Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke breedhoeklens voor stadfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke breedhoeklens voor stadfotografie

    Ben op zoek naar een breedhoeklens om stadsfotografie te doen......
    Heb momenteel een Nikon D3100, maar ben van plan in de toekomst een D7100 aan te schaffen of de lang verwachte D7200....
    Prijsklasse lens, liefst rond de 500€ en maximum 600€
    Tokina - Sigma 10-20 of Tamron lijkt me daarvoor de beste optie.... Nikon is iets te duur en ik weet dat je bij Sigma bijvoorbeeld ook waar voor je geld krijgt. Mijn 105mm macro lens is eenschitterend voorbeeld daarvan.
    Maar welk type stellen jullie voor?

  • #2
    De tokina is een prima lens voor de prijs, tevens heet het een groothoek lens.

    Een lens met een grote kijkhoek, en een breed gezichtsveld. Breedhoek hoor je veel maar is niet de goede benaming.

    Dan zou je het een breedzichtlens moeten noemen
    My Website
    Light is all I need.

    Comment


    • #3
      Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

      ik heb de sigma 10-20mm 4-5.6
      goeie snelle autofocus maar geen manuele override
      veel chromatische abberatie en deze geeft problemen bij het in liveview scherpstellen (autofocus dan wel hé), staat er bekend om
      je hebt ook nog de 8-16 van sigma, deze zou stukken beter zijn en de "breedste"
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

        De 8-16 van sigma is inderdaad een best goed objectief. En heeft inderdaad van de tot nu toe opgenoemde objectieven de grootste invalshoek.
        My Website
        Light is all I need.

        Comment


        • #5
          Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

          Wat dacht je van een Tamron 10-24, of eventueel een 17-50/2.8 als dat breed genoeg zou zijn?
          Tokina's 11-16 staat al lang hoog aangeschreven, en er is nu ook een 12-28.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

            Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag. Momenteel nog Nikon D40x, maar binnenkort D7100.
            Beide dus cropcamera's net zoals de topic starter...

            Wel rekening houden met de cropfactor: dus als je een Tokina 11-16mm koopt heb je eigenlijk een 16 à 17 mm - 29 mm...
            Bij een 17mm lens op een cropcamera, zit je al op 26 mm wat al tamelijk veel is om een breedhoek te kunnen noemen.

            Op mijn standaard 18 mm lens (27 mm equivalent) is dit zeker niet breed genoeg.
            Dit weekend de kans gekregen om met een 16mm full-frame lens te mogen fotograferen op een full-frame camera (Canon) en dat noem ik pas breedhoek ;-)

            Nikon is voor mij ook te duur, dus zoek ik ook een goedkoper alternatief. Lensvervorming op de breedste hoek wil ik wel liefst niet :-s
            Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
            Mijn fotoalbums

            Comment


            • #7
              Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
              Lensvervorming op de breedste hoek wil ik wel liefst niet :-s
              Dat kan helaas niet anders. De ene lens is natuurlijk beter gecorrigeerd dan de andere, maar die brandpunten zijn zo extreem kort. Je kan het onder controle houden door zo horizontaal mogelijk te fotograferen, of je kan het achteraf corrigeren. Uiteraard kan je het vervormingseffect van een ultra-wide ook gewoon op een artistieke manier gebruiken, maar dat terzijde.

              Wat je zelf als voldoende breed beschouwt, is persoonlijk. Ik vind 17-18mm op een APS-C eigenlijk meestal voldoende, en hetzelfde op full frame vind ik overkill, tenzij voor specifieke toepassingen. Voor mij is de balans tussen beeldkwaliteit, kijkhoek en perspectief optimaal bij 24mm op full frame. De meeste lenzen die breder gaan dan dat, zijn op zichzelf al een beetje een compromis, hoe goed sommige ook ontworpen zijn (Nikkor 12-24 bv.)
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

                Hallo,

                Waarom kijk niet eens naar de Samyangs 8-10-12-14 ? Heb de 14 2.8 op mijn d3100 en ben er zeer tevreden over. Is manuele focus, maar dat geeft bij een breedhoeklens geen probleem. Is scherp vanaf 2.8.

                J.
                Fuji x 100 f

                Comment


                • #9
                  Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

                  Ik heb er in het verleden verschillende gehad en vond van de "third party"-lenzen met AF de Sigma 8-16 de beste.
                  Biedt geen f/2.8 zoals sommige andere, maar dat is wat mij betreft ook overbodig omdat je normaal voor het merendeel van de foto's met dat soort lens toch scherptediepte wil.
                  8mm laat ook wat extra creativiteit toe .
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Ik heb er in het verleden verschillende gehad en vond van de "third party"-lenzen met AF de Sigma 8-16 de beste.
                    Biedt geen f/2.8 zoals sommige andere, maar dat is wat mij betreft ook overbodig omdat je normaal voor het merendeel van de foto's met dat soort lens toch scherptediepte wil.
                    8mm laat ook wat extra creativiteit toe .
                    Hoe valt de vervorming mee op deze lens?
                    Wat bedoel je extra creativiteit?
                    Last edited by timdelma; 10 oktober 2014, 08:21.
                    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                    Mijn fotoalbums

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                      Hoe valt de vervorming mee op deze lens?
                      Wat bedoel je extra creativiteit?
                      Dit zou een antwoord kunnen zijn op beide vragen...
                      Crowded Times Square with my Samyang 8mm Fisheye.

                      Edit: dit is van een samyang 8mm maar het ging mij om het 'creatieve' effect
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke breedhoeklens voor stadfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                        Hoe valt de vervorming mee op deze lens?
                        Wat bedoel je extra creativiteit?
                        Wat bedoel je precies met "vervorming" ? Toch niet de perspectiefvertekening hoop ik .

                        De beeldvervorming bij deze lens valt heel goed mee maar is er natuurlijk wel in enige mate, vooral van 8 tot 12mm. Voor landschap is dit geen probleem, maar als je recht voor een bakstenen muur gaat staan, dan ga je op 8mm wel iets van vervorming merken. (zie www.photozone.de voor een grafische voorstelling bij 8, 12 en 16mm)

                        Het perspectief (- mocht je dat bedoelt hebben met "vervorming" -) van zo'n ultrabreedhoek is wat je toelaat creatief met beelden om te springen. Bij personen kan je er de meest gekke foto's mee maken (-niet meteen mijn ding -), maar ook voor bv. landschap of in huis kan het je toelaten een heel ander beeld dan gebruikelijk te tonen.
                        Op de site hier zijn er zeker een resem voorbeelden te vinden (bv. http://forum.belgiumdigital.com/f56/...er-312405.html)
                        Last edited by K-2; 10 oktober 2014, 14:25.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment

                        Working...
                        X