Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro-lens voor Fuji X-E1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
    Er is geen enkele fysicawet die zegt dat dit niet kan, er zijn al massa's prijzen gewonnen door portretfotografen met die micro nikkor 105mm op FF Nikon bodies. Ik weet niet of er een DX equivalent bestaat, maar waarom het voor DX niet zou kunnen, ik zou het niet weten.
    Is het dan de beste portretlens? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar goed genoeg is zeker mogelijk. Bij portret doen onderwerp, sfeer,... 1000 keer meer, van zodra je een ok lens hebt is de inhoud meestal stukken belangrijker, zolang de ogen maar scherp zijn (het enige probleem met macrolenzen voor portret dat ik ken is dat de huid meestal 'te scherp' is omdat die lenzen bvb vaak meer contrast hebben dan portretlenzen, maar dat probleem is heeel beperkt. En AF en zelfs MF is vaak trager op macro lenzen, maar ook dat is niet onoverkomelijk.)
    Dit gezegd zijnde, ik gebruik even graag mijn 56mm als walk around lens als een 23mm op DX, je gaat uiteraard compleet anders fotograferen, maar als je dat aanvaard is dat zeker geen probleem. Ik heb zelf liever een 56mm dan een 35mmm als enige lens (op DX, dus enkel 35mm of 85mm FF = ok , 50mm = saai, VOOR MIJ.)
    Maar 1 lens meenemen en je aan de beperkingen ervan houden als je het eens compact wil houden, bvb omdat op dat moment foto's niet je primaire doel zijn, daar is niets absurd aan. Als ik ga wandelen in de natuur met mijn verloofde wil ik in de eerste plaats foto's van haar en als ik toevallig nog eens iets zie dat ook mooi is dan is dat mooi meegenomen als ik met mijn voeten kan rondlopen tot mijn 56mm mij een deftige compositie geeft. Als Daniel hetzelfde denkt maar toch echt graag ook de bloempjes langs de kant van de weg wil kunnen fotograferen en de vereiste brandpuntsafstand daarvoor nu eenmaal hetzelfde is dan is dat toch niet helemaal absurd om naar een geschikte lens hiervoor te zoeken?
    De wetten van de fysica zijn wat ze zijn, als je die wat begint te kennen kun je leuke dingen doen. Aan mijn muur hangt een enorme macro foto met een X100 gemaakt en iedereen die hem ziet is in de wolken, het is er ene van een 'domme paardebloem' met een berglandschap achter. Met diezelfde X100 heb ik al tal van portretten gemaakt, met een 23mm lens portretten gemaakt jawel, en iedereen die ze ziet vind ze mooi, vervorming ten spijt, je moet er rekening mee houden dat je met een groothoek een portret aan het maken bent en dat dat in principe geen goed idee is, maar als je weet wat zo'n lens doet en waarom dat dat niet goed is kun je je daar perfect op aanpassen. Hoofd en schouders beeldvullend op een verticale foto is geen goed idee, maar horizontaal met wat omgeving erbij valt die vervorming wel mee, ons brein denkt dat weg omdat ze de achtergrond zien. De regeltjes moet je eerst leren, goed begrijpen en dan beginnen breken als je er een reden voor hebt. En '2 lenzen zal ik toch niet meenemen, dus zou ik beter een compromislens zoeken waar ik mee kan leven die 2 dingen goed genoeg kan' is een perfecte reden om een regeltje te breken, zeker als je weet dat de regel 'een macrolens is niet geoptimaliseerd voor portret en eigenlijk niet dromerig genoeg en een beetje te hard voor het onderwerp' eigenlijk een nogal abstracte regel is.
    Hoera, hoera, driewerf hoera. Morgen ga ik weer foto's nemen want jij kan alles uitleggen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    ...leeg...

Comment

Iemand nog tips die wel on-topic zijn?
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ik zou eens een post doen dat je zoekt naar een 1:1 macro lens van 55 a 60mm voor eender welke mount, dan zullen bvb mensen die de oudere lenzen voor pentax K mount en zo kennen ook reageren. Dat die voor de X-E1 is is weinig relevant in dit verhaal aangezien je er ongeveer alles op kan zetten en manueel werken blijkbaar geen bezwaar is.

Comment

Bij alle macro-lenzen - ook de oudere manual focus modellen - is de indeling van de scherpstelring opgesteld in functie van de primaire toepassing: fotograferen van (erg) dichtbij.
          Er zal dus steeds slechts een beperkt draaibereik zijn voor afstanden boven ca. 3m tot oneindig. Traag, precies en geduldig werken is dan de boodschap (maar ooit wisten we gewoon niet beter, en maakten prachtige foto's...)
          Bij recente AF-lenzen komt daar nog bij dat de scherpstelring nóg korter en zeker onvoldoende gedempt is.

Dus: manueel scherpstellen met een macrolens op grotere afstanden en tot op oneindig is in principe perfect mogelijk (voor zover je adapter naar X-mount uiteraard correct is gedimensioneerd en uitgevoerd) mits wat training en volharding. De scherpstelvergroting en/of focus peaking op je X-E1 komen daarbij zeer goed van pas (ik vermoed dat je firmware up-to-date is?).

Ik kan perfect werken met mijn 11 jaar oude Tamron 90mm f/2.8 SP Di Macro, via - in mijn geval - een (Kipon, Metabones of Novoflex) Nikon F naar Fuji X adapter.

Welke lens kan ik je dan aanraden? Een eerste overweging is of je wel in het 50-60mm bereik wil blijven: bij 1:1 kom je al gauw tot erg korte werkafstanden (tussen onderwerp en voorkant van de lens) waardoor bv. belichting problematisch kan worden. Zelf verkies ik minimaal 90mm. Als portretlens kan dat dan weer te lang zijn voor jou (beeldhoek equivalent van 135mm op FF)...

Wil je alle mogelijkheden (1:1, f/2.8, AF) ineens, dan kan je op dit moment enkel je spaarcentjes aanspreken voor een Zeiss Touit 50mm f/2.8 (ca. €900) of nog een tijd wachten en hopen dat de aangekondigde Fujinon 120mm macro goedkoper zal zijn (en daar zou ik niet van uitgaan).

Kan je leven met manuele scherpstelling (inclusief de extra inspanning bij onderwerpen vanaf 3m afstand), kijk dan eens naar:
          • een tweedehands AF of AF-D Micro Nikkor van 60mm of 105mm (van beide is de manuele AIs uitvoering beperkt tot 1:2, tenzij een extra speciale tussenring wordt gebruikt);
          • een tweedehands Tamron 90mm f/2.8 (zeker geen recent model met stabilisatie!);
          • een nieuwe Samyang 100mm f/2.8 Macro (ca. €525 in X-vatting, vlot verkrijgbaar);
          • de pas aangekondigde Chinese Venus 60mm f/2.8 met maar liefst 2:1 mogelijkheid (voorlopig enkel te bestellen op hun website, in Canon/Nikon vatting + adapter naar X-mount, ca. €360).

Wil je je 18-55mm als enige lens meenemen en toch af en toe 'simpele' close-up of macro opnamen maken, dan kan je ook denken om die te gebruiken met:
          • een goede achromatische (4 diopter, 2-elements) close-up lens zoals de Canon 250D (die gelukkig bestaat in 58mm schroefvatting, ca. €80);
          • een nóg sterkere (8 diopter, 3-elements) Raynox DCR-250 Macro voorzetlens met snap-on adapter (ca. €70);
          • een Fujifilm MCEX-11 en/of MCEX-16 macro extensiering (ca. €90 elk).

Bij deze oplossingen behoudt je de autofocus, beperk je het extra gewicht maar haal je niet steeds 1:1 en blijf je zitten met een vrij kleine werkafstand.

De wet van behoud van ellende, nietwaar...
          BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

dank je Baloo, voor je uitvoerige uitleg.

De MCEX-16 lijkt me een goeie optie. Ga morgen even kijken hiernaar in de winkel. Ben trouwens benieuwd of dit werkt op een adapter(Kipon) en een nikon-lens??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
              dank je Baloo, voor je uitvoerige uitleg.

De MCEX-16 lijkt me een goeie optie. Ga morgen even kijken hiernaar in de winkel. Ben trouwens benieuwd of dit werkt op een adapter(Kipon) en een nikon-lens??
              Bedenk wel dat je dan nog minder ver kan scherpstellen en zelfs manueel gaat moeten scherpstellen. Dit is een macro optie, en geen portret optie.

Sent from my iPhone using Tapatalk
              ...leeg...

Comment

Ben trouwens benieuwd of dit werkt op een adapter(Kipon) en een nikon-lens??
                Een MCEX past perfect tussen je body en de Kipon adapter, maar behoudt hier natuurlijk niet zijn ondersteuning van AF en andere elektronische communicatie.

In dat geval kan je beter uitkijken op de rommelmarkt naar een stel oude (niet-automatische) macro tussenringen...

Comment

Ben vandaag even wezen kijken naar de MCEX-16. Mooi spul, maar om een goede vergroting te krijgen, moet je wel erg dicht op je onderwerp (4mm bij brandpuntsafstand van 55)

Nu lees ik dat een close-up lens (Canon 250D) beter is, omdat je een grotere werkafstand kunt gebruiken. Plus dat je geen licht verliest.

Comment

Ik heb de Raynox DCR-250 besteld. Ben benieuwd

Comment

Ik heb de Raynox DCR-250 besteld. Ben benieuwd
                      Ik ook. Laat ons de resultaten dan zien he...
                      Wat je hierboven nog schreef over werkafstand, klopt wel, maar een voorzetlens betekent toch weer extra glas dat eventueel wat kleine imperfecties introduceert, zelfs al is het een goed gecorrigeerde combinatie van glaselementen. Dat is een probleem dat een tussenring gewoon niet heeft.
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                        Ik ook. Laat ons de resultaten dan zien he...
                        Wat je hierboven nog schreef over werkafstand, klopt wel, maar een voorzetlens betekent toch weer extra glas dat eventueel wat kleine imperfecties introduceert, zelfs al is het een goed gecorrigeerde combinatie van glaselementen. Dat is een probleem dat een tussenring gewoon niet heeft.
                        Ik zal het verschil wel laten zien met en zonder. Voordat ik een deftige macrofoto uit mijn camera krijg, zijn we wel een tijdje verder :-)

Comment

Raynor gaat terug. Vanwege zware vignettering.

Dus ik ga nu voor een canon 250D of een MCEX-16 extender. Maar nu vraag ik me af, welke het meeste close-up is op 55mm?
                          Last edited by danielsl; 15 juli 2015, 17:20.

Comment

Volgens de Fujifilm documentatie geeft de 18-55mm op 55mm stand met de MCEX-16 een vergroting van 0.47x, bij een werkafstand van 63mm (onderwerp tot voorste lenselement).

Op basis van een theoretische* berekening zou dezelfde lens met een 250D voorzetlens (4 diopter) ongeveer 0.79x halen bij een werkafstand van 37mm. Benaderd resultaat, want voor precies rekenwerk zou je de actuele brandpunstafstand op 55mm stand én minimale focusafstand moeten kennen: bij moderne zoomlenzen varieërt (meestal: verkleint) immers de brandpuntsafstand naarmate je verderaf of dichterbij scherpstelt.

In principe geven tussenringen betere resultaten bij lage brandpuntsafstanden, close-up lenzen bij langere.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door baloo Bekijk bericht
                              Volgens de Fujifilm documentatie geeft de 18-55mm op 55mm stand met de MCEX-16 een vergroting van 0.47x, bij een werkafstand van 63mm (onderwerp tot voorste lenselement).

Op basis van een theoretische* berekening zou dezelfde lens met een 250D voorzetlens (4 diopter) ongeveer 0.79x halen bij een werkafstand van 37mm. Benaderd resultaat, want voor precies rekenwerk zou je de actuele brandpunstafstand op 55mm stand én minimale focusafstand moeten kennen: bij moderne zoomlenzen varieërt (meestal: verkleint) immers de brandpuntsafstand naarmate je verderaf of dichterbij scherpstelt.

In principe geven tussenringen betere resultaten bij lage brandpuntsafstanden, close-up lenzen bij langere.
                              Ik heb inmiddels de MCEX-16 aangeschaft. Eerste testfoto's zien er goed uit

Comment

Tussenringen forceren een niet geoptimaliseerd lichtpad, dus ook daar geen garantie op optimale beeldkwaliteit hoor. Die Raynox DCR-250 is prijs/kwaliteit zeker in orde. Ik maakte er ooit deze foto mee icm Nikkor 60mm:

Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                                X