Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor goeie portretlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips voor goeie portretlens

Iemand tips voor een goeie portretlens? Ik heb momenteel een Canon 700D met kitlens 18-55 en een 70-200mm f/4L IS USM gezien ik bijna hoofdzakelijk mijn honden (buiten en in actie) fotografeer.
    Gezien ik dit jaar 2 tante ben geworden zou ik me graag wat willen verdiepen in portretjes trekken, dus iets helemaal anders dan wat ik de afgelopen 7 jaar heb gedaan!

Re: Tips voor goeie portretlens

Hoewel je met die 70-200 aardig weg zou moeten kunnen, qua portretten... (doe ik ook, maar wel met de f/2.8 IS versie),
    raad ik voor dit soort werk een EF 85mm f/1.8 aan. Enige probleem blijft dat je afstand genoeg moet hebben. Houd er idd rekening mee dat je een cropcamera hebt, dus x de cropfactor (voor Canon: 1.6)
    Vandaar ook dat velen een 50mm f/1.8 (de z.g. "fantastic plastic") of zelfs een 35mm () aanraden, maar denk in dat geval aan de optredende lensdistorsie: http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Hier nog een stem voor de 85/1.8

Als je met de 70-200 close-ups maakt, zou je inderdaad een 50mm kunnen overwegen als aanvulling.
      Ik zou dan wel kijken naar de f/1.4 versie - eventueel tweedehands - om de mooiere bokeh en betere mechanische kwaliteit.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Niet twijfelen, de 85 1.8. Fantastische portretlens; ik gebruik die zelfs
        voor straatfotografie.

Comment

als het voor kinderen is, dan raad ik ten zeerste een 70-200 2.8 L aan, ik weet hoe beweeglijk deze kleine donderstenen kunnen zijn en er is niets handiger dan een mooie lichtsterke zoomlens voor dit doeleinde.

Andere erg goede is natuurlijk de 85 mm, maar door de vaste brandpuntsafstand iets minder handig voor kinderen.
          De 50 mm 1.8 is leuk, maar is snel als dikke st...nt, dus voor kinderen niet erg geschikt (persoonlijke keuze natuurlijk)
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
            Niet twijfelen, de 85 1.8. Fantastische portretlens; ik gebruik die zelfs
            voor straatfotografie.
            Op straat misschien handig om onopvallender te zijn (spontaner) maar op een crop mss te smal?
            Ik heb een 50mm 1.4 op crop en heb het gevoel dat deze binnen soms maar net breed genoeg is.

Comment

Bedankt voor de reacties! Mijn 70-200 gebruik ik heel vaak voor portretten van onze honden omdat ik dan simpelweg iets meer afstand kan nemen en mijn honden dan ook natuurlijker overkomen... Als ik de 50mm 1.4 ergens tweedehands kan vinden dat denk ik die eens te proberen. Anders misschien toch de 50mm 1.8 (100 euro? )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mayflower Bekijk bericht
                Bedankt voor de reacties! Mijn 70-200 gebruik ik heel vaak voor portretten van onze honden omdat ik dan simpelweg iets meer afstand kan nemen en mijn honden dan ook natuurlijker overkomen... Als ik de 50mm 1.4 ergens tweedehands kan vinden dat denk ik die eens te proberen. Anders misschien toch de 50mm 1.8 (100 euro? )
                eens zoeken in 'aangeboden' of ernaar vragen in 'gevraagd'?

Comment

Als je met een 70-200 f4 L IS geen portretfoto's kan maken, dan zal dat met een andere lens ook niet lukken...

Je kan een heel lichtsterke prime gebruiken, maar als je het hele gezicht scherp op de foto wil, dan zal je het diafragma van die lens toch verder dicht moeten zetten (welk voordeel heeft die lens dan ten opzichte van een minder lichtsterke lens met dezelfde brandpuntsafstand?).

In principe kan je met elke lens portretfoto's maken, je hebt daar geen speciale lens voor nodig, tenzij wanneer je portretten wil maken waarbij er maar één oog scherp is, en de rest van het gezicht onscherp (dan koop je best een 85mm f1,2 L).

Tijdens deze SD heb ik voor zowat alle portretfoto's de 70-300 L IS gebruikt, die niet meteen bekend staat als de perfecte portretlens http://barthuysmans.smugmug.com/Shoo...AVSD-Brussel-/ .
                  En op evenementen gebruik ik geregeld de 8-15 f4 L als portretlens, dat geeft ook erg leuke resultaten.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Je kan een heel lichtsterke prime gebruiken, maar als je het hele gezicht scherp op de foto wil, dan zal je het diafragma van die lens toch verder dicht moeten zetten (welk voordeel heeft die lens dan ten opzichte van een minder lichtsterke lens met dezelfde brandpuntsafstand?).
                    Ik zou ze niet helemaal gelijkschakelen toch...

De primes geven je lichtsterkte en bokeh. Het voordeel van een 50mm is dat je full body shots kan maken en scherptediepte beperken.
                    Als het extra licht niet nodig is, en de opvallende grote witte lens is geen probleem, dan lukt het inderdaad met een 70-200L of zelfs 70-300L ongeveer even goed.

Breng ook nog eens de crop factor van de 700D in rekening, en je kan de keuze uitbreiden naar een 35mm, een 24-70/2.8 of zelfs een 17-55/2.8
                    Pieter
                    --

Comment

Die laatste gebruik ik zeker binnen, maar eer voor groepsportetten (feestjes, rond de tafel...), maar als ik echt een portret wil maken, en ik heb voldoende ruimte, verkies ik de EF 85mm f/1.8, omwille van de geringe scherptediepte (indien gewenst). De 'fantastic plastic' is de volgende optie.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Goch, ik ben tot zover heel tevreden van mijn 70-200 f4! Maar zoals ik al zei gebruik ik hem hoofdzakelijk buiten voor het fotograferen van mijn honden. Voor binnen vind ik zo'n grote lens niet zo handig, of ik moet aan de andere kant van de kamer gaan zitten als ik een groepsfoto wil maken... Vandaar dat ik even jullie ervaringen wilde over 'kleinere' lichtsterke lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mayflower Bekijk bericht
                          Goch, ik ben tot zover heel tevreden van mijn 70-200 f4! Maar zoals ik al zei gebruik ik hem hoofdzakelijk buiten voor het fotograferen van mijn honden. Voor binnen vind ik zo'n grote lens niet zo handig, of ik moet aan de andere kant van de kamer gaan zitten als ik een groepsfoto wil maken... Vandaar dat ik even jullie ervaringen wilde over 'kleinere' lichtsterke lenzen.
                          Daaruit leid ik toch af dat 70mm te lang is, en dat een 50mm dan interessanter is. Maar zoals reeds gezegd, kan portret met haast elke lens. Ikzelf vind primes alleen interessant voor hun wijd diafragma en zou al snel de voorkeur geven aan een lichtsterke zoom. Er staat momenteel op dit forum - dacht ik - een 17-55 te koop voor 500 euro nieuw in de doos...
                          Pieter
                          --

Comment

Ja idd, vandaar dat een 85mm lens in mijn geval geen meerwaarde zal zijn. 500 eur heb ik nog niet bij elkaar gespaard... Aan 300 moet ik tegen de feestdagen wel komen (of ergens goedkoper tweedehands), dus ga ik hopelijk tegen dan met een 50mm 1.4 aan tafel ;-)

Comment

Heb de onder andere de 70-200 F4, ook de 85 F1.8, en de 50 f1.8, maar bij voldoende licht is het altijd de 70-200 die als portretlens dienst doet.
                              Ik heb zo de indruk dat we teveel lenzen (steeds) in de kast hebben liggen.
                              Klein kodakske

Comment

Working...
                              X