Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Vogelfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door reflektr Bekijk bericht
    Na wat opzoeken vond ik dit op de Nikon USA site:


    Wat wordt hier mee bedoeld ?
    De AF is afhankelijk van de lichtsterkte van een objectief. Hoe minder lichtsterk, hoe moeilijker het wordt.

    Bij oudere modellen van camera's werkte de AF maar tot lenzen met een maximale opening van f5.6. Bijvoorbeeld een 300mm f4 in combinatie met een TC 1.4 wordt een 420mm f5.6. Met een TC 1.7 krijg je een 510mm f7.1 of met een TC2.0 een 600mm f8. Bij deze laatste 2 combinaties werkte de AF dan niet meer.

    De gevoeligheid van de nieuwste camera's (ook jou D7100) is echter verder opgevoerd, zodanig dat objectieven, zelfs met een weinig hoge lichtsterkte van f8 nog steeds werken. Die 300mm in combinatie met een TC1.7 of TC2.0 zou dus geen probleem mogen zijn
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

    Comment


    • #32
      Re: Vogelfotografie

      Bedankt Eric voor je duidelijke uitleg.
      Dus begrijp ik dan ook zo: De Sigma 150-600mm zal dan bij genoeg licht op 510mm sneller AF'en omdat ie dan zo'n f5.6-f6.3 zal hebben, tov de Nikon + TC met zijn f7.1 ? En bijgevolg de DoF ook een beetje anders zijn? Of sla ik hier de bal compleet mis…

      Comment


      • #33
        Re: Vogelfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door reflektr Bekijk bericht
        Ik zit in dezelfde situatie (ook een d7100) en wacht eigelijk al (veel te) lang op de komst van Sigma 150-600mm C. Uit de eerste tests blijkt die quasi hetzelfde als de Tamron (iets scherper). Hij gaat geloof ik wel een 200 euro duurder zijn. Echt jammer dat ie pas in mei er is.

        Maar als ik nu spaar voor de nieuwe Nikon 300mm f4 VR PF, in combinatie met een 1.7x TC - hoe zou die zijn in vergelijking met de Sigma (op 510mm)? Sneller, scherper, …?
        Mogelijkheid tot zoomen is voor mij zeker geen must.
        Kijk zelf maar hier, links de Tamron 150-600 en rechts de Nikon 300/F4 + 1.7x tc, op 500mm. Op 300mm is de Nikon zeer scherp maar met teleconverter heb je er volgens mij niks aan.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #34
          Re: Vogelfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door reflektr Bekijk bericht
          Bedankt Eric voor je duidelijke uitleg.
          Dus begrijp ik dan ook zo: De Sigma 150-600mm zal dan bij genoeg licht op 510mm sneller AF'en omdat ie dan zo'n f5.6-f6.3 zal hebben, tov de Nikon + TC met zijn f7.1 ? En bijgevolg de DoF ook een beetje anders zijn? Of sla ik hier de bal compleet mis…
          Of die AF sneller gaat zijn dat weet ik niet, dat hangt niet alleen af van de diafragma opening maar ook van de sterkte van de AF motor. De DoF zal een klein beetje verschillen maar niet zo immens veel denk ik. De kwaliteit van de bokeh is een ander verhaal want die wordt meestal wat nerveuzer wanneer je een TC gebruikt.

          Ik heb zelf de nikon 300mm f4 AFS van Nikon, dus niet de laatste VR versie en ben daar heel content van in combinatie met een TC1.4. Van de TC1.7 heb ik al verscheidene slechte commentaren gelezen maar ik weet niet hoe die op de nieuwe 300mm f4 gaat zijn.

          Met de Tamron 150-600 en de twee verschillende versies van de Sigma 150-600 wordt de keuze er niet makkelijker op
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

          Comment


          • #35
            Re: Vogelfotografie

            Met 1.4 TC verlies je op de 300 mm f4 zo goed als NIETS aan scherpte. En ik gebruik dan nog een goedkope kenko TC. Met 1.7 weet ik niet. Ik zou bij 1.4 blijven wat TC betreft. Wil je echt meer bereik zit je goed bij de tamron. Zelf proberen testen en vergelijken zou ik zeggen.

            Comment


            • #36
              Re: Vogelfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
              De AF is afhankelijk van de lichtsterkte van een objectief. Hoe minder lichtsterk, hoe moeilijker het wordt.

              Bij oudere modellen van camera's werkte de AF maar tot lenzen met een maximale opening van f5.6. Bijvoorbeeld een 300mm f4 in combinatie met een TC 1.4 wordt een 420mm f5.6. Met een TC 1.7 krijg je een 510mm f7.1 of met een TC2.0 een 600mm f8. Bij deze laatste 2 combinaties werkte de AF dan niet meer.

              De gevoeligheid van de nieuwste camera's (ook jou D7100) is echter verder opgevoerd, zodanig dat objectieven, zelfs met een weinig hoge lichtsterkte van f8 nog steeds werken. Die 300mm in combinatie met een TC1.7 of TC2.0 zou dus geen probleem mogen zijn
              Voor wat het waard is: ik heb uit nieuwsgierigheid eens 2x TC van Sigma op de Sigma 100-300mm f4 geschroefd. Dit geeft 200-600mm bij f8. Op de D7100, die tot f8 AF moet hebben (wel alleen met het middelste AF punt) heb ik even wat geratel gehoord en dan verder niets. Geen AF. Een mailtje naar Nikon heeft geleerd dat ze alleen dingen beweren voor Nikon materiaal. Dus een klein verschil tussen theorie en praktijk.
              Fuuu…tsjie
              www.wouldbephotography.be

              Comment

              Working...
              X