Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vogelfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
    bouw (metaal vs kunststof).
    Is kunststof echt minderwaardig aan metaal? Hangt misschien ook af van keuze van de twee, gisteren zag op utube(vertgelijking tamron 15-39 nikkor 14-24) dat die tamron van kunststof was, maar dat geen probleem was. Ze hadden met de 24-70 van beide mergen en bij een val de Nikkor gebroken(composiet metaal) en de Tamron gewoon gestuiterd, door 'soepele' plastic.
    In de vliegtuig- en autoindustrie wordt ook steeds meer kunststof gebruikt. Ik herinner mij nog de mooie chromen bumpers, die alleen sier waren en nu heb je van plastieken, die nog effectief zijn ook. Met een R11(dus lang geleden) tegen een paaltje gereden en een echte deuk erin en iedereen zij dat wordt een leuk prijsje en aan eind van de dag wat er alleen op de plaats van de impact wat wittigs te zien, maar helelmaal recht.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #17
      Re: Vogelfotografie

      Voor vogelfotografie zul je altijd mm's te kort komen. En tele's zijn duur.
      Een foto maken van een vogel(elk object) die niet 1/3 van het beeld vult, kan tegenvallen...
      Dus je kan nog wel van 300-500mm gaan, maar verwacht geen wonderen.
      Om echt goed aan vogelfotografie te doen, moet je zorgen dat je gewoon dicht bij de vogels komt. Schuilplaats / tent/ zelfs lokmiddelen / vogelshows...

      Comment


      • #18
        Re: Vogelfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Is kunststof echt minderwaardig aan metaal? Hangt misschien ook af van keuze van de twee, gisteren zag op utube(vertgelijking tamron 15-39 nikkor 14-24) dat die tamron van kunststof was, maar dat geen probleem was. Ze hadden met de 24-70 van beide mergen en bij een val de Nikkor gebroken(composiet metaal) en de Tamron gewoon gestuiterd, door 'soepele' plastic.
        In de vliegtuig- en autoindustrie wordt ook steeds meer kunststof gebruikt. Ik herinner mij nog de mooie chromen bumpers, die alleen sier waren en nu heb je van plastieken, die nog effectief zijn ook. Met een R11(dus lang geleden) tegen een paaltje gereden en een echte deuk erin en iedereen zij dat wordt een leuk prijsje en aan eind van de dag wat er alleen op de plaats van de impact wat wittigs te zien, maar helelmaal recht.
        U hebt een punt denk ik (ik ben geen materiaal kundige). Anderzijds...een lens die slecht op het asfalt terecht komt...niet goed ;-)

        Comment


        • #19
          Re: Vogelfotografie

          om toch iets variatie in dit gesprek te brengen: als iemand de prijs van de sigma 150-600 wilt en kan betalen, wat is dan de overweging en het vergelijk om een nog goed functionerende Nikkor Ai-P 500/4 P IF-ED ( bouwjaren 1988 tot 2004) 2de hands aan te schaffen? Die 500mm P f/4 lens is oerdegelijk gebouwd, heeft voortreffelijke lenzen, maakt kristalscherpe beelden, maar het manueel scherpstellen en het gebrek van vibratiereductie moet je er bij nemen.

          Comment


          • #20
            Re: Vogelfotografie

            U geeft de belangrijkste verschillen zelf aan: Geen AF, of VR. Als ik bewegende onderwerpen neem is de VR geen issue vind ik...het is vooral de AF. Soms doe ik airshows enneuh...tja zonder AF. Dat is dus de enige vraag die je jezelf daarover moet stellen: kan ik zonder AF? (bovendien, vind je makkelijk zo'n lens?)

            Comment


            • #21
              Re: Vogelfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
              Bedankt iedereen voor de reacties,
              die 1100 is wat boven mijn budget, maar ik zal deze 150-600 in mijn achterhoofd houden. misschien later dit jaar of 2de hands. (zolang ik de drang van vogelfotografie kan bedwingen!)
              kwaliteit-prijs is dit voor mij wel zowiezo de beste oplossing .
              Hier ook een tevreden gebruiker van de 150/600.

              Comment


              • #22
                Re: Vogelfotografie

                Na beraad ga ik met tijd een 300mm AF-S VR ( Nikkor) aanschaffen. Gezien ik de 3 TC's bezit, zal ik ook een groot bereik hebben( weliswaar geen zoom) met meer dan voldoende kwaliteit.

                Comment


                • #23
                  Re: Vogelfotografie

                  ikzelf kom met 300mm soms tekort voor vogelfotografie

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vogelfotografie

                    Kempen2002, ik geloof U en ik weet dat, maar vogelfotografie is niet mijn hoofdbedoeling. Ik neem het er occasioneel bij.
                    De nieuwe 400mm AF-S VR in zijn nieuwe, lichtere uitvoering is inderdaad met de 3 TC's het summum.
                    Maar 4500 € of daaromtrent wil ik nog uitgeven voor een lens.
                    11000 € is me te veel.
                    Ik weet het, de moderne 500mm f4 ligt in prijs daar tussen in.
                    Ik vermoed ook dat ik de 300mm f2.8 ( met de 3 TC's reeds in bezit) finaal merkelijk meer zal gebruiken dan de 500mm f4 ( al dan niet met de TC1.4).
                    En die 300mm is nog voor een korte duur beter manueel te hanteren dan de 500mm ( vogels in vlucht).
                    Kortom, met de 300mm, tevens de meest praktische oplossing, hoop ik veel plezier te beleven. Het tekortkomen voor vogels in sommige omstandigheden neem ik er bij.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vogelfotografie

                      Voor vogels vaak tekort. MAAR de 300mm f4 Nikon is wel gewoon steengoed , ook MET TC1.4. En...wat ik vanaf nu probeer is tijd te investeren in dichtbij het onderwerp te komen. Ik denk ook aan de 150-600 maar momenteel wil ik mijn 300 + TC 1.4 niet dumpen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vogelfotografie

                        Ik zit in dezelfde situatie (ook een d7100) en wacht eigelijk al (veel te) lang op de komst van Sigma 150-600mm C. Uit de eerste tests blijkt die quasi hetzelfde als de Tamron (iets scherper). Hij gaat geloof ik wel een 200 euro duurder zijn. Echt jammer dat ie pas in mei er is.

                        Maar als ik nu spaar voor de nieuwe Nikon 300mm f4 VR PF, in combinatie met een 1.7x TC - hoe zou die zijn in vergelijking met de Sigma (op 510mm)? Sneller, scherper, …?
                        Mogelijkheid tot zoomen is voor mij zeker geen must.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vogelfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door reflektr Bekijk bericht
                          Ik zit in dezelfde situatie (ook een d7100) en wacht eigelijk al (veel te) lang op de komst van Sigma 150-600mm C. Uit de eerste tests blijkt die quasi hetzelfde als de Tamron (iets scherper). Hij gaat geloof ik wel een 200 euro duurder zijn. Echt jammer dat ie pas in mei er is.

                          Maar als ik nu spaar voor de nieuwe Nikon 300mm f4 VR PF, in combinatie met een 1.7x TC - hoe zou die zijn in vergelijking met de Sigma (op 510mm)? Sneller, scherper, …?
                          Mogelijkheid tot zoomen is voor mij zeker geen must.
                          Persoonlijk vind ik dit een zeer verstandige keuze: optisch uitermate sterk en een heel draagzame lens omwille van zijn geringe omvang en lage gewicht.
                          Moeilijk te overtreffen denk ik.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vogelfotografie

                            Maar gaat deze combinatie wel 'werken' op mijn DX camera? (AF bijvoorbeeld…)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vogelfotografie

                              Nikon 300mm f4 VR PF, in combinatie met een 1.7x TC
                              Onder de juiste lichtomstandigheden zal het wel werken, in andere situaties ben je genoodzaakt om te gaan MF-en

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vogelfotografie

                                Na wat opzoeken vond ik dit op de Nikon USA site:
                                † Autofocus is available only with cameras that offer f/8 support. These include the D4/D4S, Df, D800/D800E, D810, D600/ D610, D750 and D7100.
                                Wat wordt hier mee bedoeld ?

                                Comment

                                Working...
                                X