleiding is de D7200 waar ik sinds kort veel plezier aan beleef. Uit eerdere ervaringen weet ik dat de AF tracking van dit toestel waanzinnig goed is maar die 24MP vergroten natuurlijk de minste zwaktes uit. Gisteren namiddag op een veldweg in de Ardennen heb ik een rode wouw van zeer dichtbij kunnen vastleggen maar het resultaat is niet om aan te zien en daarom ben ik beginnen zoeken naar een grondige uitleg over heat distortion. Daarnet met boerenzwaluwen hoog in de lucht en avondzon waren de resultaten perfect
Nooit te oud om te leren he...
Comment
-
Re: Tele vs. sterk zonlicht
Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk berichtOp hoeveel mm zat je dan?
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Edit: niet alle foto's waren slecht. Een deel is genomen vanuit de wagen, een deel rechtstaand en nog enkele vanop een rijstzak rustend op een laag weidepaaltje. Die vanaf de rijstzak waren het slechtst, waarschijnlijk te dicht tegen de zinderend hete grond? De allerbeste shots waren rechtstaand vanuit de hand.Last edited by frank207be; 17 juli 2015, 21:25.
Comment
-
Het heeft niets te maken met de lengte van de lens, het is de afstand die bepalend is, hoe meer (warme) lucht tussen de camera en het onderwerp, hoe meer vervorming.
Daardoor zal je die vervorming wel duidelijker zien met een telelens, maar als je bijvoorbeeld een landschapsfoto maakt met een bredere lens, dan zal die ook onscherper worden.
Enkele jaren geleden was het verschrikkelijk heet tijdens de fly-in te Malle, op een aantal van de foto's die ik toen gemaakt heb is het effect duidelijk te zien.
Zolang de vliegtuigen hoog genoeg voorbij kwamen viel het nog mee, maar als ze op een grote afstand laag over de hete runway kwamen dan zag je een duidelijke vervorming.
Voor de trage tweedekkers was de baan zelfs te heet, om niet in de problemen te komen moesten die toen op het gras landen in plaats van op de runway.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtHet heeft niets te maken met de lengte van de lens, het is de afstand die bepalend is, hoe meer (warme) lucht tussen de camera en het onderwerp, hoe meer vervorming.
Daardoor zal je die vervorming wel duidelijker zien met een telelens, maar als je bijvoorbeeld een landschapsfoto maakt met een bredere lens, dan zal die ook onscherper worden.
Enkele jaren geleden was het verschrikkelijk heet tijdens de fly-in te Malle, op een aantal van de foto's die ik toen gemaakt heb is het effect duidelijk te zien.
Zolang de vliegtuigen hoog genoeg voorbij kwamen viel het nog mee, maar als ze op een grote afstand laag over de hete runway kwamen dan zag je een duidelijke vervorming.
Voor de trage tweedekkers was de baan zelfs te heet, om niet in de problemen te komen moesten die toen op het gras landen in plaats van op de runway.
Deze namiddag naar zee en daar alles in praktijk brengen. Hopelijk een groot aantal leuke foto's.
Nog een link http://www.the-digital-picture.com/P...otography.aspx
Comment
Comment