Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen de 70-200 van Tamron en die van Nikon. De Sigma heb ik ook even overwogen maar deze optie heb ik niet weerhouden. Uit verschillende reviews die ik gelezen heb is gebleken dat de Nikon net dat tikkeltje sneller is en net dat tikkeltje scherpere foto's maakt. Maar voor "dat tikkeltje meer" betaal je wel €600 extra. Is de Nikon deze 600 euro extra waard of hou ik het beter bij de Tamron en heb ik lekker €600 voorsprong om te sparen voor bijvoorbeeld een 24-70 2.8? Misschien goed om weten is dat ik de lens voor het grootste deel ga gebruiken om mensen te fotograferen (huwelijken enzo).
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD of AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
Collapse
X
-
- 12 juli 2015
-
Labels: Geen
-
-
Re: Tamron SP 70-200mm F/2.8 Di VC USD of AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II
Ik heb mij niet te moeien met jou beslissing maar is het niet beter om het probleem om te keren?
Mijn inziens ben je meer gediend met een 24-70 2.8 voor huwelijken. Groepen, reportage, huwelijk zelf, portrets...
Die 70-200 past daar moeilijker in mijn inziens en zou eerder een optie zijn. Daar waar de 24-70 eerder noodzaak is.
Als je nu moet kiezen tussen de 24-70 Nikon en 24-70 Tamron dan heeft de Tamron zo zijn voordelen en het verschil in kwaliteit is verwaarloosbaar maar de prijs is zeker goed.
Op Nikon moet je geen problemen verwachten met Tamron, op een Canon body is dat een ander verhaal.
En op de Tamron heb je het voordeel van de VR wat niet op de Canon of Nikon versies zit. En in geval van Canon bijna 900 euro goedkoper is
Je kan er gvd nog een lens bijkopen voor da prijsverschil.
Ale, tzijn mijn zaken niet, jij moet weten hoe je wil werken maar ik denk dat je toch beter start met een 24-70 en dan gaat overwegen over een 70-200.
Over die 70-200 heb ik geen informatie. Maar mijn VERMOEDEN is dat de Nikon en Canon origineel versies echt wel top zijn en Tamron en Sigma net iets minder.
Daar zou ik de 600 euro extra wel ophoesten.
-
Hoi,
een keuze voor een 24-70 lens, zoals mijn voorganger schrijft, lijkt mij een meer voor de hand liggende keuze.
Ik ben van huis uit een doorgewinterd metaalmanneke en leef daardoor met de stelling "meten is weten".
Keuzes maken uit meningen met opmerkingen "mijns inziens", "vermoeden" en zoal van die kreten liggen me niet zo.
Zo lees ik naast de opmerking dat een Tamron op een Nikon minder problemen zal geven dan op een Canon ook graag een bronvermelding...
Maar opmerkingen over een Canon zijn hier niet belangrijk, u bezit immers een Nikon.
Lees goede reviewsites en bekijk testcijfers van Dxomark.com
Daaruit lees je dat bij de 24-70 lenzen de Tamron maar marginaal minder scoort, maar heeft wel VC.
Een vergelijk bij de 70-200 lenzen valt in een iets groter voordeel uit voor de Tamron.
In beide gevallen zou ík de Tamron's kiezen...
Ik ga nooit "Holy Grail's" nalopen...
(sommigen kopen alleen maar merk eigen lenzen, b.v. alleen maar Nikon's, omdat die 25 jaar terug wél beter waren... of om interessant te kunnen doen... om professioneel te lijken...)
Maakt u gebruik van een FX of een DX body??
Ik ga er vanuit dat u een FX body gebruikt, bij een DX body zou míjn keuze weer anders liggen...
Dan zou ík voor een 17-55 of 17-50 f2.8 gaan.
Nogmaals, lees goede reviewsites en bekijk testcijfers van Dxomark.com
Trek je eigen conclusies en laat je niet leiden door wat anderen kopen.
Adrie
Comment
-
- 12 juli 2015
-
Ok, bedankt voor de info. Het is uiteindelijk de 70-200 van Tamron geworden. Ik heb nog een Nikon 50 1.8 liggen waar ik mezelf momenteel nog kan behelpen. De Tamron 24-70 2.8 heeft de Nikkon 24-70 wel van de troon gestoten als nummer 1 op mijn "volgende aankooplijst".
Leuke site trouwens (dxomark.com)
Groetjes
Bert
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Scratch006 Bekijk berichtLeuke site trouwens (dxomark.com)
Ook het doodkijken op metingen is irrelevant voor de meeste mensen. Ik heb bijvoorbeeld een tweedehands Tamron 28-75 f2.8 verkozen, veel goedkoper als een 24-70, dit omdat een beetje verlies in sherpte in de hoeken onder f5.6 absoluut niet erg is voor mijn gebruik.
Werk goed met die 50 1.8, het is goed om fotografie te leren, misschien is een oude 85mm 1.8D een betere investering voor wat je will doen? Dat blijft jou keuze.Nikon D500 - Sony A7s - Konica (Film) - Pentax Q
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht...
Zo lees ik naast de opmerking dat een Tamron op een Nikon minder problemen zal geven dan op een Canon ook graag een bronvermelding...
Maar opmerkingen over een Canon zijn hier niet belangrijk, u bezit immers een Nikon.
...
Het is een meer dan gekend probleem op Canon omdat Canon zijn protocol tussen body en lens afschermt.
Zelf heb ik Sigma lenzen moeten degraderen tot asbak gewoon omdat ze niet meer werkte op mijn nieuste Canon body maar wel bleven werken op de oude body.
Naar verluid heeft Nikon een contract met fabrikanten van lenzen waarbij ze hun protocol beschikbaar stellen.
Mij is niet bekend dat er gelijkaardige problemen zouden zijn op Nikon bodys voor lenzen gemaakt door Sigma, Tamron.
Ik heb dit probleem al voorgelegd aan de vertegenwoordigers van zowel Sigma als Tamron.
Eerst doen ze alsof hun neusje aan het bloeden is maar ze weten verdomd goed dat dit een ernstig probleem is.
Na aandringen moeten ze toegeven dat ze eigenlijk machteloos staan tov Canon die deze gegevens angstvallig afschermd.
Alle lensfabrikanten moeten voor Canon de protocollen zelf reverse engineeren met onbetrouwbaarheid en onvolledigheid tot gevolg.
Bij Nikon is dit probleem totaal niet gekend.
Je bent een man van cijfertjes wat je goed recht is trouwens maar in deze vraag je eigenlijk statistische informatie die enkel de fabrikanten u kunnen voorleggen.
Het spreekt voor zich dat ze dit ook angstvallig NIET gaan communiceren op internet.
We hebben er het raden naar maar de vele geruchten en mijn persoonlijk ondervinden spreken voor zich.
Comment
-
Nou helaas voor je,...
ik lees op enkele Nikon fora ook dat oudere Sigma's en Tamron's af en toe problemen geven op de laatste body's (waaronder de D750)
Inderdaad, het protocol verhaal.
De cijfertjes waar ik op doel, zijn testresultaten van verschillende test- en reviewsites. (Dxomark, Photozone, lenstip.com, enzo)
Vanuit die cijfertjes is het gemakkelijker (beter) om lenzen voor jezelf te beoordelen.
Voor de rest eindig ik nu met het op elkaar hakken met domme opmerkingen en onzinnig geneuzel.
Dit is totaal off topic, doet niet terzake, is de topic starter niet mee geholpen en staat m'n kop meestal niet naar.
Uit hetgeen de topicstarter een paar posten terug schrijft, heeft deze zijn keuzes reeds kunnen maken. Al wat daarna komt...
Groenten
Ad B
Comment
-
Ok het zijn zo. Ik geloof je.
Dan hebben die vertegenwoordigers van Sigma en Tamron me ook maar een blaasje wijsgemaaktAls ze maar kunnen verkopen zeker?
Dat zou nog eens een leuk speeltje kunnen zijn voor de beleidsmakers van europa.
Als ze microsoft en anderen kunnen dwingen hun producten meer open te stellen voor concurentie dan mogen ze van mij gerust eens Canon en Nikon op de vingers tikken om daar hetzelfde te doen. Het zou ons een pak centjes kunnen schelen als die markt open breekt.
Comment
-
Er is wel 1 dingetje dat je moet weten (vind ik) als je zou overwegen om beide Tamron lenzen te kopen: de 24-70 en de 70-200 en dat voor Nikon.
Namelijk: de Nikon zal die 2 specifieke lenzen niet kunnen onderscheiden voor AF micro-adjustments. Dus als je een AF micro-adjustment doet voor de 24-70 en daarna de 70-200 op uw camera zet, dan zal de camera het verschil niet zien, en denken dat je nog steeds de 24-70 erop hebt staan. Daardoor krijgen beide lenzen dezelfde waarde van AF micro-adjustment toegekend.
Best vervelend dus als je ze beide hebt. De enige work-around is om uw camera met de 2 lenzen binnen te brengen, zodat ze op elkaar afgesteld kunnen worden (micro-adjustment op 0 brengen of tenminste gelijke zetten voor beide lenzen). Maar dat is dan natuurlijk maar een oplossing voor 1 body. Als je 2 body's hebt of later een nieuwe body koopt, dan is dat "probleem" er terug.
Het zou te maken hebben met het feit dat deze 2 specifieke lenzen van Tamron hetzelfde lens_id gebruiken om zich kenbaar te maken aan een Nikon camera. Dat lijkt me dus een ernstige design fout van Tamron en zeker omdat net deze 2 lenzen een populaire combinatie zijn bij FF fotografen...
Comment
-
dit wist ik niet!
zou voor mij al een reden zijn om er niet aan te beginnen...portfolio en workshops:
https://www.bennybulke.com/
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door jeter Bekijk berichtEr is wel 1 dingetje dat je moet weten (vind ik) als je zou overwegen om beide Tamron lenzen te kopen: de 24-70 en de 70-200 en dat voor Nikon.
Namelijk: de Nikon zal die 2 specifieke lenzen niet kunnen onderscheiden voor AF micro-adjustments. Dus als je een AF micro-adjustment doet voor de 24-70 en daarna de 70-200 op uw camera zet, dan zal de camera het verschil niet zien, en denken dat je nog steeds de 24-70 erop hebt staan. Daardoor krijgen beide lenzen dezelfde waarde van AF micro-adjustment toegekend.
Best vervelend dus als je ze beide hebt. De enige work-around is om uw camera met de 2 lenzen binnen te brengen, zodat ze op elkaar afgesteld kunnen worden (micro-adjustment op 0 brengen of tenminste gelijke zetten voor beide lenzen). Maar dat is dan natuurlijk maar een oplossing voor 1 body. Als je 2 body's hebt of later een nieuwe body koopt, dan is dat "probleem" er terug.
Het zou te maken hebben met het feit dat deze 2 specifieke lenzen van Tamron hetzelfde lens_id gebruiken om zich kenbaar te maken aan een Nikon camera. Dat lijkt me dus een ernstige design fout van Tamron en zeker omdat net deze 2 lenzen een populaire combinatie zijn bij FF fotografen...
Onlangs kocht ik een 70-200F2.8, hier heb ik wel een AF Fine tune op toegepast.
De camera herkent iedere lens afzonderlijk in de exif en ook in de AF Fine tune wordt dit zo toegepast.
Volgens mij word dit zelf op s/n niveau opgeslagen in de body, moest je 2 identieke lenzen met een ander AF fine tune hebben zou dit ook geen probleem mogen geven.Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bart salembier Bekijk berichtVolgens mij is dit toch niet zo. Ik heb al nu ongeveer 1 jaar mijn D750 en 24-70F2.8, hier heb ik geen AF Fine tune op toegepast.
Onlangs kocht ik een 70-200F2.8, hier heb ik wel een AF Fine tune op toegepast.
De camera herkent iedere lens afzonderlijk in de exif en ook in de AF Fine tune wordt dit zo toegepast.
Volgens mij word dit zelf op s/n niveau opgeslagen in de body, moest je 2 identieke lenzen met een ander AF fine tune hebben zou dit ook geen probleem mogen geven.
Ik kan niet bevestigen dat het klopt, maar ik denk dat je niet alles gelezen hebt ;-)Nikon shooter - Samyang fan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk berichtJe hebt toch de Nikon's, niet de Tamron's ? Hij spreekt over de Tamron's.
Ik kan niet bevestigen dat het klopt, maar ik denk dat je niet alles gelezen hebt ;-)
Sent from my iPhone using TapatalkNikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM
Comment
Comment